Aansluiten kookvuur met oven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Aansluiten kookvuur met oven

Hallo,

ik heb een oud kookvuur dat (vermoed ik) driefasig was aangesloten, maar nu heeft iemand anders dat en die wil het graag aansluiten op een enkele fase.
Het kookvuur heeft 5 draden: blauw, bruin, geel-groen en 2 zwarte. Geel-groen is uiteraard de aarding, maar kan iemand mij zeggen hoe de overige draden moeten aangesloten worden?
Ik vond ergens een schema (niet van het desbetreffende kookvuur) waar bij de draden stond:
blauw: nulaansluiting N1
bruin: nulaansluiting N2
zwart naast blauw: faseaansluiting L1
zwart naast bruin: faseaansluiting L2

Dus hierop afgaande zou ik zeggen: blauw en bruin samen aan 1 kant van de monofase, en de 2 zwarte samen aan de andere kant van de monofase.

Iemand een idee of dit correct is, of ander voorstel?

Met dank alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: Aansluiten kookvuur met oven

Dat lijkt mij correct.

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Aansluiten kookvuur met oven

In kookgroepen/perilex zit echt te veel variatie qua aansluitmogelijkheden. Je zal echt de handleiding erbij moeten pakken, of kijken of er een sticker in/op het apparaat zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Aansluiten kookvuur met oven

Als je beide lijnen en beide nullen samen gaat hangen (wat ik ook zou doen, afgaande op jouw beschrijving), ben je beperkt in vermogen (zekering van 16A of 20A x 230 V = ong. 4 kW). Als je enkele vuren samen gaat gebruiken zal je zekering snel springen.

Berichten: 3.926

Re: Aansluiten kookvuur met oven

dannypje schreef: ma 17 okt 2022, 19:07
blauw: nulaansluiting N1
bruin: nulaansluiting N2
zwart naast blauw: faseaansluiting L1
zwart naast bruin: faseaansluiting L2

Dus hierop afgaande zou ik zeggen: blauw en bruin samen aan 1 kant van de monofase, en de 2 zwarte samen aan de andere kant van de monofase.

Iemand een idee of dit correct is, of ander voorstel?
aannemende dat de beschrijving die je erbij had correct is betekent dit inderdaad dat het 2 fases zijn. De kookpunten zitten dan zoverdeeld over deze 2 fases dat met alle vuren aan de stroom per fase binnen de 16A blijft. Je kunt dus niet zomaar die 2 fases parallel op 1 fase aansluiten want dan ga je waarschijnlijk over de 16A heen. of het moet een klein kooktoestel zijn met maar 2 pitten die elk minder dan 8A zijn. Dat zul je dus eerst moeten uitzoeken.

Berichten: 3.926

Re: Aansluiten kookvuur met oven

normaal gesproken is bruin altijd een fase.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Aansluiten kookvuur met oven

Bedankt allemaal!

Reageer