Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Hallo mensen, ik zou het graag willen hebben over het universum en al zijn planeten en manen en of er leven kan zijn en wat voor leven er kan zijn! Allereerst zou ik graag met mars beginnen en de maan europa!

Tot nu toe is er op mars geen leven getroffen. Maar de zoektoch ernaar gaat nog steeds door! Ik volg de astronomie nieuws dagelijks en ik kom over alles interesante feiten te weten! Bijvoorbeeld heb ik is gezien dat de mars sateliet een foto heeft genomen van stromed water in een krater! Dat water kwam van ijs dat in de grond zat en vanwege de juiste omstandigheden kon het vloeibaar worden! Helaas verdween het die dag weer aangezien het zichzelf niet steeds kon blijven aanvullen en zodra het water stilstond verdampte het in de atmosfeer. Ik heb ook gezien dat de phoenix heeft gefilmd dat het kan sneeuwen op de poolkappen en dat betekend dat de poolkappen zich blijven aanvullen. Tot nu toe denk ik dat het beste is waar je kan zoeken voor leven op mars is bij de poolkappen. Het is erg koud op de planeet maar heel af en toe word het wel 18 graden! Maar alleen op de evenaar en alleen als ie het dichtstbij de zon is. Voor de rest is het gewoon koud. Maar wat ik denk is dat als je alles zijn gang laat gaan op mars dat er over een paar miljoen jaar veel leven zal zijn op mars! Aangezien het dan wat warmer is op mars en de condities wat beter. Maar dat is alleen mijn mening. Ik denk ook dat er al leven is geweest in het begin op mars maar later weer weg is doordat het zo koud werd. Maar mischien is er nog steeds dus leven in de vorm van micro organismes. En er is laatst methaan gevonden dat zich maar blijft aanvullen en dat kan van organische afkomst zijn.

De maan europa. Die vind ik heel interesant! Want er blijkt dus een vloeibare oceaan onder al dat dikke laag ijs te zitten! Want door de bewegingen die jupiter maakt en het zonlicht dat op europa valt, komen er scheuren in het ijs van het kleine beetje warmte, maar die scheuren worden weer gedicht! En dat komt door het water dat eronder zit. Dus het grootste kans om leven te vinden is om europa te verkennen. Ikzelf denk ook dat daar echt leven is, en dan heb ik het over meercellige dieren zoals vissen! En als er ook een warmtebron in de zee aanwezig is zoals je die ook vind op aarde, is die kans nog groter. Ik zeg dat als NASA leven wilt vinden moeten ze daar gaan zoeken. Ik wil het graag over nog veel meer planeten hebben maar eerste deze twee.

Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Europa is zeker een plek waar leven mogelijk zou moeten zijn. De kern van deze maan wordt trouwens verhit door de wrijving die ontstaat bij de snelle omlooptijd om Saturnus, waardoor er vloeibaar water onder het oppervlak zit.

Maar om even sceptisch te zijn; het ziet er naar uit dat de geschiedenis van Europa erg verschilt van die van de Aarde. Mars daarintegen leek vroeger veel meer op de Aarde, zoals die eruit zag rond de tijd dat leven ontstond. Ik denk wel dat leven mogelijk is op Europa, maar of de conditities daar ook geschikt zijn/waren voor het ontstaan van leven is een andere vraag.

Het is altijd belangrijk om te onthouden dat "geschikt voor leven" iets anders is dan "geschikt voor het ontstaan van leven". Veel aminozuren waaruit ons DNA bestaat, konden vroeger ook zijn ontstaan door bliksem in de 'oersoep'. En bijvoorbeeld bij inslagen van kometen die koolstof bevatten kunnen ook grote hoeveelheden aminozuren ontstaan.

Ik betwijfel of de oceaan onder het oppervlak van Europa ooit in aanraking is geweest met o.a. bliksem en grote hoeveelheden kometen. Maar ik kijk nu naar de mogelijkheden van het ontstaan van leven zoals het op Aarde ging. Ik denk zelf dat er meer manieren zijn voor het ontstaan van leven, zowel gebaseerd op koolstof (zoals op Aarde), als op andere stoffen.

We weten nog steeds weinig over het ontstaan van leven, dus wieweet op hoeveel manieren het kan, en hoe groot de kans is. Daarom is het simpelweg onmogelijk om een realistische schatting te geven over de kans op leven op Europa.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Dat is waar. Als ik nu mijn vis in de zeeen van europa zou stoppen zou die prima verder kunnen zwemmen neem ik aan. Maar europa is zeker in aanraking geweest met kometen! Er zijn al 5 inslagkraters ontdekt en er zijn waanschijnlijk meer. Mars heeft idd veel meer gemeen met de aarde dan europa, maar op mars is ook toch nog leven mogelijk. Er is een bevroren oceaan op mars gevonden maar die is bedekt met een laag stof. Mischien zitten daar nu wel ingevroren vissen in ofzo iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Europa zelf is wel gebombardeerd met kometen, maar de oceaan onder het oppervlak niet. Het ijs dat de oceaan bedekt is waarschijnlijk duizenden kilometers dik, dus zelfs als er bij die inslagen aminozuren ontstaan is de kans klein dat die ook de oceaan bereiken. Daarnaast is de straling op het oppervlak sterk genoeg om die aminozuren te ioniseren, of radioactief te maken.

Op Aarde ging het nogal anders, daar kwamen de kometen rechtstreeks in de oceaan terecht. En de gehele samenstelling van de oceanen was ook anders dan die op Europa is/was. Daarnaast heb je nog factoren als temperatuur, druk en noem maar op. Dus ik denk nog steeds niet dat leven daar is ontstaan zoals het op Aarde is ontstaan, maar nogmaals, we weten niet wat voor andere processen er nog zijn om leven te creëren.

En die oceaan op Mars, het lijkt me best plausibel dat daar nog was ingevroren (mirco)organismen in zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Het ijs is niet duizenden kilometers dik... maar 8 tot 10 kilometer dik. En zijn diameter in maar 3138 kilometer dik, dus duizenden kilometers dik kan dus al niet. Ik vind ook dat ze die mars oceaan ook moeten onderzoeken. Mischien is het leven gewoon in de oceaan ontstaan en niet erbuiten door kometen of dergelijken. Ze willen een missie naar europa doen in 2011 als ik me niet vergis, het kan ook 2015 zijn. Wetenschappers hebben geschat (door te kijken naar de planeten en hun moederster en de omgeving en door gebruik te maken van de nieuwste inzichten over het ontstaan van leven en de omstandigheden op de planeet) dat er wel zo'n 38.000 beschavingen zijn en 362 inteligente beschavingen (op het nieuws gelezen). Maarja dan heb ik het wel over het gehele melkwegstelsel, dus het kan zijn dat hier in de buurt helemaal niks is, of juist heel veel dat we nog niet hebben ontdekt (micro organismes). Ik heb ook de documontaire Alien planet en extraterestial life gezien, erg interesant op een uitblik over elke soorten levensvormen die er kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Het ijs is niet duizenden kilometers dik... maar 8 tot 10 kilometer dik.


Mijn fout, maargoed, 8 tot 10 kilometer ijs lijkt mij alsnog wel genoeg om de oceaan te beschermen tegen meteorieten.

En voor mogelijk leven daar ook tegen de dodelijke straling aan het oppervlak :D

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Er is een theorie dat het leven op Aarde een buitenaardse oorsprong heeft en via komeet/meteoor inslagen op Aarde terecht is gekomen. Het water op Aarde schijnt ook zo hier terecht gekomen. (bron: National Geographic Channel)

Mars mist de belangrijke bescherming die de Aarde wel heeft: het magnetisch veld en de ozonlaag.

Door de sterke gravitatie van Jupiter blijft Europa redelijk beschermd tegen inslagen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Inderdaad het is maar een theorie, er is niks zeker. En een deel van al ons water zou via kometen op aarde zijn gekomen, niet alles. En volgens de astronomen kan jupiter ons ook gewoon helpen om niet geraakt te worden door kometen. En dat ijs is idd sterk genoeg om zich tegen kometen beschermen maar 8/10 km dik ijs scheelt erg veel van duizenden km dik ijs. Maar ik kan me niet indenken dat er een warme vloeibare oceaan is waar gewoon geen leven inzit, maar agja.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Wat ik nog wilde vragen is: Komt er wel ligt in de oceaan van europa terecht? En ik heb ontdekt dat de grootte van een planeet er niet echt toedoet over hoe groot dan de zwaartekracht is, want mercurius is een heel stuk kleiner dan mars maar heeft een net iets grotere zwaartekracht, dat komt door de dichtheid van de planeet. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Wat ik nog wilde vragen is: Komt er wel ligt in de oceaan van europa terecht? En ik heb ontdekt dat de grootte van een planeet er niet echt toedoet over hoe groot dan de zwaartekracht is, want mercurius is een heel stuk kleiner dan mars maar heeft een net iets grotere zwaartekracht, dat komt door de dichtheid van de planeet. Klopt dit?
Klopt, het hangt van twee factoren af; de dichtheid en het volume. Maar dan hebben we het over oppervlaktezwaartekracht. De zwaartekracht van een lichaam in het algemeen is alleen afhankelijk van zijn massa.

En ik denk niet dat er licht op de oceaan valt, maar dat is (in ieder geval op Aarde) niet noodzakelijk voor het bestaan van leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Oke, dus ik had het toch goed! En mischien zitten er wel organismes in de oceaan die allemaal bioluminescent zijn ofzo, als er uberhaud leven is. En over dat sneeuw op mars, op een website stond dat het de grond niet bereikte omdat het te koud was, kan iemand dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Ik wilde ook nog even zeggen dat ik berichten van andere mensen heb bekeken over het sneeuwen op mars, en dat sommige mensen en wetenschappers zeggen dat het gewoon waterijs sneeuw is, maar andere mensen en wetenschappers zeggen dat het ook CO2-sneeuw kan zijn dat ook gewoon neerviel uit de CO2-wolken en ook verdampte voordat het de grond bereikte, of hebben ze al ontdekt dat het gewoon waterijs-sneeuw en waterijs-wolken zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Zeg, weet iemand het antwoord of niet? Want er is al een tijdje niet gepraat en ik zou graag antwoord willen hebben, dank u!

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Nou, ik heb wat gelezen over de maan Europa, aangezien ik die maan heel interessant vind. Maar ik heb de vraag al gesteld, toch zou ik graag een direct ja of nee antwoord willen hebben ;) en als je nee zegt, zeg dan graag waarom!

Denk je zelf dat er leven is?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Leven mogelijk op andere planeten en manen?

Ik weet het niet, maar als ik zou moeten gokken, zet ik mijn geld op 'nee'.

Waarom? Zowiezo denk ik dat leven niet zomaar overal waar water is ontstaat, maar slechts onder hele specifieke omstandigheden. Anders zou de hele Melkweg volgepompt zijn met leven, en daar hebben we tot nu toe geen aanwijzingen voor.

Bij het onstaan van leven, lijkt me de eerste voorwaarde dat de juiste stoffen aanwezig zijn. We hebben ontdekt dat er bepaalde aminozuren kunnen ontstaan in een oersoep, wanneer er stroom doorheen loopt (bijvoorbeeld een blikseminslag). Ook kunnen meteorieten de nodige stoffen meebrengen, en zelfs doen ontstaan bij de inslag.

Europa is geheel bedekt met ijs, dus het in onwaarschijnlijk dat er blikseminslagen (volgensmij zijn die er niet een op Europa, maargoed) de oceaan kunnen bereiken. Dit ijs beschermd ook tegen kometen, dus dat is weer een punt aftrek.

*PS: Waarom hoef je alleen uit te leggen waarom, als je nee zegt? ;)

Reageer