Muziektopic

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Muziektopic

ArcherBarry schreef: vr 26 mei 2023, 22:41 Covers, toch een beetje controversieel topic want, het is niet nieuw. Daarintegen is er een heel genre aan muzikanten die covers maken, genaamd klassiek en opera. Dat zijn voornamelijk cover artiesten (zo ook betreffede de prachtige uitvoering van Ravel's Bolero op de vorige pagina).

Hier een cover van een vier jongeren uit Bulgarije. Weinig kunnen de Golden Earring goed nadoen, maar ik denk dat deze cover lang niet slecht is en heeft een lekkere sfeer er omheen hangen.
Over smaak valt niet te twisten, maar mwoah.

Als je het dan over goede covers wil hebben:






Niet nieuw, maar wel een nieuwe draai aan het origineel, en uitgevoerd door een artiest met kwaliteiten die de oorspronkelijke artiest niet had. Bob Dylan maakt bijvoorbeeld prachtige nummers maar het is toch vaak mooier als iemand anders ze uitvoert.

En als laatste een artiest die zichzelf covert:

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Muziektopic


Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Muziektopic


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Muziektopic


Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Muziektopic

De laatste tijd zie ik deze gitaar virtuoos op youtube, echt fantastisch

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Muziektopic

Wauw, die gast heeft talent! Hij gebruikt die gitaar op manieren die ik nog nooit eerder gezien heb.

Berichten: 405

Re: Muziektopic

physicalattraction schreef: do 20 jul 2023, 10:15 Wauw, die gast heeft talent! Hij gebruikt die gitaar op manieren die ik nog nooit eerder gezien heb.
Hij is inderdaad ontzettend goed. Je hebt dat waarschijnlijk nog nooit gezien omdat de meeste artiesten die beroemd worden niet echt heel goed kunnen spelen. Muziek-tracks worden over het algemeen volgespeeld door zeer vaardige studiomuzikanten die je nog nooit op tv gezien hebt. Die houden zich een beetje in zodat de artiest die er beroemd mee wordt het kan naspelen.

Er zijn 2 dingen die me opvallen in zijn techniek. Hij heeft een elektrisch versterkingselement in zijn akoestische gitaar. Daardoor kan hij effecten creëren die anders nauwelijks te horen zijn of heel anders klinken. Hij kan door alleen de vingers van zijn linkerhand achter de frets te plaatsen voldoende trilling in de snaren brengen om het geluid te laten horen. Op zich zijn er wel meer gitaristen die goed melodieus kunnen spelen met alleen hun linkerhand maar het volume daarvan op een akoestische gitaar is vrij laag. Dat kan je meemaken als je zo iemand toevallig kent en hij/zij speelt in een rustige omgeving, maar op een podium zal je het niet gauw zien gebeuren. Hoewel Jimi Hendrix het ook deed. Als hij de gitaar achter zijn rug of "met zijn tanden" bespeelde dan deed hij dat in werkelijkheid met maar 1 hand. Ook geoefende gitaristen met bescheiden talenten kunnen dat soms nadoen. Marcin Patrzalek gebruikt in de video verschillende technieken in een razendsnel tempo met zijn linkerhand terwijl hij met zijn rechterhand op de gitaar trommelt. Ontzettend knap.

Het 2e wat me opvalt is het trommelen op de kast. Dat is minder moeilijk dan het lijkt. Het ligt eigenlijk in het verlengde van wat een pop/rock gitarist normaal gesproken met de rechterhand doet. Namelijk het ritme erin houden. Ook hier gebruikt hij de elektrische versterker die in de gitaar zit om bijzondere geluidseffecten te bereiken. Dat is een belangrijk deel van het effect dat hij ermee bereikt. Maar ook hier doet hij het ontzettend goed. Ik doe het hem niet na.

Mooie video.

Fans van een of andere muzikant denken nogal eens dat hun idool de beste gitarist ter wereld is. En inderdaad: Eric Clapton, Jimi Hendrix, Slash, misschien ook Prince en anderen zijn of waren verdienstelijke gitaristen. Maar ik heb wel eens beweerd dat de beste gitarist ter wereld misschien wel helemaal niet beroemd of bekend is. Deze video toont aan dat ik daar best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.


Reageer