Anti cedille

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Anti cedille

Een c gevolgd door a, o of u wordt uitgesproken als k

Wil men de uitspraak veranderen in s, dan past men de cedille toe. Bijvoorbeeld garccedilleon.

Jammer, ik kan het niet typen, ook niet met de speciale tekens.

Op dit forum 'boinc't men. Je hoort de k-klank.

Nu wil ik 'boincen' met een k-klank. Hoe kan dat in ons schrift worden weergegeven?

Berichten: 8.614

Re: Anti cedille

thermo1945 schreef:Op dit forum 'boinc't men. Je hoort de k-klank.

Nu wil ik 'boincen' met een k-klank. Hoe kan dat in ons schrift worden weergegeven?
Ik vrees dat ik niet goed weet waar je naartoe wilt. Je spreekt het reeds uit met een "k", waarom zou je dat extra willen aangeven?

PS: Wat voor toetsenbord heb je? Op dat van mij is de ç alleszins te vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Anti cedille

PS: Wat voor toetsenbord heb je? Op dat van mij is de ç alleszins te vinden.
Voor zover mij bekend werken Nederlanders standaard met QUERTY (geen ç) en wij (jij) met AZERTY waar tekens op staan typisch voor het Frans. Het AZERTY keyboard is voor zover ik weet ontwikkeld uit het Franse keyboard, en is gerelateerd aan onze (hoofdzakelijk) Belgische tweetaligheid, zeker vroeger waar je in Vlaanderen in de commerciële wereld zonder Frans, bij wijze van spreken, nergens kwam.

Via hier vindt je de meeste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout
Eric

Berichten: 8.614

Re: Anti cedille

Dat het qwerty-toetsenbord in Nederland gebruikelijk is, was me bekend. Dat dit toetsenbord geen ç heeft, is nieuw voor me.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Anti cedille

Toetsenborden zijn sowieso heel verschillend. Ik werk elke dag op verschillende computers en vind dat uitermate vervelend.

De ç toevoegen aan de speciale tekens is zonder meer mogelijk. Probleem is alleen dat het technisch team nog een hele waslijst belangrijker zaken heeft liggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Anti cedille

Je spreekt het reeds uit met een "k", waarom zou je dat extra willen aangeven?
Nu weet ik dat boinken bedoeld is maar onder andere omstadigheden zou ik boincen zeker uitspreken als bojnsen.
Wat voor toetsenbord heb je? Op dat van mij is de ç alleszins te vinden.
In NL qwerty. En ik heb nu echt geen ç kunnen tikken, wel kopiëren en plakken. Bedankt dus.

Mijn oorspronkelijke vraag is nog niet beantwoord: hoe kan ik er voor zorgen, dat boincen wordt uitgesproken als bojnken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Anti cedille

Dat hoef je niet. Ik denk niet dat er Nederlandse woorden zijn waarin een c voor een e niet wordt uitgesproken als /s/, behalve bij zeer specifieke gevallen zoals hier, waar een Engels acroniem wordt vervoegd als een werkwoord. Voor die gevallen bestaat geen apart teken, voor zover ik weet. Misschien bestaat het wel in het Noors ofzo, maar dat herkennen de meeste Nederlandstaligen toch niet, dus wordt het er alleen maar ingewikkelder op, op die manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Anti cedille

Ik denk, dat er inderdaad geen geschikt teken is. Dan maar boinken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Anti cedille

Als je ' en c tegelijk indrukt krijg je ç.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Anti cedille

Als je ' en c tegelijk indrukt krijg je ç.
Dat çlopt!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Anti cedille

Nu wil ik 'boincen' met een k-klank. Hoe kan dat in ons schrift worden weergegeven?
De beste oplossing lijkt mij boinqen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Anti cedille

Maar zo klopt je acroniem niet meer (zowel met boinken als met boinqen, bovendien ziet de "qe" er in het Nederlands raar uit).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Anti cedille

Maar zo klopt je acroniem niet meer (zowel met boinken als met boinqen, bovendien ziet de "qe" er in het Nederlands raar uit).
Wat weegt zwaarder? Kwestie van smaak.

Berichten: 8.614

Re: Anti cedille

Volgens mij weegt de herkomst van het woord zwaarder door. "Boincen" is afkomstig van het letterwoord BOINC, dat staat voor Berkeley Open Infrastructure for Network Computing. Spel je dat met een -k, dan gaat die herkomst verloren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Anti cedille

Volgens mij weegt de herkomst van het woord zwaarder door. "Boincen" is afkomstig van het letterwoord BOINC, dat staat voor Berkeley Open Infrastructure for Network Computing. Spel je dat met een -k, dan gaat die herkomst verloren.
Voor dit specifieke geval, oqé, sterk argument. Maar het ging me eigenlijk om een algemene regel.

Reageer