Werking dauwpuntkoeling
Moderator: physicalattraction
-
Werking dauwpuntkoeling
Ik vraag mij af hoe het mogelijk is om tot het dauwpunt te koelen met een 'dauwpuntkoeler' van bijvoorbeeld Icecube.
In de afbeeldingen zie je het principe, als ik het goed begrijp wordt 30% van de afgekoelde binnenlucht gebruikt voor het verdampen van water. Ik zie niet in hoe je hiermee verder kan koelen dan de natteboltemperatuur.
Mijn gevoel zegt namelijk dat het tegendeel waar zou moeten zijn:
De koelere lucht kan minder waterdamp bevatten dus de RV van deze lucht stijgt. Door de koelere lucht en de hogere RV kan het water minder goed verdampen en kan er kan er juist minder gebruik gemaakt worden van deze verdampingsenergie...
Maar ik zal er zeer waarschijnlijk naast zitten.
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe het dan wel zit?
In de afbeeldingen zie je het principe, als ik het goed begrijp wordt 30% van de afgekoelde binnenlucht gebruikt voor het verdampen van water. Ik zie niet in hoe je hiermee verder kan koelen dan de natteboltemperatuur.
Mijn gevoel zegt namelijk dat het tegendeel waar zou moeten zijn:
De koelere lucht kan minder waterdamp bevatten dus de RV van deze lucht stijgt. Door de koelere lucht en de hogere RV kan het water minder goed verdampen en kan er kan er juist minder gebruik gemaakt worden van deze verdampingsenergie...
Maar ik zal er zeer waarschijnlijk naast zitten.
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe het dan wel zit?
-
Re: Werking dauwpuntkoeling
Het verdampen stopt als de damp verzadigd is of als als vloeistof verdwenen is.
Als de verzadigde damp wordt weggeblazen, kan het proces nog even doorgaan.
Als de verzadigde damp wordt weggeblazen, kan het proces nog even doorgaan.
-
De damp wordt afgevoerd naar buiten. Op een gegeven moment bereik je de natteboltemperatuur en zal er niets meer verdampen?
Maar de vraag was, hoe kan er op deze manier verder gekoeld worden dan de natteboltemperatuur. Dus tot aan het dauwpunt?
Maar de vraag was, hoe kan er op deze manier verder gekoeld worden dan de natteboltemperatuur. Dus tot aan het dauwpunt?
volgens mij is de natteboltemperatuur het dauwpunt. zo bpalen ze namelijk het dauwpunt via een natte bol.InHogereSferen schreef: ↑za 27 jul 2024, 00:20 De damp wordt afgevoerd naar buiten. Op een gegeven moment bereik je de natteboltemperatuur en zal er niets meer verdampen?
- Moderator
punt is inderdaad dat er bij de natteboltemperatuur nog water moet blijven verdampen. dus ligt de natteboltempertuur iets boven het dauwpunt.
hier staat ook een curve:
http://www.airco-kenniscentrum.nl/begri ... untkoeling
hier staat ook een curve:
http://www.airco-kenniscentrum.nl/begri ... untkoeling
-
Het dauwpunt is inderdaad niet hetzelfde als de natteboltemperatuur. Als je de drogeboltemperatuur weet en de natteboltemperatuur dan kun je uitrekenen wat het dauwpunt is, of gewoon opzoeken in een grafiek.
De door HansH genoemde site had ik ook al gevonden, maar geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Als je naar de door mijn geposte afbeeldingen kijkt, dan zie je het verschil tussen nattebolkoeling en dauwpuntkoeling. Er wordt beweert dat door gekoelde lucht te hergebruiken tot het dauwpunt gekoeld kan worden.
Maar ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe dit mogelijk is.
Ik zie de warmtewisselaar als de nattebol, het water verdampt en de natteboltemperatuur wordt bereikt. Er kan dus geen water meer verdampen. Nu wordt er 30% gekoelde lucht gemengd met de warme aanvoer lucht.
De absolute luchtvochtigheid verandert volgens mij niet, maar de lucht wordt kouder, kan minder waterdamp bevatten en de relatie luchtvochtigheid van de lucht die gebruikt wordt voor het verdampen van water stijgt juist. Daar komt nog eens bij dat de lucht kouder is, dus de dampspanning het water neemt af.
Voor mij lijkt dit juist de omgekeerde wereld, hoe kan er met dit systeem nou verder gekoeld worden dan de natteboltemperatuur?
De door HansH genoemde site had ik ook al gevonden, maar geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Als je naar de door mijn geposte afbeeldingen kijkt, dan zie je het verschil tussen nattebolkoeling en dauwpuntkoeling. Er wordt beweert dat door gekoelde lucht te hergebruiken tot het dauwpunt gekoeld kan worden.
Maar ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe dit mogelijk is.
Ik zie de warmtewisselaar als de nattebol, het water verdampt en de natteboltemperatuur wordt bereikt. Er kan dus geen water meer verdampen. Nu wordt er 30% gekoelde lucht gemengd met de warme aanvoer lucht.
De absolute luchtvochtigheid verandert volgens mij niet, maar de lucht wordt kouder, kan minder waterdamp bevatten en de relatie luchtvochtigheid van de lucht die gebruikt wordt voor het verdampen van water stijgt juist. Daar komt nog eens bij dat de lucht kouder is, dus de dampspanning het water neemt af.
Voor mij lijkt dit juist de omgekeerde wereld, hoe kan er met dit systeem nou verder gekoeld worden dan de natteboltemperatuur?