De wereld staat op z’n kop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

De wereld staat op z

De wereld staat op z’n kop. Wel is over nagedacht?

Over die stelling zit ik nog wel eens te peinzen

Feiten.

De wereld wordt op z’n kop geprojecteerd op ons netvlies. (Camera Obscura – effect). De hersenen van ons corrigeren dat weer.

Het is wetenschappenlijk aangetoond bij proefpersonen wanneer zij een bril dragen waardoor de wereld op z’n kop te zien is, de hersenen na een aantal dagen in staat zijn het beeld weer te corrigeren naar weer een rechtopstaande wereld.

Opmerkelijk bij dit experiment is dat als de proefpersonen de bril weer afdoen zij de wereld weer op z’n kop ervaren. Na een aantal dagen corrigeren de hersenen het beeld weer zoals wij de wereld weer gewoon waarnemen.

Stellingen

De nu volgende stellingen blijf ik toch wel erg interessant vinden.

1. Een pasgeboren baby die voor het eerst het levenslicht ziet ervaart de wereld op z’n kop. Na een aantal dagen hebben de hersenen van de pasgeborene het omgekeerde beeld gecorrigeerd. (Dat zou dan ook gelden voor volwassenen die blind zijn en later door bijvoorbeeld een operatie voor het eerst levenslicht zien)

1.a Een pasgeboren baby die direct na de geboorte speciale bril zou krijgen (waarmee de wereld op z’n kop wordt geprojecteerd) zal levenslang de bril op moeten houden om een rechtopstaande wereld te blijven beleven.

2. Wanneer wij voor het eerst het levenslicht zien. Dan zien we alleen een vlekkenpatroon. We kunnen het nog niet goed interpreteren en er een betekenis aangeven. Zodra wij dat eenmaal hebben gedaan weten we waar wij naar kijken en vergeten we dat nooit meer. Wij interpreteren de wereld als rechtop. Dus rechtop hoeft niet rechtop te zijn.

De vraag is nu - wat is werkelijkheid?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: De wereld staat op z

De vraag is nu - wat is werkelijkheid?
Misschien een beetje een dooddoener, maar: Wat doet dat ertoe? Dergelijke vragen draaien mijns inziens enkel om afspraken. Als je de wereld van iemand omdraait duurt het even voordat is geaccepteerd dat ook de begrippen zijn omgedraaid.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: De wereld staat op z

Jammer Miels, zo'n nuchtere reactie. Het aansporen van een nieuwe zienswijze of andere kijk op de wereld kon je weleens tot verassende nieuwe ontdekkingen komen.

Re: De wereld staat op z

weet er iemand of er een bril bestaat die de wereld eigenlijk op zijn kop zet??????

die dus de werking van de hersenen neutraliseert

Berichten: 159

Re: De wereld staat op z

Wat die baby betreft; in het begin zien ze nog nauwelijks iets, dus dat zal sowieso niet opgaan.

Ik vind het op zich wel een interessant idee. Komt dat corrigeren niet gewoon door alle andere signalen die je binnenkrijgt (zoals het signaal 'ik voel de bodem onder me')?

Maar misschien is dit topic meer iets voor in algemeen, zodat onze filosofie-forummers mee kunnen denken? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De wereld staat op z

weet er iemand of er een bril bestaat die de wereld eigenlijk op zijn kop zet??????
Blijkbaar:
Het is wetenschappenlijk aangetoond bij proefpersonen wanneer zij een bril dragen waardoor de wereld op z’n kop te zien is, de hersenen na een aantal dagen in staat zijn het beeld weer te corrigeren naar weer een rechtopstaande wereld.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: De wereld staat op z

Je kan het leuk vinden te weten, maar de wereld is rond en we weten niet wat het universum is dus wat kun je dan nog boven of onder noemen.

Maar met natuurkunde leerde ik dat in je ogen een bolle lens zit en een bolle lens draait de dingen om. Ik hoop dat dat een hoop voor je verklaard. Als ik er een plaatje van vind post ik hem.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De wereld staat op z

Ik dacht hier vroeger toen ik nog klein en onschuldig was ook over na: ik kwam tot de conclusie dat wij met z'n allen op z'n kop liepen. Toen dacht ik dat je loopt met je benen, en dat we dus allemaal op ons hoofd vielen. Toen kwam ik op de gedachte dat als wij alles op z'n kop zien, ook de vloer boven zien ipv beneden. Dat betekent dat je niet kunt zeggen of we andersom lopen, want dat bepaal je altijd aan de hand van iets anders (soort van relativiteit, je bepaald iets gerelateerd aan iets anders).

Reageer