[natuurkunde] Thevenin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] Thevenin

Ter voorbereiding van mijn examen kwam ik deze oefening tegen. Ik moet U0 berekenen maar ik zit een beetje in de knoop met de stroombron die ook in het schema staat. Zou iemand mij verder kunnen helpen? Het is de bedoeling dat ik dit doe met Thevenin.
Schermafbeelding 2023-01-07 134553.png

Mijn excuses ik zie net dat ik het op de verkeerde form heb gepost. Ik weet niet hoe ik dit moet verplaatsen of verwijderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Thevenin

Je moet de Thevenin spanning berekenen en de weerstand.

Voor de spanning gebruik je super positie. Je werkt hiervoor eerst met de spanningsbronnen en vervangt de stroombron door een open keten. Je berekent de spanning tussen A en B. Dan vervang je de spanningsbronnen door een kortsluiting en werk je met de stroombron. Je berekent opnieuw de spanning tussen A en B. De som van beide spanningen is de Thevenin spanning.

De Thevenin weerstand is de weerstand tussen A en B waarbij de spanningsbronnen veranderd zijn in kortsluitingen en de stroombron in een open keten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Thevenin

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: [natuurkunde] Thevenin

Barcode007 schreef: za 07 jan 2023, 13:48 Mijn excuses ik zie net dat ik het op de verkeerde form heb gepost. Ik weet niet hoe ik dit moet verplaatsen of verwijderen.

Opmerking moderator

En ik heb je daarvoor geattendeerd voordat ik jouw opmerking had gelezen. Beschouw die als niet gestuurd.

Berichten: 3.930

Re: [natuurkunde] Thevenin

Barcode007 schreef: za 07 jan 2023, 13:48 Ter voorbereiding van mijn examen kwam ik deze oefening tegen. Ik moet U0 berekenen maar ik zit een beetje in de knoop met de stroombron die ook in het schema staat. .
Ik zie een stroombron die een stroom injecteert in een spanningsbron, terwijl de spanningsbron volledig gebruikt wordt om Uab te maken. kun je daar iets mee?

Reageer