stroom

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3.927

Re: stroom

HansH schreef: za 11 mar 2023, 19:06 inductie L/l
typo:
inductie L/2
(handig als je berichten later nog op typo's kunt corrigeren)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: stroom

De maasstroommethode toegepast in mijn schema, rekening houdend met wederzijdse inductie M=L'
Maasstroommethode en magnetisch gekoppelde spoelen.png
Maasstroommethode en magnetisch gekoppelde spoelen.png (10.2 KiB) 682 keer bekeken

Berichten: 3.927

Re: stroom

ok dan kom je op het zelfde antwoord al ik inclusief het - teken. Persoonlijk vind ik het handiger om met elektrische schema's te werken dan met formules. maar beide is natuurlijk equivalent.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: stroom

Persoonlijk werk ik het liefst met de wetten van Kirchoff en thevenin/Norton/Superpositie etc. omdat mits goed toegepast in een correct schema er geheid een goed resultaat uit komt.
Laatst gewijzigd door ukster op za 11 mar 2023, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 3.927

Re: stroom

misschien goed voor het inzicht om eens in stappen de vertaling van M, L naar equivalent schema zoals ik het had getekend af te leiden. dus in het algemeen, ook als M niet gelijk is aan l (=100% koppeling)

Berichten: 3.927

Re: stroom

ukster schreef: za 11 mar 2023, 19:48 Persoonlijk werk ik het liefst met de wetten van Kirhoff en thevenin/Norton/Superpositie etc. omdat mits goed toegepast in een correct schema er geheid een goed resultaat uit komt.
zou beide hetzelfde op moeten leveren omdat het equivalente manieren van aanpak zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: stroom

Maar die wederzijdse inductie M=L' komt niet meer voor in jouw berekeningen. Dan kan je toch niet zomaar L' vervangen door L/4. Ik ben op zich akkoord met die substitutie op voorwaarde dat die M ook verschijnt in je maasstroommehode.

Berichten: 3.927

Re: stroom

wnvl1 schreef: za 11 mar 2023, 20:03 Maar die wederzijdse inductie M=L' komt niet meer voor in jouw berekeningen. Dan kan je toch niet zomaar L' vervangen door L/4. Ik ben op zich akkoord met die substitutie op voorwaarde dat die M ook verschijnt in je maasstroommehode.
een elektrisch schema moet kloppen. dus je moet bv L krijgen als je in dat schema meet over de complete spoel. De maasstroommethode pas je ook toe op kloppende schema's. Daar zit zo te zien nog een aandachtspuntje met de aanpak van ukster.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: stroom

Daar Is nu wel rekening mee gehouden.
Voor beide helften:
inductiespanning.png
inductiespanning.png (3.85 KiB) 638 keer bekeken
PS er moet nog jω voor bij de inductiespanning e

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: stroom

OK, je beschouwt de twee binnenste lussen. Ik dacht dat de eerste vergelijking de buitenste lus was. Dan is jouw methode eigenlijk dezelfde als de mijne. Dan moet ik een rekenfout gemaakt hebben.

Berichten: 3.927

Re: stroom

@ ukster: ok, maar dan moet er in het schema dus nog een spanningsbron Mi2 en Mi1 tussen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: stroom

Ja
In m'n maasstroom uitwerking heb ik er wel rekening mee gehouden, in het schema nog niet!

Berichten: 3.927

Re: stroom

zou mooi zijn als we dat schema met mi dan nog kunnen omzetten naar een gangbaar schema zoals in de high tech industrie normaal gesproken gebruikt wordt met transformator modellen met lek en magnetisatie inductie.

Berichten: 3.927

Re: stroom

of laten zien met bewijs dat beiden equivalent zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: stroom

dit was achteraf natuurlijk beter geweest voor een goed inzicht
schema.png
L1 = L2 = L' = M = L/4

Reageer