goede definitie van gelijktijdigheid?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.271

Re: goede definitie van gelijktijdigheid?

In het roterend assenstelsel kan je nieuwe coördinaten invoeren, voor de hand liggend is:
\(t = t' \\
x = x' \cos \omega t' - y' \sin \omega t' \\
y = x' \sin \omega t' + y' \cos \omega t' \\
z = z' \)
De nieuwe metriek wordt:
\( ds^2 = - dt^2 + dx^2 + dy^2 + dz^2
\\ = -\left(1 - \omega^2 ({x'}^2 + {y'}^2) \right){dt'}^2 + 2 \omega (- y' dx' dt' + x' dy' dt') + {dx'}^2 + {dy'}^2 + {dz'}^2. \)
In het nieuwe assenstelsel zal de coördinatensnelheid van het licht geen constante meer zijn. Verschillende conventies zijn mogelijk om gelijktijdigheid in het nieuwe assenstelsel te definiëren. Je kan ook de vlakken van gelijktijdigheid in het oude assenstelsel doorrekenen naar het nieuwe stelsel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.902

Re: goede definitie van gelijktijdigheid?

tuander schreef: wo 30 nov 2022, 23:48 Hum ja, ik bedoelde inderdaad een nog onbekende theorie. In de wetenschap kunnen bestaande theorieën vervangen worden door nieuwe, betere theorieen.
Een theorie waarin gebeurtenissen voor verschillenden waarnemers op verschillende plaatsen zijn gebeurd kan onmogelijk een beter theorie zijn. Dat is namelijk in strijd met de waarnemingen.

Berichten: 3.863

Re: goede definitie van gelijktijdigheid?

Xilvo schreef: do 01 dec 2022, 10:19 Een theorie waarin gebeurtenissen voor verschillenden waarnemers op verschillende plaatsen zijn gebeurd kan onmogelijk een beter theorie zijn. Dat is namelijk in strijd met de waarnemingen.
in de misdaad analyse en politie recherche is dit dagelijkse praktijk, maar niet in de natuurkunde, hoewel het begaan can misdaden niet kan zonder natuurkundige processen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.902

Re: goede definitie van gelijktijdigheid?

HansH schreef: do 01 dec 2022, 11:16
in de misdaad analyse en politie recherche is dit dagelijkse praktijk,
Misschien volgens verschillende waarnemers maar nooit voor verschillende waarnemers ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: goede definitie van gelijktijdigheid?

HansH schreef: do 01 dec 2022, 11:16
Xilvo schreef: do 01 dec 2022, 10:19 Een theorie waarin gebeurtenissen voor verschillenden waarnemers op verschillende plaatsen zijn gebeurd kan onmogelijk een beter theorie zijn. Dat is namelijk in strijd met de waarnemingen.
in de misdaad analyse en politie recherche is dit dagelijkse praktijk, maar niet in de natuurkunde, hoewel het begaan can misdaden niet kan zonder natuurkundige processen.
Ik denk dat het dan meer gaat om mogelijke gebeurtenissen, als er nog niet veel bekend is.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: goede definitie van gelijktijdigheid?

IIk probeer zelf intussen Einstein beter te begrijpen met een constante lichtsnelheid voor elke waarnemer in z'n eigen reference frame. Het ontbreken van gelijktijdigheid speelt hierbij een belangrijke rol, merk ik al. ik heb voorzichtig een x,y,t-diagram getekend met een restframe (zwart) en een bewegend frame (rood). lichtflitsen in A en B, Waarnemers in M en M'. Nog niet alles gaat goed geloof ik. Maar ik snap dus al wel ongeveer welke rol gelijktijdigheid speelt, denk ik.

M-0 stemt dus overeen met M'-0, maar omdat gelijktijdigheid niet geldt voor de beide stelsels valt dan A'-0 niet samen met A-0. En ook Voor B-0 en B'-0 geldt dat ze niet overeenstemmen
making lightspeed constant b.png

Reageer