Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

OK - gebruik nu je formules om hier een antwoord op te geven:
 
Professor Puntje schreef: En nog steeds zien we geen formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

NEEN
 
Een vijfdegraadsvergelijking kan wel worden opgelost numeriek (bij benadering ) of via een andere methode uitgevonden door HERMITE maar de vraag was of er een formule was om het op te lossen zoals voor de 2e graad ,3e graad en 4e graad
:P Ik ben niet betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

sterfhuisconstructie schreef: NEEN
 
 
Een vijfdegraadsvergelijking kan wel worden opgelost numeriek (bij benadering ) of via een andere methode uitgevonden door HERMITE maar de vraag was of er een formule was om het op te lossen zoals voor de 2e graad ,3e graad en 4e graad
 
Ik heb jouw biografie gelezen, mijn voornaam is ook Paul, mijn achternaam heeft een nederduitse achtergrond. Ik ga vanuit Cardano's en Ferrari's oplossingsmethode aangezien zij de derdegraads- en de vierdegraads vergelijking wel weten op te lossen met de toen geldende axioma's en wetmatigheden.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: OK - gebruik nu je formules om hier een antwoord op te geven:
 
Ik heb een experimentele oplossingsmethode voor de vijfdegraadsvergelijking bedacht, maar ik weet niet of het helemaal klopt. Zie mijn bijlage.
experiment2 quintic.docx
(14.2 KiB) 178 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Bij de derde regel gaat het fout, dat is alleen maar waar geldt: f=0.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

tempelier schreef: Bij de derde regel gaat het fout, dat is alleen maar waar geldt: f=0.
Tempelier, bedankt voor jouw correctie. Met behulp van Cardano's oplossingsmethode: x=y-(b/5a) en Ferrari's oplossingsmethode:
z toevoegen in (y q1/2  + (r q1/2)/2q)2 , heb ik een oplossingsmethode voor de "quintic equation' bedacht waarbij z=z0 wordt, waardoor de vergelijking 0 wordt.
Wanneer je fouten vindt in mijn oplossingsmethode dan zou ik op prijs stellen wanneer je het kenbaar maakt. Een bijlage van mijn oplossingsmethode vind je in:
experiment OPLOSSING 8.docx
(32.73 KiB) 180 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

En wat is nu je exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0?

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: En wat is nu je exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0?
Voor de vergelijking x5 + x + c = 0 heb ik oplossingsmethode bedacht met gebruikmaking van Cardano's en Ferrari's oplosingsmethodes. Wanneer je fouten vindt in mijn oplossingsmethode dan zou ik op prijs stellen dat aan mij kenbaar te maken. Een bijlage van mijn oplossingsmethode vind je in:
experiment OPLOSSING 8h.docx
(20.3 KiB) 173 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Eerste fout:
 
Beide kanten kwadrateren introduceert vaak extra oplossingen die voor de oorspronkelijke vergelijking niet opgaan.

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: Eerste fout:
 
Beide kanten kwadrateren introduceert vaak extra oplossingen die voor de oorspronkelijke vergelijking niet opgaan.
Inderdaad Professor Puntje, bedankt voor jouw correctie. Voor de vergelijking x5 ± x + c = 0 is mijn oplossingsmethode wel van toepassing, tenzij er meer fouten in mijn oplossingsmethode zijn. Een bijlage van mijn herziene oplossingsmethode vind je in:
experiment OPLOSSING 8j.docx
(21.09 KiB) 170 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Wat gebeurt hier:
vreemd.png
vreemd.png (16.44 KiB) 1823 keer bekeken

Berichten: 66

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: Wat gebeurt hier:
Afbeeldingvreemd.png
Voor een uitleg voor: Wat gebeurt hier:, kun je vinden in mijn bijlage:
uitleg.docx
(11.13 KiB) 172 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

OK. Dan hebben we nu dus dat de gezochte reële oplossing van:
 
x5 + x + c = 0      (1)
 
voor z=0 ook een oplossing is van de vergelijking:
 
(x + z)2 = (x5 + c)2 + 2zx + z2    (2)
 
 
De vraag is wat we daarmee opschieten....

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Daar zit nog een tekenfout in, lijkt mij. x=1 en c=2 is een oplossing voor de eerste, maar niet voor de tweede
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Vijfdegraadsfunctie opgelost?

Professor Puntje schreef: OK. Dan hebben we nu dus dat de gezochte reële oplossing van:
 
x5 + x + c = 0      (1)
 
voor z=0 ook een oplossing is van de vergelijking:
 
(x + z)2 = (x5 + c)2 + 2zx + z2    (2)
 
 
De vraag is wat we daarmee opschieten....
 
 
317070 schreef: Daar zit nog een tekenfout in, lijkt mij. x=1 en c=2 is een oplossing voor de eerste, maar niet voor de tweede
 
x5 + x + c = 0      (1)
 
We vullen in x=1 en c=2, zodat:
 
15 + 1 + 2 = 0
 
4 = 0
 
Dat is dus geen oplossing.

Reageer