Gyroscopische krachten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Gyroscopische krachten

Hoi,

Iedereen kent het proefje van het fiets wiel wel denk ik, je geeft er een flinke slinger aan en vervolgens ga je het wiel verdraaien om een as welke niet gelijk is aan de draai as van het wiel. De gyroscopische krachten onstaan die onder invloed van de hoeksnelheid of de hoek versnelling?!

Misschien heeft iemand een leuk stukje theorie? Ik krijg er geen duidelijk beeld van.

Gr

Sjoerd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gyroscopische krachten

De gyroscopische krachten zijn een uitdrukking van de wens tot het constant houden van het rotatiemoment.

Stel je het wiel voor als een serie gewichten die elk aan een spaak vastzitten. Het wiel draait om een vertikale as rond tussen je armen, uurwijzerszin. Probeer nu met een grote korte ruk het wiel te draaien zodat de linkerzijde boven komt. Wat gebeurt er met elk van de gewichten? Het gewicht dat precies nu aan de linkerzijde is, krijgt door je poging een extra kracht naar boven. Dat is prima, maar helaas is datzelfde gewicht een tel later aan de verre kant van het wiel, en dat wilde je eigenlijk niet omhoog hebben. Iets dergelijks geldt voor het gewicht dat op het moment van je draaipoging aan de verre kant was: dat gewicht is op weg naar rechts en wordt door de spaak om het centrum heen getrokken, maar jouw kracht op het wiel heeft geen invloed op dit gewicht, terwijl dit gewicht een afbuiging naar beneden nodig heeft om jouw gewenste draaiing van de as te kunnen volgen. Dit alles bij elkaar levert de weerstand op tegen het veranderen van de draairichting, en ook de vreemde haakse precessiekracht die je voelt.

Re: Gyroscopische krachten

rwwh schreef:De gyroscopische krachten zijn een uitdrukking van de wens tot het constant houden van het rotatiemoment.

Stel je het wiel voor als een serie gewichten die elk aan een spaak vastzitten. Het wiel draait om een vertikale as rond tussen je armen, uurwijzerszin. Probeer nu met een grote korte ruk het wiel te draaien zodat de linkerzijde boven komt. Wat gebeurt er met elk van de gewichten?  Het gewicht dat precies nu aan de linkerzijde is, krijgt door je poging een extra kracht naar boven. Dat is prima, maar helaas is datzelfde gewicht een tel later aan de verre kant van het wiel, en dat wilde je eigenlijk niet omhoog hebben. Iets dergelijks geldt voor het gewicht dat op het moment van je draaipoging aan de verre kant was: dat gewicht is op weg naar rechts en wordt door de spaak om het centrum heen getrokken, maar jouw kracht op het wiel heeft geen invloed op dit gewicht, terwijl dit gewicht een afbuiging naar beneden nodig heeft om jouw gewenste draaiing van de as te kunnen volgen. Dit alles bij elkaar levert de weerstand op tegen het veranderen van de draairichting, en ook de vreemde haakse precessiekracht die je voelt.
Hoi,

Mijn dank voor je antwoord, ik heb er echter nog geen compleet beeld van. Zou je misschien een simpel schetsje willen maken?! Ik zou dat erg opprijs stellen.

Gr

Sjoerd


Reageer