[scheikunde] Molrekenen overmaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] Molrekenen overmaat

Veel vragen, sorry, scheikunde blijft lastig.. :)
Wij moeten bij een terugtitratie een ''voorberekening'' doen om in te schatten hoeveel salmiak we moeten toevoegen zodat de toegevoegde natronloog in overmaat reageert. Hieronder de reactievergelijkingen
(salmiak oplossen) NH4Cl (s) --> NH4+ + Cl-
NH4+ + OH- --> NH3 + H2O
En dan voor het overmaat OH- + H3O+ --> 2 H2O
Het is de bedoeling dat we voor de tweede reactie 25,00 ml natronloog gebruiken van 0,1 M. Ook is het de bedoeling dat we rond de 15 ml zoutzuur (ook 0,1 M) titreren. Nu is het de bedoeling dat we rekenen hoeveel gram we origineel van het salmiak (natriumchloride) moeten gebruiken. Ik heb het berekend maar kom op een heel klein antwoord uit wat me onlogisch lijkt:
In reactie 3 willen we dus 15 ml zoutzuur titreren, dit is (15x10^-3) x 0,1 = 0,0015 mol. Molverhouding zoutzuur en natronloog is 1 : 1 en aangezien de molariteit hetzelfde is, zal er dus ook 15 ml natronloog in reactie 3 verbruikt worden. Nu mochten we dus in reactie 2 25,00 ml natronloog pipetteren. Dit betekent dat er dan 10 ml natronloog moet reageren met ammonium in reactie 2. n = cV dus 0,1 x (10x10^-3) = 0,001 mol natronloog wat met ammonium reageert. Molverhouding is 1 : 1, en dit geldt ook in reactie 1 dus hebben we 0,001 mol salmiak nodig (ofwel NH4Cl). Dit omgerekend naar gram kom ik uit op 0,053.. gram. Maar dit lijkt me dus echt enorm weinig voor een practicum. Waar ga ik de fout in? Want we mogen echt maar 25,00 ml natronloog gebruiken en moeten dus rond de 15 ml zoutzuur titreren...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Molrekenen overmaat

Je redenering klopt als een bus. Over dat practicum geen zorgen maken, de TOA heeft vast wel een fatsoenlijke microweger staan waarmee hoeveelheden van circa vijftig milligram af te wegen zijn, zo buitenissig is dat niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Molrekenen overmaat

Gebruikelijk is om van je monster een oplossing te maken en deze oplossing te titreren.
Je weegt in 5 cijfers nauwkeurig ca 1 gram monster af op de analytische balans, je brengt dit over naar een maatkolf, je lost dit op, vult aan en homogeniseert. Je hebt nu in 4 cijfers nauwkeurig een oplossing van je monster.
Van deze monsteroplossing pipetteer je de gewenste hoeveelheid in je erlenmeyer voor de titratie. Je maakt voldoende oplossing om ook een tweede, een derde en als er iets mis mocht gaan, een vierde bepaling te kunnen doen.
De berekening van de verdunning laat ik aan jou over.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Molrekenen overmaat

Jan van de Velde schreef: za 03 sep 2022, 09:58 Je redenering klopt als een bus. Over dat practicum geen zorgen maken, de TOA heeft vast wel een fatsoenlijke microweger staan waarmee hoeveelheden van circa vijftig milligram af te wegen zijn, zo buitenissig is dat niet.
Zou ik ook eventueel kunnen zeggen (er staat dat er ook 1,0 M natronloog bestaat), dat we de natronloog van 1,0 M gebruiken, want dan kom ik uit op 1,23 gram en dit klinkt dus logischer naar mijn gevoel. Maar in ieder geval fijn om te weten dat de berekening met 0,1 M klopt, super bedankt!

Reageer