[fysica]Toepassingen alfa-,bèta- en gammastraling?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

[fysica]Toepassingen alfa-,b

Kennen jullie toepassingen van alfa-,bèta- of gammastraling?

Ik weet al dat gamma-straling gebruikt wordt in de medische wereld en ik dacht dat er een soort straling voor C14-datering werd gebruikt, maar meer kan ik er niet over vinden...

Voor elke soort straling een toepassing in een paar regeltjes zou voldoende zijn..
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica]Toepassingen alfa-,b

Op wikipedia (en): alpha particle vind ik "Most smoke detectors contain a small amount of the alpha emitter americium-241".

Verder heeft de pagina wikipedia (en): beta particle een kopje "Uses", geraak je er zo? Wie zoekt, zal vinden... :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: [fysica]Toepassingen alfa-,b

alvast bedankt... voor gammastraling heb ik eindelijk dit:

In de geneeskunde wordt gammastraling gebruikt om kankercellen te vernietigen. Bij de radiotherapie gebruikt men versnelde protonen, omdat die hun energie nauwkeurig op een vooraf ingestelde plek onder de huid afgeven. Alleen het kankergezwel wordt dus vernietigd, de andere weefsels lopen ook wat schade op, maar niet zo veel.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 590

Re: [fysica]Toepassingen alfa-,b

Zonntroll schreef:
In de geneeskunde wordt gammastraling gebruikt om kankercellen te vernietigen. Bij de radiotherapie gebruikt men versnelde protonen, omdat die hun energie nauwkeurig op een vooraf ingestelde plek onder de huid afgeven. Alleen het kankergezwel wordt dus vernietigd, de andere weefsels lopen ook wat schade op, maar niet zo veel.


Houdt er wel rekening mee dat versnelde protonen geen gamma-straling is, gamma-straling bestaat uit fotonen.

Overigens worden er wel veel preparaten met isotopen gebruikt bij bestraling van kanker en overige geneeskundige diagnostiek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [fysica]Toepassingen alfa-,b

Het steriliseren van medische instrumenten door gammastraling

Radio-actieve isotopen worden gebruikt in het ziekenhuis voor diagnostiek.

Runtgenfotos van lassen .

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [fysica]Toepassingen alfa-,b

dikte-metingen

ouderdomsdatering

rookmelders
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer