Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Danku voor de uitleg. Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen als het plafond afgebroken is. Ik heb nu eerst al een nieuwe elektriciteitskast geplaatst. Volgende keer dat ik ga, ga ik het plafond afbreken. Het is de eigenaar die beslist, maar ik aarzel toch om een paar 100 kg aan planken daar op te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

wnvl1 schreef: do 01 dec 2022, 17:45
boertje125 schreef: do 01 dec 2022, 16:58 die horizontale sleuven zijn een no go ik adviseer je deze te repareren>
en eerst te zorgen dat de constructie weer op orde is voordat je met het electra aan de gang gaat
Dat staat sowieso als eerste op het programma.

Die plafondbalken tussen de verdiepingen dragen die ook veel bij aan de stevigheid van het huis als geheel? Ik ben wat dat betreft in eerste instantie bezorgd dat de vloer gaat inzakken, niet zozeer dat het huis gaat begeven. Sowieso zou ik de balken maar een voor een vervangen, daar zag ik niet zoveel problemen in voor de stevigheid van de constructie van het huis, hoogstens van het plafond/vloer.
Kun je niet eenvoudig nieuwe balken plaatsen tussen de oude in?
Dat kost dan waarschijnlijk wel een extra balk..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

wnvl1 schreef: zo 04 dec 2022, 00:14 ik aarzel toch om een paar 100 kg aan planken daar op te leggen.
Dan is er iets niet goed, dan moet je he gevoel hebben dat die binnenmuren op instorten staan? . Dan moet je ook gaan aarzelen om een paar honderd kg aan meubilair boven te zetten, of er met een man of drie naar toe te gaan...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 856

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

O zo dat had ik anders begrepen.
Uit kostenoverwegingen zou ik persoonlijk gewoon vuren gebruiken hardhout is weliswaar stijver maar als je het gewoon moet kopen is het rendement per euro van vuren beter

Berichten: 856

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

je maakt niet zo makkelijk nieuwe balken er tussen tenzij je een gat door de muur kunt hakken
De balken moeten immers 20cm langer zijn dan de dagmaat tussen de opleggingen)

Berichten: 856

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

als er flink kop rot is moet je inderdaad niet zomaar een vloer betreden.
wat stempels plaatsen naar de vloer er onder en desnoods door gestempeld tot op de ondergrond kan soms nodig zijn

wat dat betreft is het liever safe dan sorry

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

boertje125 schreef: zo 04 dec 2022, 17:02 je maakt niet zo makkelijk nieuwe balken er tussen tenzij je een gat door de muur kunt hakken
De balken moeten immers 20cm langer zijn dan de dagmaat tussen de opleggingen)
Zo'n gat is met goed gereedschap best wel te maken lijkt me, wel is het redelijk wat werk.

PS.
Bij oude huizen lopen de balken soms door tot aan de buitenkant, waar er dan een soms een hel fraaie metalen plaat op zit.
Lijkt me raadzaam om dit mee te nemen als dit het geval is.

Berichten: 856

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

De moeilijkheid is niet het maken van het gat maar het op zijn plek krijgen van de balken die niet recht tussen de muren passen
(je buren zien je aankomen met een gat door de muur)


Metalen platen op balken kom je in Nederland niet tegen wel haak en schietankers die soms sierlijk gesmeed zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Mijn balken liggen nu ook maar tot aan de spouw.

Dat laatste bedoelde ik ook.

Berichten: 856

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Daar gaat het niet om.
stel je woning is 4800 breed dan heb je balken van 5000 lang nodig
russen de muren zit die dan nog 1400 scheef als hij helemaal strak vast zit.
Reken maar even na wortel (5000^2-4800^2)

bij de meest wat oudere rijtjeshuizen is de tussenmuur massief ca. 200mm dik.
je zit echt bij de buren in huis om die balk te plaatsen

als je een vrijstaande woning hebt met rondom spouwmuren is het vanzelfsprekend makkelijker
als zijn de spouwtjes bij huizen met houten vloeren ook meestel maar een paar cm.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Het is in dit geval een half open bebouwing. De balken staan loodrecht op de straat en dus parallel met de scheidingsmuur met de buren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Ongeacht hoe de woning georienteerd staat, het principe blijft!
Die balken zijn langer dan de vrije ruimte in de kamer, dus voor ze te plaatsen heb je: ofwel massa's zijdelingse ruimte nodig, ofwel een gat in de (binnen-)muur (én eventueel ook in de buitengevel) om de balk op zijn plaats te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

king nero schreef: wo 07 dec 2022, 18:16 Ongeacht hoe de woning georienteerd staat, het principe blijft!
Die balken zijn langer dan de vrije ruimte in de kamer, dus voor ze te plaatsen heb je: ofwel massa's zijdelingse ruimte nodig, ofwel een gat in de (binnen-)muur (én eventueel ook in de buitengevel) om de balk op zijn plaats te krijgen.
Maar als je de oude balken er uit haalt, blijft dat probleem.
De gaten zullen dus hoger moeten zijn als de hoogte van de balk.
Tenzij men ze van buiten naar binnen kan door schuiven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Daarom dat ze ook reparaties doen zoals hier

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/bal ... oer.68675/

Afbeelding

en hier

http://croenerenovatie.be/?page_id=99

Afbeelding

Dan lukt het met minder grote gaten. Hopelijk zal het niet nodig zijn.

Berichten: 856

Re: Sleuven voor elektriciteit en stabiliteit van het huis

Maak sleutelstukken altijd symmetrische en gebruik draadeinde met kramplaten voor een goede verbinding.
de bovenste foto zou ik afkeuren als ik die professioneel ter controle kreeg

Reageer