Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Ik bedoel de planchetten in de vloer van de eerste verdieping / plafond.
plafond.png
Ik heb geen goede foto van die planchetten. Die zullen ook wel enige stabiliteit geven, maar die zijn we heel licht. Ik zal voorleggen om die te vervangen door iets zwaarder hout, cfr. de 2dehands foto die je me stuurde in een pm.

Met de vloer van het gelijkvloers is niks mis.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Die planchetten spelen een heel beperkte rol in de verticale stijfheid van het geheel, want die liggen plat. Eén planchet verticaal tegen de zijkant van een vloerbalk gelijmd doet meer dan 20 dikkere planchetten op die vloer .

Je zet een stempel midden onder elke balk en dan is het maar een kwestie van geleidelijk aan omhoog schroeven tot de vloer vlak ligt, en liefst een beetje er voorbij. Aan weerszijden een plank ertegen lijmen, aangedrukt met voldoende schroeven, een dag of wat de lijm goed laten harden en dan de stempels er van onder.

In je PM had je het erover dat die balken wel eens 5 m lang zouden kunnen zijn. maar wat zijn nou eigenlijk de dikte- en hoogtematen?
Bijlagen
vloerbalken.PNG
balklaag-nomogrammen(1).pdf
(804.67 KiB) 70 keer gedownload
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 859

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

je bedoeld dus het vloerhout. dat moet je niet verwijderen.

Je zet een stempel onder de balk drukt hem een cm of twee omhoog

de nieuwe balken er tegen aan even zekeren met twee schroeven en dan boor je h.o.h. 750mm een gat rond 14 door het samenstel
Van elkaar halen draadeind m12 er door met in het verbindingsvlak een kramplaat rond 60
op elkaar persen/slaan en aandraaien dan zit het gelijk vast en kan de stempel weg

niet gaan kloten met lijm dat hecht maar heel slecht op oude stoffige ruwe en mogelijk kromme balken.

(Er kan boven schade onstaan vooral als de balkkoppen wat zijn gekrompen dan druk je soms de plinten van de muur)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

De dwarsdoorsnede van de balken is: 6.5cm x 15.5cm.

Dit is een tekening van het plafond van de living met de maten zoals ik ze gekregen heb van de eigenaar. Tussen de twee delen is een zware balk (veronder stel ik, is ingepakt), met daarboven een muur. Boven zijn het slaapkamers.

Waar dubbele balken zitten is het ook zo getekend. Bij de ramen zit een stuk dwarse balk zoals getekend.

Het komt erop neer dat de gemiddelde afstand tussen de centra van de balken ongeveer 40cm is.
Iliving.png

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Met de balkenschuif kom ik hetvolgende uit.

https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
balkensschuif.png
Ik heb dus 6.5cm x 15.5cm met 1 (vooraan) en 2 dubbele (achteraan in de woonkamer waar het wat smaller is) zoals getekend.
Te slap of valt het al bij al nog mee?

Berichten: 270

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Kwaliteit op minimaal C18
Benodigd: 70*220
Aanwezig 65*155
Dat is een factor 2 op sterkte een factor 3 op doorbuiging
Huidig balklaag is niet bedoeld voor bewoning maar als berg vliering.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

De doorbuiging is omgekeerd evenredig met het geometrisch traagheidsmoment, dus omgekeerd evenredig met \(bh^3\).

Ik heb \(bh^3\) = \(242051875mm^4\), en het moet dus zijn \(745360000mm^4\) volgens de balkenschuif.

Dus door overal 2 balken naast elkaar te zetten van dezelfde soort, kom ik er qua sterkte, maar niet qua doorbuiging. De nieuwe balken die ik er aan vast plak zouden 2 keer zo dik moeten zijn. Dat betekent echt wel veel balken. De muur gaat dan uit veel balk bestaan, en dat zal waarschijnlijk niet goed zijn voor de stabiliteit van de muur?

Je kan naast elke balk ook een balk zetten die hoger is dan de huidige balk. Maar dat zal wegens de asymmetrie die je dan krijgt niet mogen waarschijnlijk? Is misschien ook lastig om het plafond af te werken en ook lastig ter hoogte van het raam waarschijnlijk. De dwarsbalk boven het raam is dan ook niet meer hoog genoeg om alles vast te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

wnvl1 schreef: ma 09 jan 2023, 18:51 De muur gaat dan uit veel balk bestaan, en dat zal waarschijnlijk niet goed zijn voor de stabiliteit van de muur?
1) niemand hier die voorstelt om in die muur te gaan hakken. Alsjeblieft niet overwegen, dient geen doel, tenzij je ernstige vermoedens hebt dat die balkkoppen rot zijn . Al houdt die verzustering op op een paar decimeter van de muur, het verschil in stijfheid zal significant zijn. h

2) Ik neem niet aan dat er op de bovenverdieping iets anders gaat gebeuren dan gewone bewoning (wat meublilair, enkele personen tegelijk) ? Geen grote feesten, geen opslag van letterlijk tonnen aan materiaal? Hou dan maar op met rekenen. Niemand die beoogt om die vloer aan alle moderne maatstaven te laten voldoen, die balken bij mijn dochter waren ook 15 x 6,5, en die lagen zelfs nog HOH 60. Overspanning 3,9 m.
Aan weerszijden van elke balk een hardhouten plank van ∼20 x 140 over de hele vrije lengte, zó bevestigd dat ze één worden met die balk, en dat gaf een wereld van verschil. En nu, 4 jaar later, nog steeds.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Dat had ik zo niet begrepen. Nu begrijp ik het. Dan is het inderdaad niet zoveel werk.

Het is voor een bed, bureau, pc, kleerkast en een vijftal personen tegelijk die er moeten kunnen staan. Geen badkamer ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Nog wat opgezocht, een belangrijke opmerking is dat alleen maar in het eerste derde en het laatste derde van de overspanning van 4m, gaten geboord mogen worden voor de verzustering. In het midden is het intern buigmoment te groot om gaten te mogen boren. Met 'sistering joists' vind je relatief veel terug in google, in het Nederlands niet zo veel.

Hebben jullie de bouten steeds in het midden van de balk geboord, dus op 75? Of wat afgewisseld, de ene wat hoger en de andere wat lager?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Het midden van die balk lijkt me nou net de plaats met het belangrijkste effect bij doorgebogen balken.
Ik heb niks geboord, ik heb verlijmd. En met schroeven om de 20 cm, maar die slechts om die plank tegen de balk te trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 859

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

je moet ook zoeken op vloer verstijven of versterken verzusteren wordt in nederland niet gebruikt.

Rola die balkenschijf is veel veiliger dan nodig met een eigengewicht van 80 en een vloerbelasting van 225kg/m2 kom ik op 2* 28*171 en dan voldoe je ruim op stijfheid CC2 verbouw hout c18

hardhout is wel sterk maar als je het moet kopen erg duur
vuren heb je wat meer nodig maar het blijft economischer

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Zoiets dan aan beide kanten (willekeurige webshop), dus

https://nubuiten.be/vuren-geschaafd-32x ... XoEALw_wcB

De balken aan de rand moeten waarschijnlijk met maar 1 plank versterkt worden.

De balken die al dubbel zijn moet ik waarschijnlijk ook doen (al zijn die op zich dik genoeg) om alles naar boven te krijgen.

Dan kom ik op basis van mijn tekening op 15 balken * 2 + 4 balken aan de rand * 1 = 34 balken.

34*15.60€ = 530.4€

En dan misschien 8 bouten per balk van deze soort?

https://www.gyzs.nl/kelfort-zeskantbout ... J_EALw_wcB

Dan telkens zo bulldog kramplaten

https://www.sleiderink.nl/gb-kramplaat- ... 2-verzinkt

Aan de randen krijg je natuurlijk geen bouten erdoor. Daar gewoon met schroeven? Of misschien is dat niet nodig omdat het daar waarschijnlijk niet doorgebogen is.

Berichten: 859

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

deze dunne planken kan je ook nagelen og schroeven houd een dubbele rij aan h.o.h. 200

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

De techniek hierboven beschreven om de draagbalken stijver te maken zal niet gebruikt worden door de eigenaar (zijn beslissing, niet de van mij).

Afbeelding

Heeft het nut om die planchetten, die de vloer maken van de kamer boven, te vervangen door OSB platen? Dat zou hij wel zien zitten. Die OSB platen zullen natuurlijk wel een heeeel stuk zwaarder zijn, dan de plankjes die nu gebruikt worden. Ze zorgen anderzijds misschien wel voor een betere uitspreiding van het gewicht als je boven over de vloer loopt. En de OSB platen zullen de vloer misschien iets vlakker maken voor de plaatsing van vloerbekleding.

Zo ja, dan zouden die OSB platen boven de planchetten geplaatst kunnen worden of de planchetten zouden afgebroken kunnnen worden en dan rechtstreeks op de draagbalken. Wat is het beste? Hoe worden de OSB platen best op de draagbalken geplaatst (lijm / nagels / ...)?

Reageer