som

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: som

wnvl1 schreef: ma 20 mar 2023, 22:50 De volledige stroom door A2 gaat uiteindelijk door een voltmeter. Xilvo stuurde die volledige stroom door V2, maar hoe je de stroom ook verdeelt over de verschillende voltmeters, de som van alle spanningen over alle andere voltmeters is altijd dezelfde.
Mooi! Dat was inderdaad de laatste stap die gemaakt moest worden.
wnvl1 schreef: ma 20 mar 2023, 22:50 ... dus dan is het quasi opgelost.
Helemaal opgelost, naar mijn idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

HansH schreef: di 21 mar 2023, 12:40
ukster schreef: ma 20 mar 2023, 22:50 De interne weerstanden van de ampèremeters spelen geen rol in dit verhaal.
Volgens mij wel want die geven een spanningsdeling mbt de inwendige weerstanden van de amperemeters.
het is toch echt zo!
Rood vakje = spanning
Blauw vakje =stroom
Ik heb de ampèremeters (R1 t/m R6) allen een verschillende interne weerstand gegeven.
De voltmeters (R7 t/m R12) allemaal 30k.
De som van de vijf Voltmeters bedraagt 28,824V+25,577V+19,461V+19,461V+16,681V=110V
En dat is gelijk aan 30kΩ x 3,667mA(=de stroom door R2)=110V
som van de voltmeteraanwijzingen.png

Berichten: 3.869

Re: som

ukster schreef: di 21 mar 2023, 14:37 het is toch echt zo!
Rood vakje = spanning
Blauw vakje =stroom
Ik heb de ampèremeters (R1 t/m R6) allen een verschillende interne weerstand gegeven.
De voltmeters (R7 t/m R12) allemaal 30k.
De som van de vijf Voltmeters bedraagt 28,824V+25,577V+19,461V+19,461V+16,681V=110V
En dat is gelijk aan 30kΩ x 3,667mA(=de stroom door R2)=110V
som van de voltmeteraanwijzingen.png
ik heb het even gesimuleerd met LTspice voor 2 verschillende waarden van R3 krijg ik ook 2 verschillende waarden van de som van v1-v6 en dat is ook logisch.
deler1.gif
deler.gif

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: som

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat IR1 = 2,9mA en IR2 = 2,6mA en VR4=9 V.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

Dat is helemaal niet nodig..
Het gaat om het principe!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: som

Het principe geldt altijd maar wil je twee situaties vergelijken (en hetzelfde resultaat krijgen), dan moet je die twee stromen en die spanning gelijk houden.

Berichten: 3.869

Re: som

Xilvo schreef: di 21 mar 2023, 16:47 Het principe geldt altijd
Kun je dan eens uitleggen wat volgens jou het principe is en waarom het dan werkt?

Berichten: 3.869

Re: som

ukster schreef: di 21 mar 2023, 16:45 Dat is helemaal niet nodig..
Het gaat om het principe!
maar mijn simulaties geven aan dat het principe niet werkt: ik maak een inwendige weerstand van een amperemeter anders en krijg niet meer dezelfde soms van de spanningen, terwijl dat wel de conclusie was.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: som

Nee, het principe van "de voltmeterweerstand vermenigvuldigen met de aanwijzing van amperemeter A2 = som van de aanwijzingen van de voltmeters" blijft overeind, welke weerstandswaarde(n) je ook kiest voor de amperemeters en hierbij is de waarde van A1 en A2 al helemaal niet interessant.
Je kunt het mooi zien in mijn Microcap simulatie!
Laatst gewijzigd door ukster op di 21 mar 2023, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.275

Re: som

Probleem is dat I1, I2 en V1 niet gelijk zijn in jouw twee simulaties. Dat is de fout die je maakt. Is dat wel het geval, dan ga je wel hetzelfde uitkomen voor de som van de spanningen op de voltmeters in beide simulaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: som

De valkuil is dat het gaat over de totaal spanning van de voltmeters,
niet het totaal inclusief de weerstand van de ampere meters, wat het totaal veel hoger maakt.

Als voorbeeld, 14 voltmeters van 30 K, vervang R is 30/14 = 2,14 K, maal 2,6 mA geeft, 5,571 Volt per meter,
totaal dus 5,571 * 14 geeft inderdaad 78 Volt.

Stel nu dat de ampere meters wel weerstand hebben neem willekeurig getal,

dan wordt de vervang weerstand 30 plus iets, neem bijv 1 k,
dan wordt de vervang weerstand 31 /14 de totaal spanning is dan 80,6 Volt ipv 78, maar over de meter staat
nog steeds 80,6 / 31 K, maal 30 is nog steeds 78 Volt.

Berichten: 3.869

Re: som

wnvl1 schreef: di 21 mar 2023, 17:27 Probleem is dat I1, I2 en V1 niet gelijk zijn in jouw twee simulaties. Dat is de fout die je maakt. Is dat wel het geval, dan ga je wel hetzelfde uitkomen voor de som van de spanningen op de voltmeters in beide simulaties.
ik snap niet wat je zegt. I1, I2 en V1 kunnen nooit gelijk zijn want de eerste 2 zijn stromen (ik neem even aan dat je bedoels I(R1) en I(R2)) en de 3e een spanning. I(R1) en I(R2)) kunnen ook nooit aan elkaar gelijk zijn want een deel gaat door R4. waarschijnlijk bedoel je wat anders?

Berichten: 3.869

Re: som

WillemB schreef: di 21 mar 2023, 19:27 De valkuil is dat het gaat over de totaal spanning van de voltmeters,
niet het totaal inclusief de weerstand van de ampere meters
in mijn simulatie is de spanning op elke voltmeter de spanning op de representatieve vertikaal getekende weerstand. Daar zit dus niet de spanningsval over de amperemeter bij. of bedoel je wat anders.

Berichten: 3.869

Re: som

ukster schreef: di 21 mar 2023, 17:22 Nee, het principe van "de voltmeterweerstand vermenigvuldigen met de aanwijzing van amperemeter A2 = som van de aanwijzingen van de voltmeters" blijft overeind, welke weerstandswaarde(n) je ook kiest voor de amperemeters en hierbij is de waarde van A1 en A2 al helemaal niet interessant.
Je kunt het mooi zien in mijn Microcap simulatie!
Dat is wat ik had geplot I(R2) x (Rvoltmeter=30k) bovenste plot and de som van alle spanningen over de voltmeters op de andere plot. en dat geplot voor 2 waarden van de weerstandswaarde voor de amperemeter R2 en daar kwamen dus 2 verschilende gesommeerde waarden voor de spanningsbronnen uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: som

Wat ik bedoel , wat fout is in de simulatie, de stroom is constant , terwijl jij de bron spanning constant hebt gemaakt.

In mijn voorbeeld zie je dat de bron spanning er niet toe doet, die is inderdaad afhankelijk van de weerstand
van de ampere meters.

Reageer