Kelder leegpomp zonder elektriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Kelder leegpomp zonder elektriciteit

pompen.png
Ik zoek het antwoord op vraag D. Het is niet gezegd dat wat in het rood staat correct is. Dat is door de leerling zelf gecorrigeerd.

Ik weet eigenlijk niet waarom die 'zonder elektriciteit' relevant is. Kunnen niet alle pompen ook aangedreven worden met een verbrandingsmotor?

Pompen behandeld in de les zijn:

I Centrifugaal pompen (meeste toepassingen)
• Snelheid toevoegen aan een vloeistof (Kinematische energie  Druk)
II Verdringer (of volumetrische) pompen
• Verplaatsen van een vloeistof
III Andere types



II Verdringer pompen: types
1. Heen en weer bewegende
A. Plunjer
B. Zuiger
C. (Membraan)
2. Roterende
A. Tandwiel
B. Worm
C. (Schotten)

III Andere types
1. Schroefvijzel
2. Straalpomp (Jet)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kelder leegpomp zonder elektriciteit

Ik vind het ook wat gezocht. Natuurlijk kun je pompen aandrijven met een verbrandingsmotor, of met de hand, met paarden of met wind- of waterkracht. Nederland is er groot, of in ieder geval droog, mee geworden. Het is de constructie van de pomp die bepaalt wat je er mee kunt doen. Hoe je de pomp aandrijft staat daar los van. Het lijkt dus eerder op een toepassing bij de pomp zoeken, dan andersom.

Hoe dan ook is het antwoord plunjerpomp, fout. Die zijn geschikt voor hoge drukken en lage debieten, dus zou enkel correct zijn als klein keldertje is dat een paar honderd meter onder de grond ligt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Kelder leegpomp zonder elektriciteit

Bij zonder elektra denk ik vooral aan handkracht. (Brandstofmotor in je kelder lijkt me ook een slecht idee)

En wat mij betreft zijn dan membraanpompen en zuigerpompen de klassiekers, waarbij de zuigerpomp minder mobiel is. Membraampompen worden ook veel op kleine zeilschepen gebruikt voor noodgevallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Kelder leegpomp zonder elektriciteit

Een kelder zonder elektriciteit ?
Dus een verlengsnoer ? :P

Kon het niet laten, ik snap niet wat het type pomp met het wel of niet aanwezig zijn van elektriciteit te maken heeft.

Reageer