stroom

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3.909

Re: stroom

dit zijn dus 2 spoelen in serie en mijn schema is een spoel parallel met een ideale transformator. Hoe laat je zien dat die 2 manieren om het weer te geven equivalent zijn? (misschien als inzicht voor het verhogen van de waarde van dit topic)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.317

Re: stroom

HansH schreef: za 11 mar 2023, 20:47 zou mooi zijn als we dat schema met mi dan nog kunnen omzetten naar een gangbaar schema zoals in de high tech industrie normaal gesproken gebruikt wordt met transformator modellen met lek en magnetisatie inductie.
Je hebt het over schema's als deze van wikimedia die gebruikt worden om transfo's en motoren te modelleren. Dat staat los van deze oefening. Zo een wederzijdse inductantie kan je ook perfect ingeven in Spice, dat is een basis component.

Afbeelding

Dat je voor deze oefening ook kan werken met een ideale transfo in parallel, ben ik nog niet zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: stroom

Dit dus..
Tja.. ik heb dat ook nog nooit zo bekeken!
Trafo.png
Trafo.png (2.78 KiB) 538 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.317

Re: stroom

Misschien kan HansH de waarden van de verschillende inductanties in dit schema concretiseren, maar volgens mij gaat dat niet lukken zo.

Berichten: 3.909

Re: stroom

wnvl1 schreef: za 11 mar 2023, 21:30 [
Afbeelding
een serie inductie betekent een trafo met lek, dus M<1. in ons geval hebben we geen lek, dus geen serie inductie, maar wel een inductie in de trafo.
hier het LTspice schema
spoel_c.zip
(603 Bytes) 46 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 2.317

Re: stroom

In deze oefening heb je eigenlijk een autotransformator of spaartransformator.

https://www.electronics-tutorials.ws/de ... mator.html

Berichten: 3.909

Re: stroom

wnvl1 schreef: za 11 mar 2023, 21:40 Misschien kan HansH de waarden van de verschillende inductanties in dit schema concretiseren, maar volgens mij gaat dat niet lukken zo.
L/2 en C klopt al in het schema. de auto trafo heeft een L=oneindig, dus kun je daarvoor met de maas methode de spannings relaties (spanning beide spoelen gelijk) en stroomrelaties opschrijven (wat er aan de ene kant ingaat komt er in de andere spoel weer uit). Dat was ook precies wat ik had uitgerekend in het eerdere bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: stroom

1.png
1.png (8 KiB) 503 keer bekeken
Dit geeft de situatie beter weer denk ik!
2.png
2.png (4.86 KiB) 503 keer bekeken
3.png
3.png (9.51 KiB) 503 keer bekeken

Reageer