Opamp lm324

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Condensator te grote waarde

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Morgen gak ns kijken naar jouw schema tbv hall sensor


Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Is dit wat voor n hobby eleman ? Of is de bandbreedte wat aan de lage kant (tbv zenders, radio ed)

Berichten: 3.899

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: wo 10 aug 2022, 14:08 ...nu met foto
het is slecht te zien op jouw foto, maar het lijkt alsof pin1 met dat gele draadje niet op de weerstand zit aangesloten, maar een gaatje verder. pin2 zie ik 2 draadjes naar 1 gaatje gaan? er hoort maar 1 draadje in een gaatje. en dat rode en zwarte snoer gaan uit beeld weg maar geen idee waar naartoe.

Berichten: 3.899

Re: Opamp lm324

in het algemeen zijn lange draden ook slecht omdat je daardoor last kunt krijgen van parasitaire koppelingen (ongewenste capaciteit, ongewenste zelfinductie of ongewenste inductieve koppeling tussen 2 draden) maar omdat jij instabiliteit ziet van een Hz of lager denk ik dat er wat los hangt vanaf de uitgang naar de - ingang. haal het gele draadje eens er helemaal tussenuit en stop de feedback weerstand direct tussen pin 1 en pin 2 en meet dan eens op pin 1 met de scoop. evt ook nog het weerstandje van ingang naar pin1 eruit halen zodat je alleen nog terugkoppeling hebt van pin1 naar pin 2. dan moet je 0V meten op pin1 tov aarde.

Berichten: 3.899

Re: Opamp lm324

de 2 rechter weerstanden in het plaatje lijken ergens onder het zwarte draadje aan elkaar te zitten, maar ik kan niet zien hoe. Meten en logisch redeneren is trouwens de basis om dit soort fouten op te sporen. Dus bv meten met de scope op de + en - ingang tov aarde en kijk dan of + en - ingang dan beide op 0V staan. zo niet dan is er wat fout. het kan bv zijn dat jij denkt dat ergens een verbinding is maar die bv loshangt. dan dus bv meten aan de ene en de andere kant van de verbinding om dat te testen. zo kun je systematisch je fouten opsporen en corrigeren. het kan ook zijn dat je de opamp per ongeluk hebt opgeblazen. dat kun je ook nagaan omdat dan niet de signalen op de pinnen staan die er moeten staan, dus dan op het IC zelf de pinnen meten. als je bv meet dat de + ingang op een hogere spanning staan dan de - ingang dan moet de uitgang dus hoog zijn (+8V of zo) .+ ingang op een lagere spanning staan dan de - ingang dan moet de uitgang dus laag zijn (-8V of zo)

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Hoi Hans, het ging me in 1e instantie om de versterking ik mat ca10/0,6= ca 15 terwijl dit 5 moest zijn wellicht heeft de ac stand ook nog invloed zoals willem aangaf...wel moet ik ook zeggen dat ik de testplankjes niet idiaal vind met die dunne weerstanden maar goed.
Ik zal t ns nalopen bedankt

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Maar over opblazen gesproken: ik pak voordat ik ga knutselen altijd even de aarde van mn stopcontact, is dit voldoende...of n stomme vraag 8-)

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Nu wel mooi signaal op dc
Bijlagen
.
.

Berichten: 3.899

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: vr 12 aug 2022, 11:18 Maar over opblazen gesproken: ik pak voordat ik ga knutselen altijd even de aarde van mn stopcontact, is dit voldoende...of n stomme vraag 8-)
nee dat is geen stomme vraag en op zich goed om jezelf te ontladen voordat je een component aanraakt. je hebt het dan over maatregelen om ESD te voorkomen (electro static discharge) Dat is een van de oorzaken van beschadiging van gevoelige componenten in het byzonder gates van mosfets. Die hebben een heel dun oxidelaagje wat gemakkelijk doorslaat als jouw lichaam statisch is opgeladen tot bv 1000V. Jouw LM324 heeft daar minder last van en bevat ook ESD beveiligingscomponenten in het IC.

Maar een component kan ook stuk gaan door overbelasting, bv als je de plus en de min voeding per ongeluk omdraait of een ingang op een hogere spanning probeert te zetten dan de voedingsspanning.

Berichten: 3.899

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: vr 12 aug 2022, 11:21 Nu wel mooi signaal op dc
dat ziet er goed uit. Ik neem aan dat je nu een zelfde vorm signaal op de ingang hebt aangebracht? ik kan op het plaatje niet goed zien wat de boven en onderkant spanning is van het signaal. Versterkt hij nu 5 x?
en wat heb je nu verandert zodat het eerst niet werkte en nu wel?

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Nee, sorry hans dit is een andere schakeling deze....had n link gemaakt naar de post maar dit werkte blijkbaar niet
Bijlagen
IMG_20220812_120932.jpg

Berichten: 3.899

Re: Opamp lm324

Dit is een oscillator ipv een versterker met de + ingang gebiased op de halve voedingsspanning en dan 2 omslagpunten maakt op 2.3 en 1/3 van de Vo spanningszwaai met een tijdconstante van 100k x 1nF=100us.
Ik weet niet of je het leuk vind om zulke schakelingen ook te simuleren? LTspice is daar een heel mooi gratis programma voor. https://www.analog.com/en/design-center ... lator.html
er zijn heel veel modellen van opamps, comparators etc te viden op internet:
https://www.analog.com/en/design-center ... lator.html

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Ha mooi programma handig was ik nog naar op zoek, dank!
Wil van de blokvorm nog n triagle maken met n extra blokje om motor aan te sturen...ja ik ken de vele mogelijkheden van deze bouwsteen echter enkel in theorie...aansluiten is nog n uitdaging ....maar alle begin is moeilijk🙂

Reageer