CO2 afvangen in Noorwegen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Xilvo schreef: di 20 sep 2022, 19:55
Bij constante druk is er geen drukverschil en is er geen kracht nodig. De arbeid is dan nul.
het drukverschil is dan 59 BAR. 60 BAR in de tank en 1 BAR omgevingsdruk. Dat kost je toch wel energie vrees ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.317

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

In de berekening die ik eerder gaf, brengen we de CO2 naar 60 bar. Het druk verschil is dan 0 bar. Ik denk dat je alles dubbel aan het verrekenen bent.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.938

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

HansH schreef: di 20 sep 2022, 21:33 het drukverschil is dan 59 BAR. 60 BAR in de tank en 1 BAR omgevingsdruk. Dat kost je toch wel energie vrees ik.
Het drukverschil is nul. Je hebt het juist al op 60 bar gebracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.938

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

wnvl1 schreef: di 20 sep 2022, 21:28 Je moet natuurlijk nog wel verrekenen hoeveel energie het kost om dan de CO2 van de haven van Zeebrugge te transporteren naar Noorwegen (pijpleiding van 1000 km) en het per schip of per pijpleiding tot in Zeebrugge te krijgen
Oh, zeker, nog haken en ogen genoeg. En om hier nu enorme infrastructuur voor aan te leggen als het de bedoeling is om het gebruik van fossiele brandstof af te bouwen...

Maar lokaal afvangen en opslaan levert mogelijk een nuttige bijdrage.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.317

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Voor transport naar Zeebrugge zouden wel bestaande gasleidingen gebruikt kunnen worden. Dat ligt ter studie. Net zoals dat ze ook aan het bekijken zijn bij Fluxys om bestaande gasleidingen te hergebruiken voor H2. Fluxys zet momenteel haar beste ingenieurs op deze studies, hoorde ik van werknemers.

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

wnvl1 schreef: di 20 sep 2022, 21:37 In de berekening die ik eerder gaf, brengen we de CO2 naar 60 bar. Het druk verschil is dan 0 bar. Ik denk dat je alles dubbel aan het verrekenen bent.
Je moet ergens de co2 eerst comprimeren tot 60 BAR en dan door het klepje het opslagvat inpompen. Dat zijn 2 stappen die beide energie kosten.

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Xilvo schreef: di 20 sep 2022, 21:38
HansH schreef: di 20 sep 2022, 21:33 het drukverschil is dan 59 BAR. 60 BAR in de tank en 1 BAR omgevingsdruk. Dat kost je toch wel energie vrees ik.
Het drukverschil is nul. Je hebt het juist al op 60 bar gebracht.
maar het volume wat je verplaatst naar de opslagtenk moet wel aangevuld worden met nieuw volume bij 60 BAR. Dat kost energie van je compressor. Ik heb zelf thuis een compressor om Co2 vanuit gistend bier te comprimeren naar een co2 cylinder om bier mee te tappen, dus ik meen wel te weten waar ik het over heb.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.938

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

HansH schreef: di 20 sep 2022, 22:22
Je moet ergens de co2 eerst comprimeren tot 60 BAR en dan door het klepje het opslagvat inpompen. Dat zijn 2 stappen die beide energie kosten.
Nee, want in het opslagvat zit het onder dezelfde druk.

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Xilvo schreef: di 20 sep 2022, 22:26
HansH schreef: di 20 sep 2022, 22:22
Je moet ergens de co2 eerst comprimeren tot 60 BAR en dan door het klepje het opslagvat inpompen. Dat zijn 2 stappen die beide energie kosten.
Nee, want in het opslagvat zit het onder dezelfde druk.
ok laat maar. lastige discussie dit

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

nog 1 poging:
het linker deel is de energie die je moet leveren om de co2 op druk te brengen en het rechter deel is de energie om het geheel door het klepje de opslag bij 60 BAr in te pompen.
totale energie is het oppervlak onder de curve.
Image1.gif
Image1.gif (7.75 KiB) 877 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.317

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Je mag er zo niet naar kijken, denk ik. Je moet ernaar kijken alsof je een opslagruimte hebt met een bepaald volume en je gaat die vullen tot je een druk hebt van 60bar en dan is het gedaan. In het begin is de tegendruk 1 bar en op het einde 60bar. Het is niet de bedoeling dat je al jouw CO2 gaat toevoegen op het moment dat de tegendruk al 60 bar is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.938

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Dan moet je beginnen met een opslag die leeg is (atmosferische of in ieder geval lage druk) die je dan geleidelijk op druk brengt door iedere keer wat CO2 toe te voegen.
Als je uitgaat van een reservoir dat al op de maximale druk zit heb je een reservoir dat vol zit en kun je niets extra toevoegen.

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Xilvo schreef: di 20 sep 2022, 23:00 .
Als je uitgaat van een reservoir dat al op de maximale druk zit heb je een reservoir dat vol zit en kun je niets extra toevoegen.
nee dat klopt niet. koolzuur kun je samenpersen in een opslag en bij kamertemperatuur wordt het dan vloeibaar bij bv 60 BAR. maar dan zit er in een liter volume maar 2g/l * 60=120gram. maar een koolzuur cylinder va bv 10kg koolzuur die maximaal gevuld is heeft een volume van 13.4 liter. dus vanaf het moment dat er vloeistof ontstaat is het volume nog lang niet maximaal gevuld maar heb je gas met een begin van een laagje vloeistof. en dat vullen gebeurt dan dus bij de druk die hoort bij de gegeven temperatuur, bv 50-60 BAR bij kamertemperatuur. als je het helevolume van 13.4 liter zou vullen dan krijg je een gevaarlijke situatie bij oplopen van de temperatuur. De fles heeft een maximaal toegestane druk van 200BAR bij 50 graden bij 10kg koolzuur in 13.4 liter volume. als je hem helemaal zou vullen dan wordt de druk bij 50 graden zo hoog dat de fles explodeert. dus is er een marge nodig en zit er nog altijd gas boven de vloeistof bij kamertemperatuur.

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

wnvl1 schreef: di 20 sep 2022, 22:54 Het is niet de bedoeling dat je al jouw CO2 gaat toevoegen op het moment dat de tegendruk al 60 bar is.
Dat is echter wel wat er in de praktijk gebeurt want zodra de druk 60 BAR is gaat het Co2 gas in de opslagtank condenseren en ontstaat er een begin van vloeistof op de bodem. Als je kijkt naar bv koozuurcylinders om bier mee te tappen dan is dat in omgekeerde zin het moment dat de manometer aangeeft dat de cylinder bijna leeg is. Dus wat jij hier beschrijft is het volpompn van een opslagruimte tot het moment dat je eigenlijk pas begint met echt vullen.

Berichten: 3.908

Re: CO2 afvangen in Noorwegen

Zelf vul ik de cylinders met een koolzuurcompressor op een nog lagere druk van maar 20 BAR door de fles n de vriezer te leggen bij ca -20grC. als je begint met een lege fles van 10kg capaciteit dan zit er 13.4 liter x 20 BAR= 268 liter in op het moment dat het gas begint met vloeistof vorming. er zit dan pas 268*2=546 g koolzuur in een 10 kg cylinder. dus moet je er dan nog 9.5 kg bijpersen in de situatie dat de druk constant is op 20 BAR.

Reageer