overgangstemperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer

overgangstemperatuur

Hoe heet de overgangstemperatuur van geleidend naar supergeleidend?
Ik geloof niet dat dit de curie-temperatuur is.

Moderator

Re: overgangstemperatuur

De overgangstemperatuur van een materiaal van de normale geleidingstoestand naar de supergeleidende toestand wordt de "kritische temperatuur" genoemd.

Is dat niet de temperatuur waarbij juist het verschil tussen vloeistof en damp onzichtbaar wordt.
De meniscus verdwijnt.

Moderator

efdee schreef: wo 31 jul 2024, 23:41 Is dat niet de temperatuur waarbij juist het verschil tussen vloeistof en damp onzichtbaar wordt.
De meniscus verdwijnt.
Inderdaad verwarrend, beide temperaturen worden kritische temperatuur genoemd.

Minder verwarrend als je je bedenkt dat de overgang van een gewone toestand naar een supergeleidende ook een fase-overgang is ;)

Moderator

flappelap schreef: do 01 aug 2024, 10:00 Minder verwarrend als je je bedenkt dat de overgang van een gewone toestand naar een supergeleidende ook een fase-overgang is ;)
Maar we noemen dan weer niet elke temperatuur waarbij een faseovergang optreedt een kritische temperatuur.

Xilvo schreef: do 01 aug 2024, 11:18
flappelap schreef: do 01 aug 2024, 10:00 Minder verwarrend als je je bedenkt dat de overgang van een gewone toestand naar een supergeleidende ook een fase-overgang is ;)
Maar we noemen dan weer niet elke temperatuur waarbij een faseovergang optreedt een kritische temperatuur.
Klopt. De natuurkunde is bezaaid met slechte terminologie die wellicht alleen historisch hout snijdt.

Ze zijn wel consistent in de natuurkunde. In 95 procent van de gevallen worden de dingen vernoemd naar de naam van de ontdekker.

Moderator

wnvl1 schreef: do 01 aug 2024, 14:03 Ze zijn wel consistent in de natuurkunde. In 95 procent van de gevallen worden de dingen vernoemd naar de naam van de ontdekker.
Vervelend dat er dan zoveel wetenschappers "Kritisch" heetten ;)

Voorstel zou kunnen zijn temperatuur van Kamerlingh Onnes.

Moderator

wnvl1 schreef: do 01 aug 2024, 23:35 Voorstel zou kunnen zijn temperatuur van Kamerlingh Onnes.
Goed idee en een terecht eerbetoon. Maar wel een mond vol.
"Onnestemperatuur" zou ook kunnen. Ik twijfelde of je van zo'n naam maar een deel kunt/mag gebruiken maar het blijkt dat "Onnes" de achternaam is, "Kamerlingh" de tweede voornaam.

Tegenargument: Er is al een Onnes-effect.

Je hebt natuurlijk in de materiaalkunde heel veel faseovergangen. Elke kritische temperatuur naar een persoon gaan vernoemen gaat wel leiden tot een inflatie aan namen, vrees ik. Bij Curietemperatuur is het wel gedaan. Ik kan mij er eigenlijk wel in vinden zoals het nu is om te werken met het adjectief kritisch en uit de context moet maar blijken waarover het gaat.

Wat betreft het dubbel gebruik van de naam Onnes. Ik heb eens gezocht en op wikipedia heb je pagina's 'List of things named after'. De vier waar ik direct aan dacht met veel vernoemingen waren:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... t_Einstein
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... rich_Gauss
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... hard_Euler
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... aac_Newton

Dan zal een tweede 'ding' voor Onnes nog wel gaan zeker.

Moderator

Toevallig waren dat echt wel de volgende twee waaraan ik dacht.

Reageer