Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wiskundeboeken

Wij gebruiken:

Titel: Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems (8th edition)

Schrijvers: Willian E. Boyce, Richard C. DiPrima

Uitgever: Wiley

Amazon link

Zo te zien hebben bijna even veel sterren (wel heeft dit boek veel meer stemmen)

Ik weet dat ze dit boek ook in leiden gebruiken bij Wiskunde en Natuurkunde. Ik vind het een goed boek.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeboeken

Bedankt, ik houd het in mijn achterhoofd. Het is zo, dat we in feite genoeg (zouden moeten) hebben aan de 'lecture notes' van de docent plus het boek dat we al gebruiken, maar ik zit erover te denken om een uitgebreid Engelstalig boek erbij te nemen als 'naslagwerk' ofzo. (Dat Nederlandstalige boek is helaas overal uitverkocht; de herdruk laat nog even op zich wachten lijkt het :D )

Misschien dat ik beter eerst kan beginnen aan de cursus en dan wel zien of het nog 'nodig' is.

Het lijkt me wel leuk als in dit topic wat meer inhoudelijke 'meningen' geplaatst worden over de boeken. Dan kunnen we een lijst aanleggen per deelvakgebied met 'recensies' over boeken. Dus ook als je een boek niet zo fijn vindt (en natuurlijk waarom niet); iemand die gebaat is bij veel voorbeelden zou een gebrek daaraan als een minpunt beschouwen, maar iemand die dat niet zo nodig heeft weet dan dat dat argument voor hem niet opgaat.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 308

Re: Wiskundeboeken


Berichten: 308

Re: Wiskundeboeken


Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Die laatste link geeft zeker een aardig overzicht van (gratis online beschikbare) teksten, niet eens allemaal van hoger niveau voor wie wat cursussen wil bekijken...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 308

Re: Wiskundeboeken


Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundeboeken

Anthrax schreef:ok probleem dus :P

1 ik zit in het 5de ... dus geen directe toegang tot een unif bib

2 de prijs op het internet voor "Undergraduate Algebra" is 50€ .. en ik heb helemaal geen idee van hoe het er uit ziet of hoe lang het is.

3 en de meeste boekenwinkels hebben geen engelse wisk boeken

heeft iemand nog een geniaal idee?

ik ga hem proberen te laten besteld te worden in de bib :D
Ik weet nie van waar je bent, maar als je in de buurt van gent, antwerpen of leuven woont, moet je maar eens binnenspringen in de acco :D voor meer info, klik hier. hopelijk helpt het beetje
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: Wiskundeboeken

Je realiseert je wel dat die post van 3 jaar geleden is, toch?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2

Re: Wiskundeboeken

Aan de volgende boeken beleef ik veel plezier:

Titel: Basic Geometry

Schrijver: George D. Birkhoff

Omschrijving / vakgebied: vlakke meetkunde (axiomatische opbouw) beste inleidend meetkunde boek dat er bestaat

Taal: Engels

Niveau: inleidend

Titel: Algebra

Schrijver: I.M. Gelfand A. Shen

Omschrijving / vakgebied: Algebra

Taal: Engels

Niveau: inleidend

Titel: The method of coordinates

Schrijver: I.M. Gelfand / E.G. Glagoleva / A.A. Kirillov

Omschrijving / vakgebied: coordinaten in het vlak en de ruimte / krommen / kubus in vier dimensies

Taal: Engels

Niveau: Inleidend

Titel: Functions and Graphs

Schrijver:I.M. Gelfand / E.G. Glagoleva / E.E. Shnol

Omschrijving / vakgebied: functies en grafieken

Taal: Engels

Niveau: inleidend

Titel: Trigonometry

Schrijver: I.M. Gelfand / M. Saul

Omschrijving / vakgebied: trigonometrie

Taal: Engels

Niveau: inleidend

Berichten: 2

Re: Wiskundeboeken

O, ja. Voor "Algebra" hoef je in principe niets te weten behalve rekenen, maar het is wel handig om wat ervaring te hebben. Als je Wiswijs van Pach en Wisbrun hebt gelezen. En eventueel nog basisboek rekenen van Jan van de Craats, dan ben je helemaal klaar voor "Algebra". Er bestaan ook antwoorden voor de opgaven in het boek die geen antwoord hebben. Het is geschreven door Adrian S. Durham. Hij sluit zijn website, maar het wordt overgenomen door "Myrtle" op: http://myrtlehocklemeier.blogspot.com/

Er staat ook een link naar een recensie van alle vier boeken van Gelfand. De recensie geschreven door "H. Wu".

Deze boeken zijn ideaal voor iedereen die wiskunde op de goede manier wil leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Wiskundeboeken

Hier vind je de lijst & de pdf's

Schrijver: S. Caenepeel (VUB)

Omschrijving / vakgebied: van A tot Z

Taal: Nederlands

Niveau: Inleidend tot ....

Heb deze gevonden toen ik aan het zoeken was achter en leesbare cursus analyse :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Wiskundeboeken

Hallo,

Ik zoek dus een paar zeer goede boeken, die eigenlijk een gefundeerde uitleg en -nog belangrijk- uitgewerkte oefeningen bevatten. Ik ben een student psychologie die deze cursus moet doorploeteren. Ik zoek boeken die deze topics bestrijken.

Kan iemand mij een goed boek, of meerdere goede boeken aanraden ? Dit mag best in het Engels zijn.

1. Waarschijnlijkheidsrekening

(som- en produktregel,voorwaardelijke kans, stochastische onafhankelijkheid, het schema van Bernoulli, model trekking met en zonder teruglegging)

2. Eéndimensionale stochastieken

(discrete en continue stochastieken, kansdichtheidsfuncties, cumulatieve frequentiefuncties, wiskundige verwachting, momenten, parameters, momentgenererende functie)

3. Enkele belangrijke ééndimensionale theoretische verdelingen

(binomiale, Bernoulli, Poisson, Normale)

4. Tweedimensionale stochastieken

(marginale verdelingen, stochastische onafhankelijkheid, wiskundige verwachting, momenten en parameters)

5. Belangrijke som- en convergentiestellingen voor de statistische analyse

6. Methodes van de statistische analyse

7. Statistische analyse van het gemiddelde

(incluis Chi-kwadraat, Student- en Fisher-Snedecor-verdelingen)

8. Statistische analyse van de variantie

9. Statistische analyse van het percentage

10. Verdelingstoetsen

(Chi-kwadraat en Kolmogorov-Smirnov)

11. Afhankelijkheidstoeten

(Chi-kwadraat, Spearman- en Kendall rangcorrelatiecoëfficiënten, Pearson correlatiecoëfficiënt)

12. Statistische analyse van de Pearson correlatiecoëfficiënt

13. Niet-parametrische toeten

(Mann-Whitney-toets, Wilcoxon toets).

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeboeken

Er zjin zo ontzettend veel boeken over statistiek, op alle denkbare niveau's, dat het lastig is om er een aan te raden. Zeker ook omdat een psychologiestudent een andere aanpak zal prefereren dan een wiskudestudent. Is het misschien een idee om hier rond te kijken (gratis)?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7

Re: Wiskundeboeken

Wel , om het makkelijker te maken voor je , zou de nadruk moeten liggen op de oefeningen. Ik zoek eigenlijk fundamenteel een goed oefenboek met wat uitgewerkte voorbeelden in. Het belangrijkste voor mij is dat er zoveel mogelijk topics gecovert worden. Ik denk dat je het gewoon uit wiskundig standpunt mag bekijken aangezien dit mij ook niet zoveel verschilt voor de psychologiestudent.

Reageer