Muziektopic

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziektopic

Giganten in de elektronische- muziek. Het is onvoorstelbaar welk monnikenwerk en creativiteit nodig was midden jaren 60 elektronische muziek te maken zoals thema: Dr. Who. Tijden waarin middelen/gereedschappen minder voorhanden waren om unieke gevarieerdheid te creëren. Tegenwoordig is het de kunst uit de vele gereedschappen unieke eenvoud terug te vinden. Dit alles toen en nu door het vak in en uit te beheersen.

Delia Derbyshire:
Citaat uit documentaire:
"Even today with all modern instruments and keyboards at our disposal it is impossible to actually replicate what Derbyshire did in the most basic of terms."

Wiki:
"The original 1963 recording of the Doctor Who theme music is widely regarded as a significant and innovative piece of electronic music, recorded well before the availability of commercial synthesisers. Delia Derbyshire (assisted by Dick Mills) of the BBC Radiophonic Workshop used musique concrète techniques to realise a score written by composer Ron Grainer. Each note was individually created by cutting, splicing, speeding up and slowing down segments of analogue tape containing recordings of a single plucked string, white noise, and the simple harmonic waveforms of test-tone oscillators which were used for calibrating equipment and rooms, not creating music.... Wiki"

Documentaire Dr Who Theme:

Radio Interview:
https://youtu.be/2-Fw5aTz_2I

Wendy Carlos:
Wendy Carlos (born Walter Carlos, November 14, 1939) is an American musician and composer best known for her electronic music and film scores. Born and raised in Rhode Island, Carlos studied physics and music at Brown University before moving to New York City in 1962 to study music composition at Columbia University. Studying and working with various electronic musicians and technicians at the city's Columbia-Princeton Electronic Music Center, she helped in the development of the Moog synthesizer, the first commercially available keyboard instrument created by Robert Moog.
(enigste van de drie gepresenteerd die nog leeft)

Wiki:
"Among the instruments Carlos used for the score include a "spectrum follower", a prototype of a vocoder that converted the human voice into electronic signals that mirror the original note that has been played. Since the Ninth Symphony has a chorale section in the finale, Carlos felt it was an appropriate challenge for the new device. When the film version was announced Carlos and producer Rachel Elkind made a demonstration recording for Kubrick, who became interested and invited them to meet ...Wiki"

(weet niet geheel zeker of bovenstaande versie van Carlos is of het is een zeer goede cover)
BBC Interview:
https://youtu.be/Z3cab5IcCy8

Origineel door Henry Purcell (Funeral of Queen Mary):
De klassieke versie van jong overleden Henry Purcell 1659-1695 een monument op zichzelf, Wiki.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziektopic

Excuses een beetje aan het bloggen normaal wacht ik altijd een aantal clips af van anderen! Ben wat aan het graven in de muziek en deze kende ik niet. Maar deze vond ik leuk: Yellow Magic Orchestra uit Japan (Wiki). Sommige liedjes op album (link onderaan clip) doet me aan Kraftwerk denken (of andersom?).

Yellow Magic Orchestra - Rydeen

Album: Youtube

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Muziektopic


Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziektopic


Berichten: 626

Re: Muziektopic

Wat heeft dit alles (122 berichten) met wetenschap te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziektopic

Mijns inziens:
Muziek(spelen) is een perfecte balans tussen rationaliteit (wetenschap) en gevoel (intuïtie) zowel in theorie als uitvoerend.

Alleen als je beide beheerst creëer je kwalitatief goede muziek. Laat staan de oefening: gehoortraining, "spier"geheugen, ritme, akkoorden kennen, toonsoorten kennen, fraseren....

Muziek is een vak wat nooit stilstaat. Denken: die of die muziek is stom... dat is onweten en niet openstaan. Net zoals sommige denken dat SR of QM stom is omdat het moeilijk is.

(nb. ikzelf probeer altijd een wetenschappelijk tintje mee te geven in dit topic indien men het ziet)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Muziektopic

albert-einstein-1429182789-view-0.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziektopic

Dit topic vind ik persoonlijk leuk en leerzaam. Ook iedereen zijn persoonlijke smaak te zien en respecteren. Ook flauwekulletjes, waarom niet, in dit topic?

Indien men wat serieuzer is: onderstaand een playlist van Wynton Marsalis met een lezing op Harvard. Geniale muzikanten welke prachtig de geschiedenis van Amerikaanse muziek aflopen (25 delen).
Harvard University schreef:In April 2011, Wynton Marsalis launched “Hidden in Plain View: Meanings in American Music,” a three-year performance and lecture series at Harvard University. The six lecture series began with “Music as Metaphor,” an interpretation of the many unobserved symbols in American music and their illumination of the democratic process, and featured performances by Marsalis alongside Ali Jackson (drums), Dan Nimmer (piano), Walter Blanding (tenor sax), Carlos Henriquez (bass), James Chirillo (guitar and banjo), and Mark O’Connor (violin).
https://www.youtube.com/playlist?list=PL2SOU6wwxB0tGvaMpGCoEnS2EI8GSlf2u

Eerste deel: https://youtu.be/dd5zuY4VHeM

Berichten: 20

Re: Muziektopic



Lekker nummer toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Muziektopic



Dit ook :D

Re: Muziektopic


🛌 ..

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Muziektopic

Muziek maken, geweldige hobby. :)

En waar je vroeger een AtariST nodig had met meerdere synthesizers, kun je tegenwoordig programma's downloaden waarmee je vrijwel het zelfde kan zonder duizenden guldens (euro's) aan synthesizers.

Ik gebruik LMMS op Linux (openSUSE). Dit programma is gratis en heeft een Windows, Linux en mac versie.
De mac versie heeft wel wat beperkingen, maar aan de andere kant zijn er genoeg andere van dit soort programma's voor een mac.

Vangelis Alpha cover ( 95% klaar )



House iemand ?





En op deze ben ik best we trotst. Vanaf bladmuziek. James Last Biscaya.



De meeste nummers op mijn soundcloud zijn geen covers.


Zal niet snel vergeten dat toen ik me eerste nummer uploade, ik de vraag kreeg of ik toondoof was.
Mijn verbazing, dat iets op de computer gemaakt vals kon zijn.
Toonladders ? wat zijn dat ? Met dank aan het LMMS forum, en niet opgeven is mijn toondoofheid echter over.
Er zijn twee soorten toondoof. Met de eerste soort heb je een probleem, en kan je nooit muziek maken, maar ook niet luisteren naar muziek. Dat klinkt dan alleen maar als herrie.
De andere soort is met oefening op te lossen. Van deze soort, hebben veel mensen last die beginnen met muziek.

Muziek maken op de computer is niet moeilijk. Om het echter echt goed te laten klinken, word het al snel wel moeilijk.
Dat stukje, het mixen van je track, had ik duidelijk zwaar onderschat.
Op de planning staan twee studio monitoren, en een dac.
Een studio monitor is een speaker, die het geluid niet zou moeten kleuren. Dit in tegenstelling tot de meeste speakers en koptelefoons die het geluid wel kleuren. Als voorbeeld, bij gaming headsets worden vaak de bassen versterkt.

Re: Muziektopic

Muziek maken is in mijn leven toch wel één van de mooiste dingen die er zijn, zo niet (soms) het mooiste.
Gps schreef: wo 08 jun 2022, 13:31 Er zijn twee soorten toondoof. Met de eerste soort heb je een probleem, en kan je nooit muziek maken, maar ook niet luisteren naar muziek. Dat klinkt dan alleen maar als herrie.
De andere soort is met oefening op te lossen. Van deze soort, hebben veel mensen last die beginnen met muziek.
Had ik vreemd genoeg nog nooit van gehoord, maar dat doet me wat denken aan wat Richard Feynman in de intro hier zegt:

https://youtu.be/P1ww1IXRfTA
Prettig om naar die man te luisteren, vind ik.

Maar dat, wat hij in die eerste minuut zegt, geldt eigenlijk voor alles natuurlijk.

Muziek is ook op allerlei manieren gerelateerd aan wetenschap en gaan (meestal) samen ..
efdee schreef:Wat heeft dit alles (122 pagina's) met wetenschap te maken?
Belachelijk veel!

Muziek is/heeft te maken met/kan te maken hebben met:

Wiskunde (!), natuurkunde, akoestiek, psychoakoestiek, techniek, technologie, psychologie, sociologie, neurologie, neurowetenschap (zelfs genetica), cultuur, geschiedenis, pedagogiek, informatiekunde, cognitiewetenschap, motoriek, geneeskunde (muziektherapie), semiotiek, fysiologie, archeologie, evolutie en zelfs prehistorie kan aan bod komen bij het bestuderen van muziekwetenschap. En subdisciplines natuurlijk. En allerlei filosofie.

Muziek is naast beweging ook één van de meest gezonde dingen die er zijn. Erik Schreder en Dick Swaab hadden daar een tijdje terug nog een presentatie over:

https://youtu.be/zzGWzDRyYNo

En er zijn uiteraard veel boeken over geschreven.

Dit wordt allemaal alleen niet besproken, en gaat het niet om, in dit topic van het WSF Café.

Nu nog een leuk liedje, uhm:


Zie eventueel de beschrijving op YouTube.

En

51,5 -> 52

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Muziektopic

Wetenschap en muziek:

Zoals iedereen weet is wetenschap niet alleen formuletjes en doe dit en dat. In de praktijk zijn er altijd de uitzonderingen.

Muziek is niet anders, naast dat men als (goede) muzikant zeer rationeel dient te zijn (theorie) dient het emotionele leven meer dan goed ontwikkeld te zijn. Muziek dient de luisteraar te prikkelen de grenzen opzoeken tussen theorie en gevoel.

Hieronder een filmpje van Cory Wong met de Wong Notes (o.a. gitarist van Vulfpeck). En Sonny T. op bas, onbekend voorheen tot een aantal weken geleden (ongelofelijk wat een speler zie meer van Cory en Wong-notes).


Ten ere van de topic starter (een bassist) hier nog Joe Dart van Vulfpeck, met alleen een oversized volume knop op de basgitaar. Song: knipoog naar Jaco Pastorius. Merk op de de geniale Chris Thile op mandoline. En Cory Wong op de gitaar even geniaal:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Muziektopic


Reageer