Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Identificatie van mineralen en edelstenen

Roelland schreef: za 14 apr 2012, 16:34
Als je nu eens een plastiek zakje rond je mineraal doet? (Met een klein, verwaarloosbaar volume). Dan kun je al een benadering vinden :) .
Dat zou een optie kunnen zijn =)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Identificatie van mineralen en edelstenen

Of je gebruikt was waarvan je dichtheid kent en gebruikt dan toch een beker met water. Wordt ook toegepast in de determinatie van grondkarakteristieken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Beste mensen ,

Een paar maanden terug heb ik op een stuk land in de buurt van een tuinhuisje een zwart achtige steen gevonden. De steen zat goed in de grond en toen ik hem uit de grond trok spleet hij in tweeën . De steen is zo groot als een mandarijn en het is een zwarte steen. Tot mijn verbazing zag ik dat de steen een gouden gloed had , alsof er olie of iets dergelijks in zat verwerkt . De gouden gloed zat in het midden van de steen en toen ik de steen in het licht hield werd hij weer groen achtig .

Als jullie geïnteresseerd zijn dan maak ik er wel een foto van.

Groet ,

Carlo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Als je hem zou willen proberen identificeren is dat wel het handigste ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.


Berichten: 555

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik zou zeggen dat het obsidiaan is, qua uiterlijk en het feit dat het volgens jou beschrijving redelijk bros is.



Als je naar de derde afbeelding rechts kijkt op deze wiki zie je daar ook van die onzuiverheden. Ook de goudachtige schijn vind ik terug op de nederlands wiki(overzichtstabel eerste item "Kleur").

Berichten: 150

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Tot glas gesmolten zand vindt men ook in de buurt van (primitieve) ijzergieterijen op de Veluwe en in de Achterhoek. Je schrijft dat je het stuk bij een tuinhuisje vond, in welke streek was dat?
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Berichten: 3

Re: Het grote stenen-determinatietopic

ehmm ik zou zeggen in diemen

Obsidiaan dus?..

Berichten: 150

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Op internet is het nodige te vinden over slakken die ontstaan in (hoog)ovens, bij de ijzerproductie. Die slakken werden ook gebruikt om wegen te verharden. Obsidiaan is vulkanisch, natuurlijk kan iemand een stuk uit het buitenland meegenomen hebben en in Diemen verloren zijn..
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik denk dat het kwarts is.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Aquariumgrind.

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Hallo allemaal,

Een tijdje terug hebben we in onze tuin een vreemde steen gevonden. De afmeting in ongeveer 70 x 70 x 60 mm. Omdat deze steen een rood-oranje kleur heeft dachten we dat het gaat om een brok ijzer. We hebben gecheckt of deze steen dan ook aangetrokken wordt door een magneet, maar niets was minder waar.

Verder vind ik het raar dat er veel gaten en kanaaltjes in de steen zitten, waardoor ik twijfel of het werkelijk om een werktuig gaat.

Nu ik geen enkel idee heb waarmee we te maken hebben vraag ik me af of iemand van het forum weet wat voor een steen (voorwerp) dit gaat.

Foto's van deze steen zijn hieronder te vinden:

http://imageshack.us.../imag0480p.jpg/

http://imageshack.us/f/191/imag0481p.jpg/

Alvast bedankt.

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Opmerking moderator

afbeeldingen graag als bijlage toevoegen, imageshack etc zijn nolgal "vluchtige" media geworden.

zsteen.jpg
zsteen.jpg (84.65 KiB) 2760 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ok, bij deze dan.
Bijlagen
IMAG0480.JPG
IMAG0480.JPG (263.43 KiB) 2768 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Haai ik vroeg me af of iemand die meer verstand heeft van mineralen enz. me hiermee kon helpen.

Een tijd geleden heb ik op vakantie in Toscane 4 mineralen gekocht maar vergeten te vragen wat de naam is en waar het vandaan komt enz..

Als je 1 of meer hiervan herkent, laat het me weten!

Stenen zijn zeer slecht doorschijnend, maar veel glans.

Afbeelding

Afbeelding

Reageer