Ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Ruimte

Volgens de laatste verworvenheden van de sterrenkunde dijt het heelal versneld uit. Dus wordt er steeds maar ruimte gemaakt. Hoe gebeurt dit? Is de ruimte misschien op één of andere manier elastisch?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Ruimte

Je bedoelt elastisch in de zin van dat ruimte zichzelf uit elkaar drukt?

De versnelde uitdijing wordt (zoals je mi. weet :D ) toegeschreven aan donkere energie: wat dat is is nog totaal onbekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Ruimte

Nou wat betreft die donkere energie weet men nog niet of die wel bestaat, men rekent momenteel met donkere energie omdat dit heel wat formules doet kloppen, het zou echter kunnen zijn dat de structuur van het heelal zo fundamenteel anders ineenzit dan men nu denkt, en dat indien men die kennis verwerft de donkere energie nutteloos zou zijn, een van de redenen waarom men het "donkere" energie noemt is juist omdat men het bestaan ervan niet kan bewijzen.

Nou als ze versneld uiteengaat, zouden we dan niet in een invers heelal kunnen leven. Een soort wereld op z'n kop. Een beetje volgens het principe dat we juist in een omgekeerde bol zitten, en niet in een bol?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ruimte

Volgens de laatste verworvenheden van de sterrenkunde dijt het heelal versneld uit. Dus wordt er steeds maar ruimte gemaakt. Hoe gebeurt dit? Is de ruimte misschien op één of andere manier elastisch?
Ik weet ook dat de donkere energie als oorzaak gezien wordt van de uitzetting en dit zeer omstreden is b.v. de dichtheid zou toenemen met de toename van het heelal?

Mij gaat het hier over het ruimteweefsel. Rekt dit ruimteweefsel uit als het heelal uitzet of bestaat er geen ruimteweeefsel en wordt alles samen gehouden door de gravitatie en vermindert dan misschien de gravitatiedichtheid gedurende de uitzetting.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Ruimte

Volgens de laatste verworvenheden van de sterrenkunde dijt het heelal versneld uit. Dus wordt er steeds maar ruimte gemaakt. Hoe gebeurt dit?
Antigravitatie?

Berichten: 7

Re: Ruimte

Is je vraag hoe ruimte wordt gemaakt of waarom het heelal uitdijt?

Wel ruimte is iets heel anders dan materie, het hoeft niet gemaakt worden. Het bestaat gewoon.

Ik ben eerder geneigd ruimte te bekijken als informatie in plaats van een weefsel.

En men is het er nog niet over eens waarom het heelal versnelt uitdijt.

Zelf denk ik dat het niks te maken heeft met zwaartekracht (die te zwak zou zijn) of antizwaartekracht, zowel zwaartekracht als het uitdijen van het heelal steunen mogelijk op hetzelfde principe: de wet van het behoud van energie.

In ons heelal is er altijd evenveel energie en deze energie komt voort uit de snelheid waarmee we ons in tijd "bewegen" (lichtsnelheid = snelheid tijd). Als je massa van het heelal halveert verdubbelt volgens e=mc2 de snelheid van tijd waarmee de totale energie constant blijft.

Probeer het heelal voor te stellen als een bol die wordt "opgeblazen" in tijd. Dan kun je afleiden dat wanneer de massa afneemt het heelal sneller uitdijt. En dit gebeurt ook bijvoorbeeld bij Hawkingstraling in zwarte gaten en het uitdijen zelf zorgt er ook voor dat alles afkoelt waardoor het een klein deel van zijn massa verliest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimte

Inderdaad, er wordt geen ruimte gecreëerd. De afstand tussen twee 'meebewegende' (punten die het heelal isotroop waarnemen) punten vergroot gewoon met de tijd, dat is wat met expansie wordt bedoeld. Google Robertson-Walker.

Helaas, er bestaat niet zoiets als de 'snelheid van tijd' (tenzij kotje ze wil definiëren als de afgeleide van tijd naar tijd, maar dan is het gewoon een constante, het is nogal onzinnig om een grootheid af te leiden naar zichzelf en daar fysica aan te hangen). Ze kan dus moeilijk verdubbelen.

Als
\(E=mc^2\)
, en als zoals je zegt E behouden is, dan ziet men onmiddellijk in dat m behouden is. Ik kijk dus uit naar de afleiding die je voor ogen hebt:
Probeer het heelal voor te stellen als een bol die wordt "opgeblazen" in tijd. Dan kun je afleiden dat wanneer de massa afneemt het heelal sneller uitdijt.
Ik vermoed dat je voor elk infinitesimaal oppervlak van de sfeer impulsbehoud in de 3D ruimte wil gebruiken. Echter, zo'n wet bestaat niet, ook niet in het 'bolgeval' van een positief gekromde ruimte.

Het is natuurlijk niet voor niets dat we nieuwe input nodig hebben om de versnelde expansie te begrijpen. Er is een soort onderdruk nodig om het versnelde effect te veroorzaken, en dat is vrij bizar. Wiskundig is het niet eens zo bizar: we zien op dit ogenblik gewoon dat een natuurlijke parameter uit algemene relativiteit verschillende is van 0. Maar fysisch is het toch wat wrang dat we die parameter niet echt begrijpen. Sommigen onderzoeken zelfs of het meten van versnelling niet gewoon toe te schrijfen is aan anisotropie. Dit idee leidt tot vrij restrictieve voorspellingen, en kan allicht binnenkort gefalsifieerd worden.

Reageer