Vlaamse biologie olympiade 2009

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Vlaamse biologie olympiade 2009

Ik heb gisteren deelgenomen aan de eerste ronde van de biologie olympiade en vond het enorm moeilijk, o.a. omdat ik veel leerstof niet gezien heb op mijn school.

Omdat we onze vragenlijst helaas niet mochten meenemen naar huis, is het moeilijk om onze antwoorden te vergelijken, maar wel zou ik graag de ervaringen horen van andere forumleden die eventueel ook hebben meegedaan. Vonden jullie het ook zo moeilijk, of is het niveau van biologie op onze school gewoon laag?

Vorig jaar had je met 96/132 ongeveer genoeg voor een plaatsje in de tweede ronde. (http://zeus.chem.kuleuven.be/olympiade/ ... ebsite.jpg)

Heeft iemand er enig idee van of het dit jaar moeilijker of gemakkelijker was?

(Nog een bonusvraag: wat was het juiste antwoord bij de vraag over de grafiek van wateropname en verdamping bij een plant?)

Berichten: 412

Re: Vlaamse biologie olympiade 2009

Ik heb ook meegedaan en ik vond dat het nog meeviel, 'k had het veel moeilijker verwacht.

Bij de vraag over de verdamping bij de planten heb ik gegokt, dus daarmee kan ik je niet helpen :D
Vroeger Laura.

Berichten: 8.614

Re: Vlaamse biologie olympiade 2009

Vorig jaar heb ik deelgenomen aan de VBO, deze keer niet (het was op diezelfde dag de HUB Taalwedstrijd en een mens moet keuzes maken). Ik weet dat het moeilijk is omdat jullie de vragen niet meekregen, maar wat werd er zoal gevraagd?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: Vlaamse biologie olympiade 2009

De vragen waren heel uiteenlopend: leerstof van het derde jaar tot het zesde jaar werden door elkaar gevraagd, met een lichte nadruk op de leerstof van vorig jaar.

Ik moet je echter teleurstellen: veel specifieke vragen schieten me niet meer te binnen. Wat ik me nog herinner zijn vragen over fenylethylalanine, extranucleaire overerving, figuurtjes over meiose en het al dan niet hydrofiel zijn van chlorofylen.

Reageer