Mijn aantrekkingskracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Mijn aantrekkingskracht

Even een hele stomme pub vraag :D , maar heb toch last om hem te beantwoorden...

Stel, ik zou helemaal alleen in de ruimte zijn, geen planeten, geen aarde, geen satelieten, etc.

wat zou mijn g (wat hier op aarde 9.81 is) zijn?

Komt het neer op g=m/r^2?

waar m[kg] mijn massa is en r^2 mijn lichamelijke straal (????) in het kwadraat?

Of ligt het niet zo voor de hand?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Mijn aantrekkingskracht

Vooral bij de straal krijg je problemen, daarvoor moet je namelijk je massamiddelpunt weten. Ik gok dat die ergens in je torso zit, maar ik heb geen idee hoe je dat punt exact kunt vinden.

Als je die eenmaal weet, kun je berekenen hoe groot de kracht is waarmee je dingen naar je toe trekt, door inderdaad
\(M \div R^2\)
te doen. Waarbij
\(R\)
de afstand van het object waar voor je de kracht berekend tot je massamiddelpunt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Mijn aantrekkingskracht

Je g zou exact nul zijn, want je wordt door niets aangetrokken.

McHans probeert aan te geven wat voor g je zelf als 'hemellichaam' zou opwekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Mijn aantrekkingskracht

De massa van het voorwerp dat je aantrekt is hier ook belangrijk.

Normaal is de massa van iets dat door de aarde aangetrokken wordt zeer klein t.o.v. de aarde.

Maar als je bijvoorbeeld de aantrekkingskracht van de Aarde op de Maan wilt weten, dan is die Maan qua massa niet meer te verwaarlozen.

Dus tussen 2 personen in de ruimte speelt de massa van beide een belangrijke rol in de formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Mijn aantrekkingskracht

Ten eerste bedankt voor de 3 eerste reacties!

Het R van het menselijk lichaam zal inderdaad moeilijk te berekenen zijn... Is er een manier of een alternatief om dit te berekenen? Begin nu toch wel erg nieuwsgierig te worden...
Je g zou exact nul zijn, want je wordt door niets aangetrokken.

McHans probeert aan te geven wat voor g je zelf als 'hemellichaam' zou opwekken.
Sorry voor m'n slechte verwoording, maar ik zou mezelf dan inderdaad als een hemellichaam zien.

Wat betreft de 2 massa's. Komt dat neer op G=(m1m2)/r^2 ?

Groet

Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Mijn aantrekkingskracht

Vooral bij de straal krijg je problemen, daarvoor moet je namelijk je massamiddelpunt weten. Ik gok dat die ergens in je torso zit, maar ik heb geen idee hoe je dat punt exact kunt vinden.
Bedoel je niet het zwaartepunt?

Enfin...zelfs als je die weet (ik vond op het internet 'in de buurt van je 3de lendewervel'), dan blijft het onmogelijk een straal te berekenen. Of pak je dan de gemiddelde straal vanaf zwaartepunt?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Mijn aantrekkingskracht

anusthesist schreef:Bedoel je niet het zwaartepunt?

Enfin...zelfs als je die weet (ik vond op het internet 'in de buurt van je 3de lendewervel'), dan blijft het onmogelijk een straal te berekenen. Of pak je dan de gemiddelde straal vanaf zwaartepunt?
Aangezien ik zelf aan het promoveren ben met onderzoek kijkende naar het Centre of Mass (CoM) weet ik dat het geprojecteerde CoM tussen het sacrum en L4 hangt. Echter, ik zie niet (zoals jij ook al zegt) in hoe ik de straal moet berekenen vanuit L4/L3...

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Mijn aantrekkingskracht

Vragen die door dit onderwerp bij me bovenkomen.

* Zou de vorm en grootte van de massa ook van invloed zijn op de aantrekkingskracht.

* grootte : De zon is 100 maal groter dan de aarde, we worden ook aangetrokken door de linker en rechter-rand van de zon.

* vorm: zouden 2 mensen met de kruinen naar elkaar elkaar anders aantrekken dan met de voorkanten naar elkaar, en dan bedoel ik het nu even puur wetenschappelijk.

Die formule die je noemt is volgens mij de juiste.

De maan oefent dezelfde aantrekkingskracht uit op de aarde als de aarde op de maan.

Alleen op de maan heeft dat meer effect doordat deze lichter is.

Met een kanteltuinstoel zelf ongeveer bepaald dat het zwaartepunt van een zittend mens ongeveer bij de navel zit, als die zo zit als in een auto. Op een motor, waar de benen dichter onder het lichaam zitten zal dit verder de buik in verplaatsen, mogelijk naar die 3e lendewervel.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Mijn aantrekkingskracht

jadatis schreef:Vragen die door dit onderwerp bij me bovenkomen.

* Zou de vorm en grootte van de massa ook van invloed zijn op de aantrekkingskracht.

* grootte : De zon is 100 maal groter dan de aarde, we worden ook aangetrokken door de linker en rechter-rand van de zon.

* vorm: zouden 2 mensen met de kruinen naar elkaar elkaar anders aantrekken dan met de voorkanten naar elkaar, en dan bedoel ik het nu even puur wetenschappelijk.


Het gaat volgensmij allemaal om de afstand tussen de zwaartepunten (ik zei eerder massamiddelpunt, is volgensmij ook hetzelfde..) van de twee objecten.

Dus heeft de vorm en grootte inderdaad invloed op de manier waarom de twee elkaar aantrekken, aangezien een andere vorm/grootte meestal ook een ander zwaartepunt betekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Mijn aantrekkingskracht

Dus als 2 ruimtevaarders van 100kg massa, 32meter met hun zwaartepunten van elkaar in de ruimte zweven, dan is de G kracht die ze op elkaar uitoefenen
\( 100*100/32^2=9.8N\)
.

Hé , dat is toevallig niet toevallig :D .

Hoop dat hun ruimtehelm stevig genoeg is als ze met hun kruinen tegen elkaar botsen. want als ze elkaar op een meter genaderd zijn wordt het 10000N.

En die ruimtevaarder die zijn tas kwijtraakte, moet hem toch echt wel van zich af geworpen hebben, anders had die terug komen vallen naar de ruimtevaarder of het ruimteschip.

Klopt er toch iets niet, want dan zouden mensen op aarde ook deze krachten op elkaar uitoefenen.

Of ik gebruik de verkeerde eenheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Mijn aantrekkingskracht

\(F=G\frac{m_1m_2}{r^2}\)
geeft
\(65\cdot 10^{-11} N\)
, of
\(a = 65 \cdot 10^{-9} \frac{m}{s^2}\)
versnelling. Op 1 meter geeft dit
\(65 \cdot 10 ^ {-6} \frac{m}{s^2}\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Mijn aantrekkingskracht

Kunt U dat nader verklaren .

Vooral waar de letter G voor staat.

Als ik deze formule zie, krijg ik het gevoel dat de vorige niet klopt dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Mijn aantrekkingskracht

\(F=G\frac{m_1m_2}{r^2}\)
geeft
\(65\cdot 10^{-11} N\)
, of
\(a = 65 \cdot 10^{-9} \frac{m}{s^2}\)
versnelling. Op 1 meter geeft dit
\(65 \cdot 10 ^ {-6} \frac{m}{s^2}\)
.


als wat heb je
\(F=G\frac{m_1m_2}{r^2}\)
ingevuld dan? Of is dit een hele stomme vraag? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Mijn aantrekkingskracht

\(G\)
is de Gravitatieconstante , die is ongeveer (6,67259 ± 0,00030) × 10-11 m3 s-2 kg-1.
\(F\)
is de kracht tussen de twee objecten in Newton, maar die kracht zegt niet zoveel, je wilt de valversnelling weten, die kun je berekenen door
\(F = m * a\)
dus om
\(a\)
te krijgen deel je
\(F\)
door
\(m\)
. Dus als je de versnelling wilt weten die een object ondervind door een ander object doe je
\((G\frac{m_1m_2}{r^2}) \div m_2\)
,

wat erop neer komt dat
\(m_2\)
niets uitmaakt voor
\(a\)
(je doet eerst
\(* m_2\)
en daarna
\(\div m_2\)
).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Mijn aantrekkingskracht

Dit was een reactie op de de post van Jadatis, ik heb dus de waarden uit zijn post bekeken. (100 kg ruimtevaarders op afstand 32 m) Om on topic te komen: zoals we hebben vastgesteld is g niet te definiëren voor een willekeurig lichaam. Dat is ook niet meer dan normaal. De correct formule voor gravitatie is
\(F=G\frac{m_1m_2}{r^2}\)
, en slechts in sommige situaties is
\(m_1g\)
daar een goede benadering voor, bijvoorbeeld zwaartekrachtsproblemen op het aardoppervlak.

Jadatis, neem hier een kijkje. Je vergat de gravitatieconstante G, die natuurlijk een belangrijke rol speelt. (vandaar ook dat je eenheden niet kloppen.)

Reageer