Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 555

Re: Wiskundeboeken

Ik vond griffiths een goed boek voor de basis. Maar ikzelf vind de uitleg in het boek Quantum Mechanics van Basdevant en Dalibard (ISBN 978-3-540-27706-4) algemener overkomen. Het is ook niet helemaal uitgewerkt zodat je, volgens mij dan, zelf ook nog moet nadenken om de stappen volledig door te hebben en dus een beter begrip krijgt.

Andere boeken ken ik niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Om het een beetje ordelijk te houden kunnen jullie (in het vervolg) vragen over en suggesties voor boeken in domeinen van de natuurkunde best in de betreffende vakfora plaatsen, zodat deze topic wat ordelijk over wiskundeboeken blijft gaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundeboeken

Opmerking moderator

Vraag ivm studiekeuze verplaatst naar hier.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 45

Re: Wiskundeboeken

Ik weet dat het een oude topic, maar ik heb een verzoek dat hier past. Kan iemand mij een boek aanraden over (vlakke) meetkunde? Het liefst op universitair 1e a 2e-jaars niveau.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundeboeken

Tweede jaar middelbaar, unief, ...? Taal: nederlands of mag engels?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 45

Re: Wiskundeboeken

universitair. Nederlands heeft mijn voorkeur, maar Engels mag ook

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundeboeken

Okee, en het niveau? Inleidend of gevorderd? Wat wil je erin behandelen? Meetkunde is nogal ruim ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 45

Re: Wiskundeboeken

Drieske schreef: wo 24 apr 2013, 00:41
Okee, en het niveau? Inleidend of gevorderd? Wat wil je erin behandelen? Meetkunde is nogal ruim ;) .


vlakke meetkunde he. :) inleidend. Een soort vervolg van wat je op de middelbare school leert eigenlijk. Dus wel ietsje verder dan congruentie en gelijkvormigheid van driehoeken. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundeboeken

In het nederlands zoiets vinden, is niet simpel denk ik. Je hebt wel steeds één constante: Jan van de Craats ;) . Schrijft vaak op "begrijpbaar" niveau iets over bijna elk onderwerp. Kijk dus eens hier: http://staff.science.uva.nl/~craats/

Niet in het nederlands (engels dus) heb ik al wat meer, waar ik ook zekerder van de kwaliteit ben:
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 45

Re: Wiskundeboeken

bedankt. Ik ga dan aan de slag met Hartshorne. Lijkt me wel handig om daarmee te beginnen. :D maar eerst moet ik afmaken waar ik nu mee bezig ben. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Wiskundeboeken

Prima :) . Vergeet wel niet dat op google books vaak (veel) pagina's ontbreken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 45

Re: Wiskundeboeken

ik ben nu bezig met calculus en wat basisboeken van Craats. En dat wordt na een tijdje verschrikkelijk saai. :? Heb weer zin in wat anders. Dat boek ga ik gewoon aanschaffen. Ervaring leert dat het via de computer niet werkt.

Berichten: 14

Re: Wiskundeboeken

Ik ben in mijn vrije tijd oa bezig in dit boek. Gezien ik het toch wel een vrij plezant boek vind, het ontluikt af en toe wel een glimlach op mijn gezicht tijdens het lezen/puzzelen)



(Wel een vrij duur boek)



Titel: "The Heart of Mathematics, An invitation to effective thinking - 4th edition"

Schrijver: Burger - Starbird

Omschrijving / vakgebied:

De doelstelling van het boek is vrij ambitieus, het wil je "beter" leren denken. Hiertoe behandelt het verschillende onderwerpen uit de wiskunde op een praktijkgerichte manier die toch van degelijke onderbouw werd voorzien.

Het boek is gevuld met puzzels en leuke ideën/concepten, soms met verborgen juweeltjes. Af en toe is het wel vrij pretentieus, het biedt bijvoorbeeld "Life Lessons".



De hoofdstukken zijn getiteld:

1) Fun and games

2) Number contemplation

3) Infinity

4) Geometric Gems

5) Contortions of space

6) Modeling our world through graphs

7) Fractals and chaos

8) Taming Uncertainy

9) Meaning from data

10) Deciding wisely

Taal: Engelstalig

Niveau: Niveau bovenbouw, wel enkel voor de enthousiaste wiskundeliefhebber die ook van wiskunde spielerij houdt.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Wiskundeboeken

Ik ben dit boek gaan lezen en ik vond het een heel goed geschreven boek en niet al te moeilijk.

Titel: Wiskunde de grote vragen

Schrijver:Tony Crilly

Omschrijving / vakgebied: Het gaat Over veel besproken onderwerpen in de wiskunde en is een vrij makkelijk boek maar wel duidelijk en goed.

Hoofdstukindeling:

Waar is wiskunde voor nodig?

Waar komen de getallen vandaan?

Waarom zijn priemgetallen de atomen van de wiskunde?

Wat zijn de vreemdste getallen?

Zijn imaginaire getallen werkelijk imaginair?

Hoe groot is oneindig?

Waar komen parallelle lijnen bij elkaar?

Wat is de wiskunde van het heelal?

Bestaat statistiek uit leugens?

Kan wiskunde je rijk maken?

Heeft alles zijn formule?

Waarom zijn 3 dimensies niet genoeg?

Kan een vlindervleugel werkelijk een orkaan veroorzaken?

Kunnen we een onbreekbare code maken?

Is wiskunde mooi?

Kun je met wiskunde de toekomst voorspellen?

Welke vorm heeft het heelal?

Wat is symmetrie?

Is wiskunde waar?

Valt er nog iets op te lossen

Taal: Nederlands

Niveau: Makkelijk

Reageer