Opamp lm324

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Hallo heren, dan toch nog even de vraag, ik heb deze schakeling gebruikt:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... lifier.svg

Waarom niet deze opstelling?

Berichten: 3.862

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: di 09 aug 2022, 09:33 Hallo heren, dan toch nog even de vraag, ik heb deze schakeling gebruikt:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... lifier.svg

Waarom niet deze opstelling?
ja is een prima opstelling. dat was toch ook wat jij had gebruikt? punt is wel dat je nog steeds de minimaal benodigde positieve en negatieve voedingsspanning moet aanbieden tov het aardsymbool en natuurlijk een spanningsbron aanbieden op de ingang Vin.
als je de ingang Vin open laat hangen zoals in het schema dan is Vout=Vin=0 omdat vin=0. De truuk is namelijk dat door een ingangsspanning aan te bieden er een stroom gaat lopen in Rin en er dan een spanningsverschil ontstaat tussen + en - ingang. daardoor gaat de uitgang van de opamp daarop reageren (met die 100000 x versterking) en zorgt er dan voor dat de - ingang weer op 0 gaat staan. Daarvoor is echter een stroom nodig door Rf en die moet gelijk zijn aan de stoom door Rin (waar zou die stroom anders naar toe moeten immers)
maar omdat Rf 5 x groter is dan Rin moet er ook 5 x zoveel spanning vallen over Rf dan over Rin (V=I x R immers). Zo kom je dus gelijk ook op de formule voor de spanningsversterking.

Berichten: 3.862

Re: Opamp lm324

ps De reden om de juiste positieve en negatieve voedingsspanning aan te bieden tov aarde is het feit dat alleen dan die 100000 x versterking van de opamp zelf geldt. het ding mag maximaal 32V heben dus kun je heel mooi twee 9V batterijtjes nemen + ingang aan aarde +9V tov aarde aan de positieve supply en -9V tov aarde aan de negatieve supply. of 1 9V batterij en dan met een weerstandsdeler de + ingang aansluiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Om het aanschouwelijk te maken, vertaald naar schema, de werking is hetzelfde,
dus je kan het met 1 voeding of met 2 voedings spanningen maken. Resultaat is gelijk.
Het verschil is de instelling van de verschil versterker.

Let op de polarisatie van de batterijen....

Een op-amp met maar 1 batterij:
OpAmp1B.png
En nu met twee voedings spanningen, wat het meest gebruikelijk is,
OpAmp2B.png

Berichten: 3.862

Re: Opamp lm324

je wilt een versterker maken zeg je. Maar wat voor signaal ga je nu uiteindelijk aanbieden om te versterken? normaal gesproken stel je de versterker in mbt de DC instellingen waar je nu mee bezig bent en daar bovenop breng je dan aan AC signaal aan aan de ingang zodat je een versterkt AC signaal krijgt aan de uitgang.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Ik wil het signaal van mn hall sensor van enkele millivolts versterken naar 5 v zodat ik hem op de plc kan aansluiten als teller

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Ik heb t zo aangesloten, volgens het schema

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

...nu met foto
Bijlagen
Foto
Foto

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Is de bedoeling dat het alleen maar hoeft te schakelen, dus geen magneet bijv 0 Volt,
en bij magneet er voor naar + 5 Volt ?

Als dat zo is hebben we een heel andere schakeling nodig, namelijk een op-amp
als schmitt trigger, met bepaalde hysteresis , dat kan ook, maar moeten een paar zaken anders.

Welke hall sensor heb je ?

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Hoi willem, ja magneet 0&5v...het is een to92......maar...deze basisschakeling werkt nog steeds niet :oops: sta op t punt t hele zooitje in de prullenbak te gooien

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Dat het niet werkt klopt, we zijn verkeerd begonnen, je had het over een versterker,
die heb je nu, maar het moet een schakelaar worden, dat is iets heel anders,
welliswaar ook een versterker, maar dan met twee standen, aan en uit.

Daarnaast heeft het een hysteresis nodig anders kan het staan jitteren op het kantelpunt.
Vandaar de smitt triger schakeling.

T092 is de type behuizing, maar gaarne het type nummer, je moet namelijk weten
wat de hall generator als output geeft, dat bepaald de schakeling, en of er nog
een speciale voeding nodig is voor de hall, voor de stabiliteit.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

...maar de versterker ' versterkt nog niet, als ik 0,4v aanbied of 0,2 tussen 1&3 meet ik niets ...
Het is een ss441a

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Dan zijn gauw klaar, het zit allemaal al in de sensor, de op amp de trigger electronica...

Enigste wat je moet doen is een pull up weerstand plaatsen aan de uitgang van hall sensor.
De sensor heeft een open collector output, dus geeft geen spanning af zonder pull up.

Dat is de reden waarom je niets meet.

Uit de datasheet:
HaalSens.png
Bijlagen
1714710.pdf
(388.63 KiB) 54 keer gedownload

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Ah bedankt, heb sensor niet aangesloten hoor....bedoelde nog steeds de simpele versterker.....als ik dat al niet aan de praat krijg

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Die simpele versterker heb je dus niet meer nodig , dat zit al in de sensor.

Maar heb je geen scoop, die je op de uitgang van de versterker kan zetten,
de uitgang moet zonder dat je iets aan de ingang zet 0 Volt zijn. (dubbele voeding versie).

Reageer