[Wereldpolitiek] Isräel vs Palestina: brainbreker

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 43

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Hassan, jij draait het om. Niet Israël blokkeert de weg naar de vrede, maar de arabische omliggende landen en met name de palesijnen. Hun doel is niet vrede, maar de vernietiging van de Joodse staat. Verder kijken we altijd al van de westerse kant, die voor een groot deel beïnvloed wordt door propalestijnse sentimenten in de media. Om een goed beeld te vormen omtrent dit conflict lijkt het me eerlijk om ook de Joden aan het woord te laten en eens vanuit hun standpunt te kijken. Zo zou je de tegenacties van het Israëlisch leger niet als misdaad moeten zien, maar als oorlogshandelingen, want dat zijn het eigenlijk. Ik vind het dan ook erg dat de uitschakeling van Yassin moord wordt genoemd. Dit is gewoon een, naar mijn mening, geoorloofde oorlogsdaad. Er is sprake van het uitschakelen van een gevaarlijke vijand.[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Als het oorlog is. Waar is dan het leger van de Palestijnen? Oh ja dat bestaat niet. en over landjepik gesproken, wie bouwt nederzettingen in Palestijns gebied wie bouwt een muur kilometers in datzelfde gebied, waarbij niet alleen landgoederen worden opgesplitst maar ook families van elkaar worden gescheiden. Die staat er niet om israelisch van palestijnen te scheiden, maar om palestijnen van palestijnen te scheiden.

Ik begrijp dat Israel bang is voor aanslagen, dat zou ik ook zijn, maar ze moeten de menselijke maat in het oog houden. En niet laf raketten uit de lucht schieten waarbij ook veel omstanders worden geraakt. Laatst werden er vijftien mensen gedood bij zo'n aanval! vijftien!! Dat zijn echt niet vijftien hamasleiders hoor!!! Ik denk dat de gemiddelde zelfmoordenaar jaloers is op zo'n score.

Verder is de media altijd al aan de kant van de Israeli's geweest. De regering steunt ook nog altijd israel. Misschien dat de media beginnen in te zien dat er sprake is van een zeer ongelijkwaardige situatie!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 299

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Mag ik even.

Laten we eens de ogen sluiten en dromen.

Ergens, verspreid over Ierland, Bretagne, Wales en weet ik veel, leven nog Kelten. Ze zijn eeuwen lang vervolgd, maar hebben stand gehouden.

Nu, dank zij de invloed van vele uitwijkelingen van hun stam, die zich in Amerika fortuinen hebben bijeengescharreld, eisen ze het recht op hun thuisland op.

Zij slepen 'heilige' boeken aan waarin dit recht wordt bevestigd.

Wij, Beneluxers, hebben een lange geschiedenis van gastvrijheid. We hebben die Kelten altijd geholpen en onderdak verleend.

Maar zie nu eens. Wij blijken toevallig op dat stuk grond te wonen waarover in de 'heilige' boeken sprake is......

Voelt ge het komen.

Neen, we dromen.

Maar voor de Palestijnen is en blijft het gruwelijke realiteit!
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Hassan, jij draait het om. Niet Israël blokkeert de weg naar de vrede, maar de arabische omliggende landen en met name de palesijnen. Hun doel is niet vrede, maar de vernietiging van de Joodse staat...
Is dit niet een beetje foutief generaliseren, alsof iedereen als Yassin denkt. Ik geloof dat Arrafat helemaal niet deze opinie had maar zich wouw neerleggen bij de afgesproken grenzen van voor de eerste Intifada.

Ook moet je me maar is vertellen waar je hebt gehoord dat Egypte, Jordanie, syrie, UAE, Saudi Arabie en Iran voor deze vernietiging hebben getekend.

Jij praat extremisme in de hand. Want die willen niets liever als heel het midden-oosten achter zich. En ik denk dat door de acties van Sharon ze dat ook nog gaat lukken.

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Geachte,

Het is zeker dat het zo zal blijven en spijtig altijd maar meer geweld maar bijkomen maar zoals ik al een vorige reactie gelezen heefft iemand vermeld dat de Britten land geschonken hebben aan de joden,ok ze waren wel machtig maar de vraag is door wie ?Door de enorme morele en materieele steun van de Amerikanen!!!!!! Eigelijk de Britten en de Amerikanen hebben de boel op stelte gebracht en nu wie is er nu in Irak?????de Britten en de Amerikanen ook anderen maar zijn waren als eerst zoals ze ook eerst waren bij Palistina.

Alvast bedankt,

raadgever

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Misschien is hier wat vergelijkingsmateriaal wel interessant.

Neem de molukkers. Stel dat het hier ook met enige regelmaat voorkwam dat zij aanslagen zouden plegen op druk bezogte evenementen/plaatsen, hoe zouden we er dan tegenaan kijken? Want: in principe beleven zij de situatie van de palastijnen. Natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar genoeg om een vergelijking te maken. Ook wij hebben ze hun 'land' ontnomen.

Dus denk je in hoe het zou zijn, als de situatie hier zou spelen. Inclusief verlies van bekenden. Zouden we dan moeten proberen hun toch hun land te geven of terugslaan? Ik denk als je je dat gaat beseffen hoe het hier dan zou zijn en joe je er dan mee geconfronteerd word het je een heel eind op pad helpt om te beseffen hoe peniebel de situatie in Israël op dit moment is.

(Met alle respect Molukkers trouwens, hoop dat ze hun eigen staat ooit krijgen!)

Berichten: 717

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Leuke vergelijking! De molukkers hebben in 1975 een trein gekaapt in Drenthe(Wijster), drie gijzelaars gedood, en later in 1977 nog een trein(De Punt) en een school(Bovensmilde) met 105 leerlingen + 5 onderwijzers waarbij nog eens 2 doden vielen en 6 (van de 9) gijzelaars werden gedood. In 1975 hebben zij tevens het Indonesisch consulaat in gijzeling genomen. Nog niet bij benadering zo heftig als in Israel, maar voor het gevoel wel een aardige.

Het fijne van de geschiedenis van de molukkers weet ik niet meer, maar volgens mij hebben we hun land niet ontnomen, wel onze plicht verzaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Je bent goed op de hoogte, er waren nog wat meer wapenfeiten van de molukkers zoals de gijzeling van de Indonesische ambassade en het Provinciehuis in Assen. Inderdaad valt het qua omvang allemaal niet te vergelijken, maar hoe zou je als burger van Nederland reageren als een deel van de (40000!!) molukkers deze acties weer zou opvoeren?

Denk dat het een mooi beeld verschaft van de situatie in Israël.

Volgens mij veroverden de Nederlanders Indonesie (incl. Molukken) van de Potugezen in een of andere strijd om specerijen en hadden de Portugezen het land weer van de Indonesiërs afgenomen. Toen de druk van Indonesie groter werd en het escaleerde tot oorlog werd de christelijke Molukkers beloofd dat als ze met ons mee zouden vechten zij een eigen staat zouden krijgen. Maar Nederland verzaakte en verloor hun 'beloofde land' (de Republik Maluku Selatan). We hebben wel een groot deel van de Molukkers hierheen verscheept omdat ze anders vermoord zouden worden door de moslims. Hebben ze hier in kampen gestopt waar ze konden 'wachten' tot ze weer naar huis konden. Tot de dag van vandaag is dat nog niet gebeurt...

Berichten: 717

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Zoiets kan ik me ook herinneren, maar ik vind dat toch wel een groot verschil met de situatie in Israel. Correct me if I'm wrong:

Palestina was het hele gebied wat nu Israel heet. Na de tweede wereld (ergens in de jaren 60 geloof ik) heeft Israel een stuk land toegewezen gekregen en moesten de palestijnen maar-even-ruimte-maken. Ook de Palestijnen kregen hun grondgebied opnieuw gedefinieerd. Sindsdien hebben de Israeliers het palestijns grondgebied systematisch kliener gemaakt door steeds nieuwe stukken te claimen en simpelweg vol te bouwen. Als je de kaarten van palestina van 1969 vergelijkt met die van nu ontdek je nogal wat verschillen. Het is niet bepaald een zoekplaatje. Als ik een ruwe schatting moet doen schat ik dat ze de afgelopen 35 jaar zo'n 1/3 van hun grondgebied zijn kwijtgeraakt aan Israel. Ik zou ook licht pissig worden als Duistland, hmm slecht voorbeeld, Belgie 1/3 van Nederland zou claimen, daarnaast stelselmatig dorpen in ons land bouwt, daar belgen plaatst en eventuele Nederlanders die zich daar vertonen voor hun raap schiet! Als je het mij vraagt is terrorisme zeer goed vergelijkbaar met een zelfmoord, het is een laatste wanhoopsdaad, de dader(s) ziet geen andere mogelijkheid of uitweg meer.

Overigens, als je dat gebied historisch gaat uitpluizen zul je ontdekken dat zowel de joden als de palestijnen heel wat bloed aan hun handen hebben en ze beiden gelijke rechten hebben op dat gebied. Nog maar te zwijgen over eventuele christelijke eigendomsrechten...

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Dat is het hele probleem, de zgn. 'christelijke eigendomsrechten'

Berichten: 717

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Dat is het hele probleem, de zgn. 'christelijke eigendomsrechten'
En de joodse, en de palestijnse....

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Het is natuurlijk wel belangerijk hoe het allemaal zat maar ik denk niet dat je een oplossing krijgt door in het verleden te blijven staren. De 1 grijpt 60 jaar terug en de andere duizende jaren en zo heeft iedereen altijd gelijk. zowel de joden als de palesteinen zullen onder ogen moeten zien dat ze er allemaal nu eenmaal zijn en dat geen van beide kampen zal vertrekken. Ze zullen hoe dan ook met elkaar moeten leven en in elkaar blijven hakken helpt daar niet bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Ik zoek geen oplossing door in t verleden te kijken, maar oorzaak en vergelijkingsmateriaal... Wij zoeken hier ook geen oplossing (ik tenminste niet, ben wel zo realistisch dat ik besef dat dat boven mijn pet gaat) , maar verdiepen ons er gewoon even in.

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Geachte,

Ik vind dat de joden in palistina overdrijven, ze breken huizen af van de palistijnen in palistina!!!!!!! is dat normaal????????? dus wat kunnen we nu zeggen van de joden????? kunnen we medelijden of medeleve hebben met de joden die vermoord zijn geweest tijdens de tweede wereld oorlog?

Zij doen nu hetzelfde als hitler!!!!!!

Alvast bedankt,

raadgever

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Wereldpolitiek] Isr

Behalve dan dat Hitler er 8 miljoen in 4 doordraaiden en israel in 60 jaar nog niet boven de 20.000 is geloof ik, en dan is er nog een groot onderscheid tussen de Joodse burgers en de vrijheidsstrijders van Palestina. Nee, ik vindt niet dat je die analogie niet kunt trekken, hoe erg het ook is daar in israel. Maar je moet het erg bont maken om Hitler te evenaren.

Reageer