Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Allereerst een fijn 2023 gewenst voor iedereen die dit leest!

Bij ons thuis wordt er een zwembad aangelegd met tegenstroom. De aanzuigleiding van de pomp is +- 10 meter lang, de retourleiding +-20m. Op de pomp staan volgende gegevens:
Afbeelding

De verkoper raadt me 63mm aan. Is dit voldoende of gaat het debiet veel minder worden bij deze lengtes? Graag had ik zoveel mogelijk uit de pomp gehaald. Kan iemand me het verschil zeggen indien ik 63, 75 of 90mm leidingen neem?

Ter info, ik installeer twee pompen naast elkaar, met elk hun aanzuig- en retourleiding om een sterkere tegenstroom te creëren.
Afbeelding

Ik ben een leek in wetenschap, dus graag hoor ik jullie deskundige adviezen.

Bedankt!

Berichten: 4

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Bijkomende vraag: De aansluiting op de tegenstroompompen is 63mm. Ben ik correct met de veronderstelling dat het toch uitmaakt als de aanzuig- en de retourleiding in een grotere diameter zijn?

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Ik heb het hier ingevuld: https://www.distrimex.nl/calculator
Onder het kopje “bereken benodigde diameter”.
Dan ga ik uit van 7m water kolom- 1080l/min (op je foto de regel onder het serienummer, twee keer de rechter waarde), hdpe, opvoerhoogte 0m.
Dan kom ik om een benodigde diameter van 72mm.

Maar als er ook nog wat bochten en degelijke inzitten, dan zou ik een stapje hoger gaan naar 90mm. (Mits dat qua ruimte en geld kan natuurlijk). En vooral geen scherpe bochten in de leiding.

30meter is wel érg lang. Kan die leiding niet korter?

Berichten: 4

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

CoenCo schreef: za 14 jan 2023, 21:39 Ik heb het hier ingevuld: https://www.distrimex.nl/calculator
Onder het kopje “bereken benodigde diameter”.