som

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3.863

Re: som

WillemB schreef: di 21 mar 2023, 19:54 Wat ik bedoel , wat fout is in de simulatie, de stroom is constant , terwijl jij de bron spanning constant hebt gemaakt.

In mijn voorbeeld zie je dat de bron spanning er niet toe doet, die is inderdaad afhankelijk van de weerstand
van de ampere meters.
als het verband is dat U=I*R= som van de gemeten spanningen dan valt de bronspanning inderdaad uit die vergeljking. Maar dat maakt de situatie niet anders. in mijn simulatie heb ik een spanningsbron genomen omdat in het oorspronkelijke plaatje in het openingsbericht ook een spanningsbron stond ('een batterij ') en geen stroombron.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: som

Ben ik met je eens, omdat de weerstand van de ampèremeters niet is gegeven, doet de
bron spanning er niet toe, en zou in de tekening de bron anders moeten zijn weergegeven.

Want als je door rekent is de bron spanning afhankelijk van de weerstanden van de amperemeters.

Berichten: 3.863

Re: som

ok. de opzet van het sommetje is dus dat de stroom in de meest linkse amperemeter I(A1) uiteindelijk door de 15 voltmeters moet lopen. En omdat de voltmeters allemaal dezelfde weerstand Rv hebben valt er een totale spanning over van I(A1) x Rv dus I(V1)*Rv+I(V2)*Rv +....................+I(V2)*Rv=I(A1) x Rv.

Berichten: 3.863

Re: som

dus het antwoord is 9V/(2.9mA-2.6mA)*2.9mA=87V

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

HansH schreef: di 21 mar 2023, 20:39 dus het antwoord is 9V/(2.9mA-2.6mA)*2.9mA=87V
9V/(2.9mA-2.6mA)*2.6mA=78V

Berichten: 3.863

Re: som

ukster schreef: di 21 mar 2023, 17:22 Nee, het principe van "de voltmeterweerstand vermenigvuldigen met de aanwijzing van amperemeter A2 = som van de aanwijzingen van de voltmeters" blijft overeind,
moet dus zijn:
het principe van "de voltmeterweerstand vermenigvuldigen met de aanwijzing van amperemeter A1 = som van de aanwijzingen van de voltmeters"

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

HansH schreef: di 21 mar 2023, 20:43
ukster schreef: di 21 mar 2023, 17:22 Nee, het principe van "de voltmeterweerstand vermenigvuldigen met de aanwijzing van amperemeter A2 = som van de aanwijzingen van de voltmeters" blijft overeind,
moet dus zijn:
het principe van "de voltmeterweerstand vermenigvuldigen met de aanwijzing van amperemeter A1 = som van de aanwijzingen van de voltmeters"
nee, het is A2!

Berichten: 3.863

Re: som

leg eens uit waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

HansH schreef: di 21 mar 2023, 20:44 leg eens uit waarom?
principe
De som van de voltmeteraanwijzingen is gerelateerd aan de som van de voltmeterstromen.
principe.png
principe.png (1.61 KiB) 394 keer bekeken

Berichten: 3.863

Re: som

een simulatie zegt meer dan 1000 woorden
deler1.gif

Berichten: 3.863

Re: som

ukster schreef: di 21 mar 2023, 20:46
HansH schreef: di 21 mar 2023, 20:44 leg eens uit waarom?
principe
De som van de voltmeteraanwijzingen is gerelateerd aan de som van de voltmeterstromen.
principe.png
dus de som van de voltmeterstromen loopt dooe de meest linkse amperemeter dus A1

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

lees de vraag in de openingspost zorgvuldig en het wordt duidelijk dat het I2 betreft

Berichten: 3.863

Re: som

deler2.gif
geld natuurlijk ook voor een stroombron want het maakt natuurlijk niet uit wat voor element die stroom veroorzaakt.

Berichten: 3.863

Re: som

ukster schreef: di 21 mar 2023, 21:02 lees de vraag in de openingspost zorgvuldig en het wordt duidelijk dat het I2 betreft
I1 = 2,9mA en I2 = 2,6mA is neem ik aan de stroom in A1 resp A2.
snap niet wat je bedoelt anders

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

Het gaat om de voltmeters V2 t/m V15 ,de som van deze voltmeterstromen loopt door A2 (=I2)
Voltmeter V1 doet niet mee.

Reageer