deze taal ken ik niet

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

deze taal ken ik niet

Goedendag iedereen,

Kan er mij iemand verder helpen met deze talen ?
Alvast bedankt
Bijlagen
geschrift.JPG

Berichten: 1.223

Re: deze taal ken ik niet

-edit Ziet eruit als een Indiase taal, en aan de tekst te zien (Vishnu) ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: deze taal ken ik niet

Google zegt Sanskriet

(ik heb zelf geen idee...)

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: deze taal ken ik niet

Dit is wat Google ervan gemaakt heeft (google translate kan alleen de laatste zin vertalen, wat wel lijkt te kloppen)

पस्पोहर्तयतः पतीपमरसा शवनसमेत्यागतान्वनेचाहववर्तिनो भिलिखिता खड्न कीर्ति जे तीवा सप्त मुखानि पेन समरे सिन्धोर्जिता वाहिका यस्पा द्यायधिवास्यते जलनिधिबीयानिलैदक्षिणः खिन्नस्येव विसज्य गां नरपतेग्गामाश्रितस्येतरां मूद कर्मजितावनिं गतवतः कीर्त्या स्थितस्य सितौ शान्तस्पेव महावने अतभुजो पस्य प्रतापो महानाघाप्युत्सृजति प्रणाशितरिपोर्यनस्य शेषः क्षिति म्याप्तेन स्वमुजार्जितञ्च सुचिरकाधिराज्यं क्षिती चन्दाहेन समयचन्दसशी थिय विभ्रता तेनाय पसिधाय भूमिपतिना भावेन विद्यगौ मति प्रान्गार्विवापदे गिरी भगवतो वियोर्धजः स्थापितः

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: deze taal ken ik niet

Deze tekst staat als een inscriptie op de Iron Pillar of Delhi, een kirti stambha (gedenkzuil) van ongeveer 7m hoog, meer dan 6 ton zwaar en gemaakt van 98% smeedijzer, die oorspronkelijk als dhvaja (vlaggendrager) is gebouwd voor de Hindoe godheid lord Vishnu in de 4e eeuw. De bouw is hoogstwaarschijnlijk verricht in opdracht van Koning Chandragupta II die regeerde van ong 375 tot 415. De pilaar is rond het jaar 1000 naar Delhi verplaatst en staat nu nog steeds daar in het Qutb complex van Mehrauli. Blijkbaar is het composiet van metalen waarvan het gebouwd is sterk resistent tegen roest.

De inscriptie is inderdaad in het Sanskriet, de versvoet is shardulvikiditra en het schrift is Gupta Brahmi (het Guptarijk regeerde Noord en Midden India van de 4e tot de 7e eeuw).

Lees meer over de Iron Pillar of Delhi:
https://www.historicmysteries.com/myste ... -of-delhi/
https://www.livehistoryindia.com/story/ ... ron-pillar
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer