stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 3.910

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

HansH schreef: ma 03 apr 2023, 22:25
flappelap schreef: ma 03 apr 2023, 21:37 Dit snap ik niet zo goed, maar dat kan aan mij liggen. Het "verdampen" van een zwart gat is namelijk niet een proces dat je binnen de algemene relativiteitstheorie kunt beschrijven
Het verdampen op zich wel ja, maar als een zwart gat massa verliest dan wordt de kromming van de ruimtetijd toch anders? dus kun je toch wel beschrijven het de ART wat er dan gebeurt? en in het byzonder natuurlijk het laatste restandje als de waarnemingshorizon verdwijnt en het zwarte gat dus ophoudt te bestaan?

Berichten: 3.910

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

Xilvo schreef: ma 03 apr 2023, 22:35
HansH schreef: ma 03 apr 2023, 22:30 het principe is niet anders.
Het is volkomen anders. Je hebt het hier over de grensgebieden van de natuurkunde. Daar kun je weinig aan bijdragen als je de theorie niet heel goed beheerst.
waarom niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

HansH schreef: ma 03 apr 2023, 22:37 waarom niet?
Omdat je de bestaande theorie goed moet kennen en beheersen. Anders verkondig je ideeën die hetzij triviaal hetzij al lang weerlegd zijn.
Er studeren jaarlijks vele tienduizenden natuurkundigen af. Waaronder veel heel intelligente en creatieve geesten met kennis van zaken. Je denkt dat een leek hen wat kan vertellen wat ze zelf niet konden bedenken?

Berichten: 3.910

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

Xilvo schreef: ma 03 apr 2023, 22:44 Je denkt dat een leek die hen wat kan vertellen wat ze zelf niet konden bedenken?
Wat ik weet is dat zo'n houding van 'ik ben verheven boven de rest' een karaktereigenschap is die je op een gegeven moment in je leven jezelf tegen laat komen. net zoals het 'not invented here syndrome' Wat dat betreft zijn natuurkundigen net technici zo te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

Volgens mij dient men te reaiseren dat men een vaktimmerman niet een steen geeft een nagel te hameren in een houtvakwerk. Net zoals een steenflex voor het op maat maken van een balk hout.

Je kunt zelf wel enkele "analogen" voor electro verzinnen denk ik.

Dat is volgens mij wat men duidelijk probeerd te maken.

Berichten: 3.910

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

OOOVincentOOO schreef: ma 03 apr 2023, 23:20 Volgens mij dient men te reaiseren dat men een vaktimmerman niet een steen geeft een nagel te hameren in een houtvakwerk. Net zoals een steenflex voor het op maat maken van een balk hout.

Je kunt zelf wel enkele "analogen" voor electro verzinnen denk ik.

Dat is volgens mij wat men duidelijk probeerd te maken.
Ik snap best het punt, maar ben het er niet helemaal mee eens. en het is denk ik zinvol om aan gegeven wat er dan in mijn redenatie mis gaat. Vandaar mijn vraag aan flappelap om dat toe te lichten daar hij er goed in thuis is begreep ik. en daar kan ik en anderen dan misschien weer van leren. zo heb ik al van het physics forum iets geleerd over verschillende typen massa: "ADM mass" en "Komar mass" https://www.physicsforums.com/threads/w ... st-6871733

Berichten: 3.910

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

flappelap schreef: ma 03 apr 2023, 21:36 2) Ja, de fundamentele bouwstenen zijn kwantumvelden, maar het gaat hier om de excitaties ervan, oftewel de deeltjes.
de vraag is welke exitatie de massa representeert en of je dat kan vertalen naar een afmeting en of die afmeting dan voor heel veel massa geconcentreerd een bepaald minimum volume kan begrenzen waaronder de je nooit kunt komen. in dat geval zal de massa niet verder kunnen krimpen en tegendruk uitoefenen tegen de gekromde ruimtetijd en zal er dus een massa dichtheid overblijven waardoor de kromming van de ruimtetijd verder naar binnen toe afneemt naar 0. Dat is de essentie waar het topic over gaat.
vraag is alleen of dat kan. bv binnen de waarnemingshorizon stort de ruimtetijd in met een snelheid groter dan de lichtsneheid dus kan een massa dan nog tegenkracht geven en op zijn plek blijven? met c als grens kan dat denk ik niet. maar aan de andere kant komt er misschien in de statistische verdeling van massa in zo'n kleine omgeving wel helemaal geen' c voor als kwantum effecten geen c begrenzing hebben. Dus dan kan het weer wel.
over zulke vragen is misschien wel iets bekend. vandaar dat ik ze hier stel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

HansH schreef: ma 03 apr 2023, 22:56
Xilvo schreef: ma 03 apr 2023, 22:44 Je denkt dat een leek die hen wat kan vertellen wat ze zelf niet konden bedenken?
Wat ik weet is dat zo'n houding van 'ik ben verheven boven de rest' een karaktereigenschap is die je op een gegeven moment in je leven jezelf tegen laat komen. net zoals het 'not invented here syndrome' Wat dat betreft zijn natuurkundigen net technici zo te zien.
Ik heb het niet over mijzelf. Het heeft ook niets met verhevenheid te maken maar met kennis van zaken.
Iemand moet veel kennis over een onderwerp als dit hebben om een zinnige bijdrage te kunnen leveren.
Een leek komt niet zomaar met een idee dat professionals niet allang bedacht en overdacht hebben. Het voorbeeld dat je gaf klopt niet en andere voorbeelden heb ik niet gezien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: stabiele eindtoestand van een verdampend zwart gat

Opmerking moderator

Dit forum heet 'theorieontwikkeling' en is bedoeld om 'eigen' theorieën hier aan anderen voor te leggen en indien nodig te verdedigen. De lat ligt ook bij Theorieontwikkeling behoorlijk hoog, zowel voor wat betreft theorie als uitwerking. Een nieuwe theorie bedenken die een verbetering is van de bestaande en die voldoet aan alle vereisten is heel moeilijk. Dit wordt eigenlijk altijd onderschat door mensen die niet in het vak werkzaam zijn. Lees er het sticky hierboven nog eens op na, waarin duidelijk staat
Het is niet de bedoeling om er in dit forum zo maar op los te speculeren of te filosoferen.
en
Stel jezelf voor plaatsing de vraag of jouw theorie aan de volgende minimale eisen voldoet:
- Is de theorie voldoende onderbouwd, daar waar nodig ook wiskundig?
- Is de theorie falsifieerbaar (kunnen anderen hem toetsen)?
- Is de tekst netjes opgemaakt en voor anderen goed leesbaar?
- Is de tekst duidelijk genoeg en daar waar nodig voorzien van verduidelijkende afbeeldingen?
Het topic voldoet niet aan de eisen van de bijsluiter en blijft dus op slot.
Laatst gewijzigd door physicalattraction op wo 05 apr 2023, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sluitingsbericht
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten