Is deze zin goed?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Hartstikke bedankt!

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Welke zin is goed:
Ik ga mijn beker wassen.
Ik ga mijn beker afwassen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Is deze zin goed?

Beide zijn goed en hebben dezelfde betekenis, namelijk het inwendige oppervlak van een beker door wassen reinigen.

Je zou ook kunnen zeggen 'omwassen', 'schoonwassen', 'reinigen', 'schoonmaken', '(om)spoelen'. Welk woord wordt gebruikt, wassen, afwassen of omwassen, is vooral regionaal bepaald en hangt af van het dialect of taalgebruik in die regio.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 7.068

Re: Is deze zin goed?

MartoO schreef: do 15 dec 2022, 15:18 -Jan geeft Piet een appel

...

1 Aan Jan geeft Piet een appel
In welk Nederlands taalgebied is dit laatste een mogelijke interpretatie?

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Hartelijk dank Rhiannon!

Berichten: 15

Re: Is deze zin goed?

DimarMin schreef: wo 21 dec 2022, 22:16 Welke zin is goed:
Ik ga mijn beker wassen.
Ik ga mijn beker afwassen.
Misschien is het streekgebonden maar ik vind het raar klinken dat je je beker wast.
Ik was mezelf en ik was lichaamsdelen maar keukengerei, bestek, oftewel "de vaat" wordt afgewassen.
Het zou in mijn oren net zo raar klinken als iemand zei dat hij zich ging afwassen :-)
Er is geen duidelijke grens tussen dingen en lichaamsdelen want een auto wordt dan wel weer gewassen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Is deze zin goed?

Ik zou wassen gebruiken voor het lichaam of voor textiel. Afwassen voor de vaat, maar voor een enkele beker zou ik omwassen gebruiken. Geen idee of dat inderdaad streekgebonden is.

Berichten: 15

Re: Is deze zin goed?

Xilvo schreef: za 24 dec 2022, 12:16 ... voor een enkele beker zou ik omwassen gebruiken. ...
Omwassen hoor ik voor het eerst.
Omspoelen vind ik dan een betere woordkeuze.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Is deze zin goed?

Omspoelen zou ik gebruiken als ik de beker zelf weer ga gebruiken en hij niet brandschoon hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Is deze zin goed?

hennep schreef: za 24 dec 2022, 12:23 Omwassen hoor ik voor het eerst.
Omspoelen vind ik dan een betere woordkeuze.
In grote delen van Noord-Brabant, vooral het midden en westen, en in mindere mate ook in Vlaanderen gebruikt men omwassen, voorbeelden zijn: - de omwas doen; - omwassen; - er staat nog wat omwas.

In kleine delen van Noord-Brabant en Limburg wordt ook het woord opwassen gebruikt, terwijl men in West-Vlaanderen vooral 'de schotels doen of wassen wordt gebezigd. In Nederlands-Limburg zegt men vooral 'spoelen' (speule).

Zeer off-topic:

Hier een aantal woorden die voor 'afwassen' worden gebruikt met erachter waar dat het geval is: aafwesje / d'n aafwesj doon (Steins); afwaase (den afwas) en omwaase (den omwas) (Waalwijks); aafwèsje (Eys); opwasse of schóttele wasse (Venloos); oafwass' n (Westerkwartiers); omwaase (Gils); goeskômake (Westfries); skotelwaasen (Gemerts); opwaasse (Boekels); omwassen (Zunderts); skoedelljeworskjên (Fries); opwàse (Horster); schuttel doen, schuttelen (Werviks); sjpeule (Kerkraads, Epens, Mechels, Nijswillers en Heerlens); de schotels doen / wassen (Gents) enz.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Welke zin is goed:
Wat is aan de hand?
Wat is er aan de hand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Is deze zin goed?

Volgens mij zijn beide zinnen correct en betekenen hetzelfde, maar "Wat is er aan de hand?" is de meer gebruikelijke formulering.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Is deze zin goed?

Alleen de tweede zin met 'er' is goed en gebruikelijk. Er is hier het onderwerp en een zin zonder onderwerp is geen goede Nederlandse zin.

Ingeval je zou willen weten hoe de uitdrukking is ontstaan: zij komt al voor in het Middelnederlands 'aen handen sijn' wat zoiets als 'in behandeling zijn, onder handen zijn, behandeld wordende, gaande zijn, gebeuren' betekende. Het is een overdrachtelijke toepassing. Iemand is er mee bezig, dus die heeft het in zijn of haar handen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Welke zin is goed:
Ik lees niet de krant.
Ik lees de krant niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Is deze zin goed?

vergelijkbaar met "ik denk niet" denk ik
ik denk niet dat tante Sjaan veeemd gaat (fout)
ik denk dat tante Sjaan niet vreemd gaat (goed)

Reageer