[scheikunde] Op zoek naar Calcium bi-carbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Op zoek naar Calcium bi-carbonaat

Hallo,
Voor een recept voor plantvoeding ben ik op zoek naar Calcium bi-carbonaat maar dit blijkt lastig te vinden voor een leek. Vooral omdat wanneer je het googlet er voornamelijk resultaten naar boven komen waar wordt gesproken van Calcium carbonaat. Dit is niet hetzelfde lijkt me.
Misschien wordt het verkocht onder een andere naam?

Weet iemand hier een adres waar ik het zou kunnen bestellen?
Alvast bedankt :)
De andere 2 bestanddelen monokaliumfosfaat en magnesiumsulfaat zijn wel makkelijk te vinden.

Berichten: 53

Re: [scheikunde] Op zoek naar Calcium bi-carbonaat

Calciumbicarbonaat is niet meteen een stof die je kunt kopen omdat als je probeert het in vaste vorm in handen te krijgen, je uiteindelijk uitkomt op calciumcarbonaat, oftewel kalk. En kalk is uiteraard een veel-gebruikt bestanddeel in plantenvoeding en grondverbetering (want verhoogt de pH). Waar heb je dat recept vandaan?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Op zoek naar Calcium bi-carbonaat

Betekent dat dat ik gewoon calciumcarbonaat zou kunnen gebruiken?
Volgens mij zijn de genoemde calcium (bi) carbonaat en de magnesiumsulfaat samen de cal-mag en dan zou het moeten kunnen lijkt me.

De monokaliumfosfaat is dan de eigenlijke NPK voeding en daarmee het belangrijkste ingrediënt?

Het recept heb ik via een maat van me die het weer van een bevriende chemicus had, helaas zijn ze gebrouilleerd dus langs die weg kan ik geen info meer verkrijgen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] Op zoek naar Calcium bi-carbonaat

waarom calciumbicarbonaat?
Als het puur een kwestie is van voeding en niet van pH-correctie gebruik je beter calciumnitraat. Want de N van stikstof zit nog niet in je rijtje monokaliumfosfaat en magnesiumsulfaat

Verder vraag ik me af, tenzij je echt grotere hoeveelheden nodig hebt, of je zinvol bezig bent. Mengmeststoffen zijn in de gekste NPK-verhoudingen te koop, in de oplosbare vormen voor toediening via druppelsystemen e.d. ook nog eens inclusief de sporenelementen. Dus google eens oplosbaar NPK
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: [scheikunde] Op zoek naar Calcium bi-carbonaat

RobinV81 schreef: do 13 apr 2023, 12:38 Betekent dat dat ik gewoon calciumcarbonaat zou kunnen gebruiken?
Volgens mij zijn de genoemde calcium (bi) carbonaat en de magnesiumsulfaat samen de cal-mag en dan zou het moeten kunnen lijkt me.

De monokaliumfosfaat is dan de eigenlijke NPK voeding en daarmee het belangrijkste ingrediënt?

Het recept heb ik via een maat van me die het weer van een bevriende chemicus had, helaas zijn ze gebrouilleerd dus langs die weg kan ik geen info meer verkrijgen
NPK

Stikstof (N), Fosfor (P) en Kalium (K)

Bij de action hebben ze zeer goedkope universele vloeibare planten voeding. Iets van een euro per liter.

Voor de wietplantjes in me tuin wil ik nog wel eens speciale voeding bestellen, maar die is erg duur om een reden die ik niet begrijp.
Veel gebruiken daarom ook voeding voor tomaten planten, voor wiet planten.

Vorige week heb ik twee flessen universele vloeibare planten voeding gekocht bij de Aldi.

Het enige voordeel van de speciale wietvoeding is misschien, dat je dan groei en bloeivoeding hebt.
Liter plagron 16 euro, een liter bij de action 1 euro.

https://www.plagron.com/nl/hobby/nieuws ... er-in-2023
Iets van 32 euro voor een fles groei en bloei voeding.

Voor alle planten geld, geef pas voeding als de bladen lichter groen beginnen te worden.
In me voortuin staat een vlinder struik in de volle grond, en die krijgt ongeveer 1 keer per jaar water met voeding.
Ik heb ook wel bij de blokker korrels gekocht, die je strooit op de grond en dan de natuur zijn werk laat doen.

Planten in de volle grond hebben nauwelijks extra voeding nodig.
Planten in potten wat vaker.

https://online-tuinman.nl/kennisbank/be ... -meststof/

Off topic vind ik het wel apart dat den haag stikstof crises roept, terwijl er stikstof in planten voeding zit. :P

Reageer