[informatica] Servo motor niet laten centreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 817

[informatica] Servo motor niet laten centreren

Beste

Ik ben mijn servomotor aan programmeren met arduino. Telkens als ik de kabel connect wilt de servo centreren en dit wil ik niet voor mijn toepassing. Hoe kan ik dit wijzigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

Ik weet niet wat exact de bedoeling is. Maar je kan

(1) logica schrijven zodat bij de opstart de arduino de juiste hoek doorstuurt naar de servo
(2) een schakelaar (relay / transistor) zetten voor de power aansluiting van de servo die de servo desactiveert bij het opstarten.

Berichten: 7.068

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

Kun je je code posten en vertellen welk type servomotor je gebruikt?

Berichten: 817

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

codeservo.png
Dit is de code. ik werk met servo's MG90s.

Bij de andere servo heb ik net hetzelfde probleem.

Ik wil dat als ik de kabel insteek de servo's niet bewegen en dan wanneer ik 1 in de seriële monitor schrijf de servo's beginnen te draaien een voor een.

Berichten: 3.866

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

wiskunde321 schreef: wo 20 jul 2022, 20:17 codeservo.png

Dit is de code. ik werk met servo's MG90s.

Bij de andere servo heb ik net hetzelfde probleem.

Ik wil dat als ik de kabel insteek de servo's niet bewegen en dan wanneer ik 1 in de seriële monitor schrijf de servo's beginnen te draaien een voor een.
je begint met de declaratie van de variabelen en zet die op 0. dus dan beginnen ze ook op 0. misschien helpt het om bij de declaratie te beginnen met de startwaarde die je echt wilt hebben.

Berichten: 3.866

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

als ik me goed herinner dan gaat het bordje initialiseren als je de usb kabel verbindt. Dat betekent dus iedere keer als je dat doet je evt opgeslagen historie kwijt bent en alles in de beginstand komt.
Daar was een truukje voor , ze https://forum.arduino.cc/t/prevent-seri ... ino/694390
met een capaciteit tussen reset en gnd voorkom je dat de Arduino gaat resetten. Maar dat moet natuurlijk wel 1 keer bij het aanschakelen als je de voeding erop zet.

Berichten: 7.068

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

wiskunde321 schreef: wo 20 jul 2022, 20:17ik werk met servo's MG90s.
Als ik de datasheet van de MG90S opzoek (bijvoorbeeld: hier) dan zie ik dat deze motor wordt aangestuurd met PWM (Pulse-width modulation). Elke 20 ms moet er een puls van 1 tot 2 ms naar de motor gestuurd worden. De lengte van de puls bepaalt de hoek waarin de motor gaat staan.
In de datasheet staat niet wat er gebeurt als je bijvoorbeeld geen puls naar deze motor stuurt. Misschien zou het aansturen met een puls lengte van 0 ms (= geen puls) wel eens tot een stilstaande servo kunnen leiden.

In de beschrijving van de 'Servo'-functie (hier) staat een manier om de lengte van de puls direct te beinvloeden. Bij die beschrijving staat echter een waarschuwing: "Note however that attempting to drive a servo past its endpoints (often indicated by a growling sound) is a high-current state, and should be avoided."
Dit suggereert dat het aansturen met geen signaal wel eens een slecht idee zou kunnen zijn.

Aangezien je de motor moet aansturen, maar je de motorpositie niet kunt uitlezen, is het dus niet mogelijk om de servo bij opstarten stil te houden.

Je zou, als je avontuurlijk bent, nog een programma kunnen schrijven om te zien of de motor echt niet stilstaat als de pulslengte naar nul gaat. Ik zou de motor dan in de midden positie zetten en kijken wat er gebeurt als je de pulslengte naar nul schrijft. Je moet dan wel alert zijn om de boel spanningsloos te kunnen maken zodra de motor dan toch gaat bewegen naar een wellicht gevaarlijke positie...

Als dat niet werkt, is je enige optie inderdaad om de motor pas van spanning te voorzien op het moment dat je er ook daardwerkelijk iets mee wil doen. In dat geval zul je in de weer moeten met een relais (of zo iets).

Berichten: 3.866

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

EvilBro schreef: wo 20 jul 2022, 23:40
In de datasheet staat niet wat er gebeurt als je bijvoorbeeld geen puls naar deze motor stuurt.
ik heb dat ook wel eens geprobeerd. zonder puls blijft de servo gewoon staan waar die stond. (zolang er tenminste voeding op blijft staan) Dat is denk ik dus niet de verklaring van het probleem waar melding van wordt gemaakt.

Berichten: 3.866

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

enige FB is wel handig. is wiskunde321 nu geholpen met deze antwoorden?

Berichten: 817

Re: [informatica] Servo motor niet laten centreren

Ja hoor bedankt. Was even met wat anders bezig.

Reageer