[Scheikunde] Chemoluminescentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[Scheikunde] Chemoluminescentie

Ik weet dat er een paar andere topics zijn over chemoluminescentie, maar ik heb niet kunnen vinden wat ik graag zou willen weten. Verder heb ik me al behoorlijk verdiept in hoe het een en ander werkt. Maar daarbij kwam ik eigenlijk in de problemen, omdat er op sites wel verschillende uitleg wordt gegeven, daarom de volgende vragen:

Op de site staat de volgende reactievergelijking:

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2002/...g/mechanism.htm

Afbeelding

Ik zie dat beide OH- moleculen ervoor zorgen dat er H+ wordt afgesplitst waardoor er N- overblijft. Bovendien lossen ze luminol op in een buffer. Maar wordt het dan geen zwitterion, omdat hij in basisch mileu toch al wel een H+ gaat afstaan? En komt die OH- nu van de buffer of van het waterstofperoxide?

Later zie je ook dat er O=O reageert, komt dit uit de lucht of is dit uit het waterstofperoxide?

Is de buffer dan dus nodig om ervoor te zorgen dat er OH- kan reageren met het luminol of omdat bij die pH de reactie nou eenmaal beter verloopt..?

Ik heb namelijk bij andere proeven op internet gezien dat ze de stof gewoon oplossen in water en in plaats van waterstofperoxide dan natriumhydroxide gebruiken [rr]

bedankt!

Berichten: 202

Re: [Scheikunde] Chemoluminescentie

hallo,

ik doe samen met luuk het profiel werkstuk en ik ben nu zelf ook bezig met deze problemen te begrijpen. Ik kom er zelf niet uit, dus ik zal nog eens de vragen op een rijtje zetten:

1. Wanneer luminol in water wordt opgelost wordt het dan een zwitter-ion?

2. Wanneer aan deze oplossing met het zwitter-ion natronloog wordt toegevoegd ontstaat er een di-anion(als ik het goed spel)?

3. Moet luminol opgelost worden in een buffer?

4. je ziet bij bovenstaat plaatje dat ze O2 gebruiken, waarschijnlijk volgens de reactie: (het superscript moet subscript zijn, maar zo is het wat overzichtelijker)

H²O + H²O² --> O² + 3 H²O

-of

is dit fout en moet het dianion met OOH- reageren, volgens de volgende zuur-base reactie:

H²O² + H²O --> HO²- + H³O+ ??

alvast bedankt

Reageer