Stelling: fenotype ~ log(chemotype)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 287

Stelling: fenotype ~ log(chemotype)

Dag allen,

Graag jullie mening over het volgende; de relatie tussen het klinisch fenotype (het geheel aan symptomen / klachten / etc. van een patiënt) en de oorzakelijke labafwijking (“chemotype”, om er een originele term op te plakken) en is niet een lineaire en moeilijk definieerbaar. Zo zie ik met enige regelmaat hypothyreote patiënten die zich bijvoorbeeld met een TSH van 30 mU/L beduidend slechter voelen dan bij 10 mU/L, maar tussen 50 en 100 mU/L nauwelijks verschil bemerken. Er lijkt een soort verzadiging plaats te vinden zodra de relevante labafwijking boven een bepaalde waarde komt. Gevoelsmatig is dat ongeveer logaritmisch, dus dacht dit samen te vatten als de stelling in de titel.
Kunnen jullie je hierin vinden? Graag jullie input! Dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stelling: fenotype ~ log(chemotype)

Ik weet hier te weinig van om mijn mening veel waard te laten zijn, maar wat je beschrijft lijkt me te maken te hebben met dose response curves en bijvoorbeeld de Hill equation. Als ik aanneem dat de ervaren klachten veroorzaakt worden door binding van (in dit voorbeeld) TSH aan de receptor: bij lage concentraties neemt de mate van binding (fractie geactiveerde receptoren) min of meer lineair toe met de concentratie TSH. Naar mate de fractie gebonden plaatsen toeneemt, neemt het aantal beschikbare plaatsen af, en daarmee ook het effect van een toename van TSH.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 287

Re: Stelling: fenotype ~ log(chemotype)

Beste Marko,

Natuurlijk geldt er inderdaad een Michaelis-Menten-achtige (of Hill-achtige) concentratie-effect-relatie voor ligand-receptor-interactie in het lichaam, dat geldt ook voor een groot deel van de geneesmiddelen. Toch is de relatie tussen biochemie en uiteindelijk klinisch fenotype complexer en van meer factoren afhankelijk dan enkel ligandbinding aan een receptor, maar de relatie lijkt gevoelsmatig te blijven bestaan.

Reageer