spanning

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3.860

Re: spanning

deler.pdf
(49.59 KiB) 33 keer gedownload
beetje geholpen door Mathcad 15

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: spanning

Nog een manier om er te komen, dmv vergelijking opstellen,

2 Volt= Ur2 + Ur3, stel voor R1,R2,R3 =1 en R meter = x

Ur3 = 8/x =tevens I3

V2 = 8 + 8/x

Ur2 = 8/x + (8 + 8/x) /x

2 (Volt) = 8/x + (8 + 8/x)/x + 8/x

Vergelijking wordt dan :
2x2 = 24x + 8
x = 12,32455 == > V2 wordt dan 8 + 8/12,32455 = 8,64911 Volt

Berichten: 3.860

Re: spanning

WillemB schreef: vr 17 mar 2023, 15:56 Nog een manier om er te komen, dmv vergelijking opstellen,
Ur3 = 8/x =tevens I3
waar komt die 8 vandaan? stapje overgeslagen? blijft altijd lastig om de gedachten van anderen te volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: spanning

Inderdaad soms te snel,,

over meter 3 staat 8 Volt, door de meter loopt dus 8/x stroom.
Door R3 loopt die zelfde stroom, maal de de R van 1, geeft over R3 dus 8/x Volt.

Berichten: 3.860

Re: spanning

v2=8+8/x
De 8 komt voor mij ook uit de lucht vallen. Het is dat ik het nu even wilde volgen, maar anders was ik al afgehaakt en anderen ook denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: spanning

Dank voor de feedback,

Ik heb R1 R2 en R3 op 1 gesteld en daarmee de meter weerstand op x
andersom mag dus ook, maar omdat de meterweerstand groter moet zijn
dan 1 op 8, is het dus makkelijker om met R= 1 te rekenen.

V3 is 8 volt, dat komt steeds terug als referentie punt.
Ik weet dus de spanning over R3 namelijk 8/x
Nu kan ik ook de spanning van V2 bepalen, namelijk V3 + U(R3), zijnde V2= 8 + 8/x

Met deze spanning van V2 kan ik ook de stoom bepalen door meter 2, namelijk V2 /x

Nu kan ik ook de stroom door R2 bepalen, en dus ook de spanningen over R2 en R3
die samen 2 moeten zijn. Stroom en spanning zijn gelijk in waarde aangezien R=1.
En kan je de vergelijking opstellen.

Berichten: 3.860

Re: spanning

WillemB schreef: za 18 mar 2023, 10:12 Dank voor de feedback,

Ik heb
En kan je de vergelijking opstellen.
Ok, bedankt dat helpt.
Inderdaad een simpele benadering op basis van even goed kijken. Wat ik wel interessant vindt is de vergelijking tussen de verschillende manieren van aanpak. uiteindelijk gaat het om hetzelfde dus de manier hoe je er komt moet uiteindelijk op hetzefde neerkomen. Ik had het gestructureerd aangepakt en dan kom ik er via een paar ingewikkelde formules wel. maar de vraag blijft steeds of je bij de structurele aanpak dan onnodig dingen meeneemt. Dat moet haast wel want het kan blijkbaar op een simpelere manier. Misschien heeft iemand zin om dat eens precies te analyseren. Daar kunnen we veel van leren denk ik want dat is precies het verschil tussen intuitief de slimme aanpak kiezen en op de standaard gestructureerde werkwijze vaak onnodig veel tijd kwijt zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: spanning

De maasstrommethode werkt hier ook prima.
1.png
1.png (7.54 KiB) 397 keer bekeken
2.png
2.png (7.72 KiB) 397 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: spanning

Thevenin toepassen is nog iets korter.
thevenin toepassen.png
thevenin toepassen.png (7.98 KiB) 389 keer bekeken

Berichten: 3.860

Re: spanning

bij mij kwam eruit 0.864911064067352
met dit als exacte formule:
ratio.gif
ratio.gif (3.3 KiB) 384 keer bekeken
het is 3x hetzelfde probleem dus moet er ook 3x dezelfde formule uitkomen.
Dat zag ik nog niet helemaal.
ps die factor 10 is niet interessant omdat ik met veroudingen werkte

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: spanning

@HansH,

Wat betreft de werkwijze analyse, ik kom uit de praktijk, en dan kijk er anders tegen aan als iemand uit de theorie.
In de praktijk, kijk je eerst naar wat je onder handen hebt, en schat je in wat de mogelijkheden zijn,
anders kan het wel eens fataal zijn, in de theorie kan je je modellen erbij pakken en dan komt er iets uit.

Als voorbeeld, het eerste wat ik dacht bij deze schakeling, zo dat zijn slechte meters...!
Welke weerstand waarde hebben die meters dan wel ? (De trigger.)

Je ziet gelijk wel dat V2 ergens kleiner dan 9 en groter dan 8 moet zijn.
Dat levert dan gelijk op dat bij 9 Volt de verhouding tussen R en R-meter, 1 op 16 is,
en bij 8 volt levert dat een verhouding van 1 op 8 op.

In de praktijk, kan je wel inschatten dat het dan ergens rond 12 moet zijn, met kleine fout marge.
Dan heb je gelijk al de oplossing, 8 Volt /12 maal 13 of 8 Volt /12 plus 8, oftewel V2 = 8,66 Volt.

Als ik het bovenstaande netjes wilt uitwerken met formules, dan moet ik mijn eigen
werkwijze zien om te zetten in nette theorie, dat is dan altijd wel weer leuk, in de praktijk
namelijk pak je je universeel meter erbij.

Berichten: 3.860

Re: spanning

WillemB schreef: zo 19 mar 2023, 11:43 @HansH,

Wat betreft de werkwijze analyse, ik kom uit de praktijk, en dan kijk er anders tegen aan als iemand uit de theorie.
In de praktijk, kijk je eerst naar wat je onder handen hebt, en schat je in wat de mogelijkheden zijn,
anders kan het wel eens fataal zijn, in de theorie kan je je modellen erbij pakken en dan komt er iets uit.
Goed punt. even rustig kijken wat je onder handen hebt en waar het ongeveer naar toe zou moeten gaan kan veel helpen. Zelf kom ik overigens ook uit de praktijk. met 35+ jaar ervaring in analoge elektronica (chip ontwerp en systeem definitie voor SMPS). Maar theorie en praktijk vullen elkaar daar aan dus heb ik beide nodig. Soms is het ook gewoon leuk om iets meer theoretisch te benaderen.

Reageer