Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Allereerst een fijn 2023 gewenst voor iedereen die dit leest!

Bij ons thuis wordt er een zwembad aangelegd met tegenstroom. De aanzuigleiding van de pomp is +- 10 meter lang, de retourleiding +-20m. Op de pomp staan volgende gegevens:
Afbeelding

De verkoper raadt me 63mm aan. Is dit voldoende of gaat het debiet veel minder worden bij deze lengtes? Graag had ik zoveel mogelijk uit de pomp gehaald. Kan iemand me het verschil zeggen indien ik 63, 75 of 90mm leidingen neem?

Ter info, ik installeer twee pompen naast elkaar, met elk hun aanzuig- en retourleiding om een sterkere tegenstroom te creëren.
Afbeelding

Ik ben een leek in wetenschap, dus graag hoor ik jullie deskundige adviezen.

Bedankt!

Berichten: 4

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Bijkomende vraag: De aansluiting op de tegenstroompompen is 63mm. Ben ik correct met de veronderstelling dat het toch uitmaakt als de aanzuig- en de retourleiding in een grotere diameter zijn?

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Ik heb het hier ingevuld: https://www.distrimex.nl/calculator
Onder het kopje “bereken benodigde diameter”.
Dan ga ik uit van 7m water kolom- 1080l/min (op je foto de regel onder het serienummer, twee keer de rechter waarde), hdpe, opvoerhoogte 0m.
Dan kom ik om een benodigde diameter van 72mm.

Maar als er ook nog wat bochten en degelijke inzitten, dan zou ik een stapje hoger gaan naar 90mm. (Mits dat qua ruimte en geld kan natuurlijk). En vooral geen scherpe bochten in de leiding.

30meter is wel érg lang. Kan die leiding niet korter?

Berichten: 4

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

CoenCo schreef: za 14 jan 2023, 21:39 Ik heb het hier ingevuld: https://www.distrimex.nl/calculator
Onder het kopje “bereken benodigde diameter”.
Alvast bedankt, met deze reactie kan ik echt wat! Ik zocht al lang naar zo'n calculator, maar blijkbaar heb ik niet de juiste zoektermen gebruikt.

Ter info, ik zou in principe de leiding kunnen inkorten door een extra technische ruimte direct naast het zwembad aan te leggen. Op dit moment heb ik echter al een technische ruimte in huis waar dus geen enkele kans op bevriezing is, vandaar dus de keuze om een twaalftal extra meter leiding te leggen en bovenstaand probleem te voorkomen. Het drukt tevens ook de kostprijs en de werktijd.

Ik heb nog enkele bijkomende vragen:
- Indien ik de aangeraden diameter neem, of groter, ben ik dan zeker van bijna tot geen verlies? Er zijn maar 3 bochten en alle buizen zijn flexibele leidingen waardoor de radius van de bocht groot kan blijven.
- Wat me dwars zit, is het feit dat de aansluiting van de tegenstroompompen en die van de inspuiters in het zwembad 63mm is. Wordt het nut van grotere leidingen dan teniet gedaan?

Nogmaals bedankt!

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

K-wood schreef: zo 15 jan 2023, 12:27
CoenCo schreef: za 14 jan 2023, 21:39 Ik heb het hier ingevuld: https://www.distrimex.nl/calculator
Onder het kopje “bereken benodigde diameter”.
- Indien ik de aangeraden diameter neem, of groter, ben ik dan zeker van bijna tot geen verlies? Er zijn maar 3 bochten en alle buizen zijn flexibele leidingen waardoor de radius van de bocht groot kan blijven.
Er is áltijd verlies. Dat verlies komt door
  • De weerstand bij de overgang van bassin naar buis
  • De weerstand van de buis
  • De weerstand van elke bocht, versmalling en verbreding
  • De weerstand in het pomphuis
  • De weerstand van de buis terug naar het bassin.
De pomp heeft een opvoerhoogte van 7 a 10 meter (met respectievelijk 1080of 530 l/m debiet).
Bij 11.5 meter opvoerghoogte is het debiet 0 l/m.

Je wilt dus dat alle bovengenoemde verliezen bij elkaar opgeteld kleiner zijn dan ca 7m waterkolom, want dan houd je volle debiet van 1080l/min over.
Hoe groot elk van die verliezen precies is, dat weet ik niet (niet mijn vakgebied), maar je zou met eerdergenoemde calculator een buisdiameter kunnen selecteren die ca 4m waterkolom verlies geeft voor de buis, dan is er nog 3mwk over voor de rest.

- Wat me dwars zit, is het feit dat de aansluiting van de tegenstroompompen en die van de inspuiters in het zwembad 63mm is. Wordt het nut van grotere leidingen dan teniet gedaan?

Nogmaals bedankt!
Zie ook wat hierboven staat. Met een korte leiding zal 63mm prima zijn. Met een leiding van 1km lang zal dat waarschijnlijk niet goed gaan. Dus afhankelijk van de lengte van de buis, kan je een grotere of kleinere buis nodig hebben om de verliezen beperkt te houden.

Berichten: 863

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

Die zwembad leverancier kan u vast een technische onderbouwd advies geven op basis van de door u aangeleverde gegevens.
mischien moet u daar iets voor betalen maar dan weet u zeker dat u de juiste keuze maakt.

het kan beter zijn om 1 diameter te kiezen dan een leiding met een vernauwing
door wervelingen kan de doorvoercapaciteit ook teruglopen

Berichten: 4

Re: Diameter leidingen tegenstroom zwembad

OK, bedankt voor alle adviezen.

Reageer