gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Xilvo schreef: do 23 jun 2022, 10:24
HansH schreef: do 23 jun 2022, 09:23 Betekent dat dan dat de tijd niet langzamer, maar sneller gaat lopen in een centrifuge?
Sneller vergeleken met welke tijd? De tijd loopt sneller/langzamer is betekenisloos.
wat de standard is in dit soort vergelijkingen, dus de stilstaande waarnemer buiten de centrifuge in dit geval. soms vermeld ik geen zaken die al geacht worden duidelijk te zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Doorgaans is de "standaard" een niet versnellende klok in de vrije ruimte, ver van massa's.
Geen enkele klok loopt snel vergeleken met zo'n klok.

Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Xilvo schreef: do 23 jun 2022, 18:16 Doorgaans is de "standaard" een niet versnellende klok in de vrije ruimte, ver van massa's.
Geen enkele klok loopt snel vergeleken met zo'n klok.
misschien interessanter om te weten wat dan wel de standaard klok is ipv wat het niet is. Dan kunnen we daarna weer op het topic focussen ipv op afleidende zaken. De klok naast de centrifuge benadert dat toch redelijk lijkt mij.
Laatst gewijzigd door HansH op do 23 jun 2022, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

HansH schreef: do 23 jun 2022, 20:45 misschien interessanter om te weten wat dan wel de standaard klok is ipv wat het niet is.
Ik beschrijf toch wat het is?

Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Xilvo schreef: do 23 jun 2022, 20:49 Ik beschrijf toch wat het is?
Voor het geval van de centrifuge is dat toch gewoon de stilstaande waarnemer die ernaast staat?
een niet versnellende klok in de vrije ruimte, ver van massa's lijkt me praktisch gezien lastig op aarde en het verschil is verwaarloosbaar.

Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

we zijn nu al weer 8 berichten afgeleid van mijn vraag. hoop dat iemand het zich nog herinnert. topic convergeert zo niet handig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

HansH schreef: do 23 jun 2022, 20:54
Xilvo schreef: do 23 jun 2022, 20:49 Ik beschrijf toch wat het is?
Voor het geval van de centrifuge is dat toch gewoon de stilstaande waarnemer die ernaast staat?
een niet versnellende klok in de vrije ruimte, ver van massa's lijkt me praktisch gezien lastig op aarde en het verschil is verwaarloosbaar.
Je vroeg naar de "standaard". Of dat praktisch is doet er niet toe want ik zie geen intentie daadwerkelijk metingen te gaan uitvoeren.

Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

maar de vraag is nog steeds niet beantwoord, nu 9 berichten verder

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Dit leek me anders een prima antwoord.

Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Xilvo schreef: do 23 jun 2022, 21:05 Dit leek me anders een prima antwoord.
ik reageer op de stelling dat het water oppervlak een maat is voor de tijdsdilatatie . zie geen antwoord daarop in de door jouw aangehaalde link.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

HansH schreef: do 23 jun 2022, 21:11 ik reageer op de stelling dat het water oppervlak een maat is voor de tijdsdilatatie . zie geen antwoord daarop in de door jouw aangehaalde link.
Jouw vraag in jouw eerste bericht was
in dit topic viewtopic.php?p=1166700#p1166700 ging het oa over tijdsdilatatie tgv zwaartekracht een baan om een zware massa. Daar kwam het idee naar voren dat een centrifuge een kunstmatige zwaartekracht opwekt en omdat zwaartekracht de tijd vertraagt zou in een centrifuge de tijd ook langzamer moeten gaan. Ik vroeg me dus af of er ook iets af te leiden is over een toerental en diameter in de centrifuge waarbij de tijd dan stil staat tov de stilstaande waarnemer buiten de centrifuge.
Waar staat daar iets over wateroppervlakken?

Berichten: 3.862

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

ik ga hier mee stoppen. Een hoop gemierenneuk en weinig voortgang op de punten die ingebracht worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Xilvo schreef: do 23 jun 2022, 18:16 Doorgaans is de "standaard" een niet versnellende klok in de vrije ruimte, ver van massa's.
Geen enkele klok loopt snel vergeleken met zo'n klok.
Als standaard zou ik denken aan :
een observator (1) in de vlakke ruimte (Riemann tensor is nul) (2) die stil staat (of met constante snelheid beweegt) tov de oneindige sterren. Ik denk dat punt twee ook essentieel is. Hier misschien ook nog uitdrukken dat hij stilstaat tov het centrum van de centrifuge?

Hoe ga je wiskundig "een niet versnellende klok" definiëren voor de "standaard"? Betekent dat dat er in de Lagrangiaan geen andere termen mogen zitten dan deze uit de klassieke Einstein veld vergelijkingen?

Overigens is in deze denkoefening de ruimte overal vlak, ook in de centrifuge, lijkt mij. De Christoffel symbolen gaan voor een coördinaten systeem dat vastplakt aan de centrifuge niet nul zijn, maar de kromming wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

HansH schreef: do 23 jun 2022, 09:23
Xilvo schreef: wo 22 jun 2022, 21:39 Zeeniveau is (onder genoemde condities) een equipotentiaalvlak. Anders zou water met hogere potentiele energie naar plaatsen met lagere potentiele energie stromen.

Gelijke potentiaal betekent gelijke tijddilatatie.
dat is wel een leuke. in een centrifuge gaat het water naar buiten en wil zover mogelijk weg. in een zwaartekrachtsveld wil et water juist zo dicht mogelijk naar de massa toe. Betekent dat dan dat de tijd niet langzamer, maar sneller gaat lopen in een centrifuge?
De potentiaal wordt iets genre

$$U = -G\frac{Mm}{r} - mr^2\omega$$

vermoed ik, maar over die tweede term moet ik nadenken, daar zal nog wel iets fout inzitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: gaat in een centrifuge de tijd langzamer?

Klopt niet qua eenheden zal omega kwadraat moeten zijn.

Reageer