Pagina 1 van 2

tijdstip

Geplaatst: do 23 mar 2023, 18:44
door ukster
Beetje flauw raadseltje misschien.. 8-)

Posities A,B en C op tijdstip t=0
ontmoeting.png
ontmoeting.png (7.34 KiB) 5301 keer bekeken
A,B en C bewegen eenparig met snelheid 18km/h
A beweegt altijd naar B
B beweegt altijd naar C
C beweegt altijd naar A
Op welk tijdstip ontmoeten ze elkaar?

Re: tijdstip

Geplaatst: do 23 mar 2023, 21:26
door wnvl1
Omwille van symmetrie moeten ze elkaar in het zwaartepunt ontmoeten. Is dat de truuk?

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 08:49
door ukster
Dat is zeker waar ,maar niet de truuk :D

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 09:47
door Xilvo
De afstand tot het midden van de driehoek is \(195 \sqrt{\frac{1}{3}}=112,58\)
Als ze allemaal direct naar dat midden reizen met 5 m/s doe ze er 22,5 s over om elkaar te bereiken.
De onderlinge snelheid moet dan 195/22,5=8,66 m/s zijn.

Als ze elkaar achterna zitten blijven ze, weer wegens die symmetrie, een gelijkzijdige driehoek vormen.
De onderlinge snelheid zal wat lager zijn en met dezelfde factor zal de reistijd hoger worden.

Als ik het snel even bekijk zou die onderlinge snelheid \(5+5\sin{30}=7,5\ m/s\) zijn.
Dan zou het 26,0 s moeten duren.

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 14:30
door ukster
tijdstip.png
tijdstip.png (20.95 KiB) 5025 keer bekeken

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 20:51
door WillemB
Volgens mij klopt je tekening niet, de tweede a,b, en c zouden steeds verder naar binnen moeten liggen,
en niet op de begin lijn van a,b, en c, volgens mij wordt het dan een gebogen weg naar het zwaartepunt toe.
Het zou dan geen lineair gebeuren zijn.

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 22:23
door wnvl1
Klopt, maar dat is wel lastig om te tekenen voor ukster. Zo is het wel duidelijk. Ik was aan het nadenken of het mogelijk is om de baan analytisch uit te rekenen. Maar je komt een stelsel van 6 differentiaalvergelijkingen uit van eerste orde die niet lineair zijn. Is dus lastig lijkt mij, tenzij je gaat voor een numerieke oplossing. Dat moet vlot kunnen.

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 23:25
door HansH
wnvl1 schreef: vr 24 mar 2023, 22:23 Klopt, maar dat is wel lastig om te tekenen voor ukster. Zo is het wel duidelijk. Ik was aan het nadenken of het mogelijk is om de baan analytisch uit te rekenen. Maar je komt een stelsel van 6 differentiaalvergelijkingen uit van eerste orde die niet lineair zijn.
toch wel leerzaam denk ik om de afleiding naar die differentiaalvergelijkingen eens te posten, al was het maar om de methode van aanpak te kunnen volgen.

Re: tijdstip

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 23:28
door HansH
WillemB schreef: vr 24 mar 2023, 20:51 Volgens mij klopt je tekening niet, de tweede a,b, en c zouden steeds verder naar binnen moeten liggen,
en niet op de begin lijn van a,b, en c,
wat getekend is is een numerieke benadering door een stukje segment te extrapoleren en dan in het nieuwe punt de nieuwe richting te bepalen en dan weer te extrapoleren. als je dan de lengte van de stukjes naar 0 laat gaan dan benader je de exacte oplossing.

Re: tijdstip

Geplaatst: za 25 mar 2023, 00:43
door wnvl1
$$\frac {dx_A}{dt}= \frac {5(x_B - x_A)}{\sqrt{(x_B - x_A)^2 + (y_B - y_A)^2}}$$
$$\frac {dy_A}{dt}= \frac {5(y_B - y_A)}{\sqrt{(x_B - x_A)^2 + (y_B - y_A)^2}}$$

met beginvoorwaarde \(x_A(0) = 195/2\), ...

Je kan zo 6 vergelijkingen opstellen en 6 beginvoorwaarden. Een computer kan dat dan wel oplossen.

Re: tijdstip

Geplaatst: za 25 mar 2023, 10:25
door Xilvo
Als je het zwaartepunt van de driehoek op de oorsprong legt kun je punt B vinden door punt A over 120 graden te roteren.
Je krijgt dan \(x_B=-\frac{1}{2}x_A-\frac{1}{2}\sqrt{3} y_A\) en \(y_B=-\frac{1}{2}y_A+\frac{1}{2}\sqrt{3} x_A\)
Dan heb je maar twee differentiaalvergelijkingen op te lossen.

Re: tijdstip

Geplaatst: za 25 mar 2023, 12:31
door HansH
ukster schreef: vr 24 mar 2023, 14:30tijdstip.png
Dus dan heb je helemaal geen differentiaal vergelijkingen nodig als je wat slim nadenkt.
de vraag is of je de positie als functie van de tijd ook uit kunt rekenen zonder gekoppelde differentiaal vergeljkingen. je hebt dan niet alleen de lengte van de zijden nodig als functie van de tijd, maar ook de hoek als functie van de tijd.

Re: tijdstip

Geplaatst: za 25 mar 2023, 12:56
door wnvl1
Je zou kunnen proberen met poolcoördinaten rond het zwaartepunt. Misschien kom je er dan zonder DV.

Re: tijdstip

Geplaatst: za 25 mar 2023, 12:59
door Xilvo
Voor de oorspronkelijke vraag heb je geen DV nodig.

Re: tijdstip

Geplaatst: za 25 mar 2023, 13:08
door wnvl1
Ik bedoel voor de baan te beschrijven.