linkage

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: linkage

Ja,vreemd eigenlijk dat Maple specifiek dit resultaat geeft.
0<θ<2π ,dus ook 60,98°

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

Heb je niet bij vergissing ergens vastgelegd dat π - β - Θ = π/2, ofwel β + Θ = π/2 ?

Met die voorwaarde kom je op 60,98°.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: linkage

Nee, ingevoerd zonder enige voorwaarde of restrictie
Maple.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

Vreemd dan dat Maple met die waarde komt en zelfs een formule.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

Kun je Maple tussenstappen laten zien?
De laatste stap is wel heel groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: linkage

expand/combine/isolate for theta/simplify
maakt allemaal niet uit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

Als ik de vergelijking na "simplify trig" neem, dan krijg ik
\(A\cos{\theta}+B\sin{\theta}=C\cos{(\beta+\theta)}\)
met
\(A=-\cos\alpha+2\)
\(B=-\sin{\alpha}\)
\(C=\sqrt{5-4\cos{\alpha}}\)
(ik begrijp niet dat Maple die gelijke termen als 21/4 aan beide kanten laat staan...)

Met
\(\cos{(\beta+\theta)}=\cos{\beta}\cos{\theta}-\sin{\beta}\sin{\theta}\)
geeft dat
\((A-C\cos{\beta})\cos{\theta}=(-C\sin{\beta}-B)\sin{\theta}\)
\(\tan{\theta}=-\frac{A-C\cos{\beta}}{C\sin{\beta}+B}\)

Als ik teller en noemer uitreken komen ze beide op nul uit...

Waarom dat zo is heb ik nog niet uitgezocht maar het is vast geen toeval.
Kortom, Θ is onbepaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: linkage

Uit de opgave is het toch heel voor de hand liggend dat AB zich kan aanpassen aan een willekeurige hoek theta. Vreemd dat daar zoveel aan getwijfeld wordt. Maple zal convergeren naar een 'willekeurige' oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

wnvl1 schreef: za 15 okt 2022, 21:30 Uit de opgave is het toch heel voor de hand liggend dat AB zich kan aanpassen aan een willekeurige hoek theta. Vreemd dat daar zoveel aan getwijfeld wordt. Maple zal convergeren naar een 'willekeurige' oplossing.
Ik zou wel graag weten waarom Maple precies op die uitkomst belandt.
Je zou mogen verwachten dat het programma aangeeft dat er geen eenduidige oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: linkage

Ukster heeft eerst via projectie de coördinaten van de punten bepaald met behulp van cosinussen en sinussen. Dan nog eens de cosinus regel toepassen lijkt mij geen toegevoegde waarde te hebben. Kom je dan niet gewoon een goniometrische identiteit uit, die oneindig veel oplossingen heeft? Maple pakt er eentje uit blijkbaar, maar wat ze doen weten we natuurlijk niet aangezien we niet de broncode hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

wnvl1 schreef: zo 16 okt 2022, 14:33 Maple pakt er eentje uit blijkbaar, maar wat ze doen weten we natuurlijk niet aangezien we niet de broncode hebben.
Vreemd als Maple willekeurig een oplossing zou kiezen uit een hele reeks mogelijke waardes. Maar nog vreemder is dat Maple met een formule komt. Waar die vandaan komt is me een raadsel.
linkage3.png
Als je hier de voorlaatste regel uitwerkt krijg je \(\tan \theta=\frac{0}{0}\), onbepaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: linkage

Ik zal later ook eens kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: linkage

Misschien al een bedenking zonder te kijken. Als Maple de identiteit die uitgekomen wordt herleidt naar 0=0 en ze gaan dan nog wat delen, dan zijn zo'n fouten natuurlijk rap gemaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: linkage

wnvl1 schreef: zo 16 okt 2022, 14:49 Misschien al een bedenking zonder te kijken. Als Maple de identiteit die uitgekomen wordt herleidt naar 0=0 en ze gaan dan nog wat delen, dan zijn zo'n fouten natuurlijk rap gemaakt.
Je zou verwachten dat de makers zo'n fout niet maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: linkage

ok, nvm, dit was fout...
Laatst gewijzigd door irArjan op zo 16 okt 2022, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Reageer