Examenopgave vwo: breking van normaal af?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Examenopgave vwo: breking van normaal af?

Beste,

Ik heb een vraag over een examenopgave van VWO, ik ben hier erg vastgelopen, het gaat om het volgende examen:

Opgave: Brillenglas, vraag:15

http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna106iopg4.pdf

Uitwerkingen: Brillenglas, vraag:15

http://havovwo.nl/vwo/vna/bestanden/vna106iopl4.pdf

Bij de uitwerkingen(vraag 15) wordt er genoteerd dat, het van optisch dichte naar dunne stof gaat, immers hoek van inval is groter dan hoek van terugkaatsing, ook breekt het meer van de normaal af.

In de formule valt afteleiden dat sin i/sin r = 1/1,80 gehanteerd wordt, maar nu komt het lastige :D , het gaat hier om van lucht -> glas. Dit is van optisch dun -> optisch dicht, immers glas heeft een grotere dichtheid dan lucht.

Nu zou de formule eigenlijk, sin i/sinr=1,80/1 moeten zijn toch? En naar de normaal toebreken, in plaats van af..?

Bedankt voor jullie moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Examenopgave vwo: breking van normaal af?

De uitkomst moet kloppen. Als je deze formule herleid naar de formule om de brekingsindex te bepalen.

Daar is n= sin( in lucht) /sin(in dichter medium.

Die n is dan eigenlijk Nglas/Nlucht of beter nog N1/N2, waarbij N1 het medium is van de invallende straal, en N2 het medium van de doorgaande straal.

Is de formule N2/N1=sin 1/sin2

en daar zit de omkering N1 is op dat grensvlak de brekingsindex van glas(1,8) en N2 die van lucht (1).

sorry maar latex wil me zo snel niet lukken.

in uitwerking van 14 staat wel een foutje : Zijn ogen convergeren dus te sterk .

zijn ogen convergeren de lichtstralen te sterk . Klein verschil, maar als je ogen te sterk convergeren dan kijk je scheel.

Berichten: 9

Re: Examenopgave vwo: breking van normaal af?

@Jadatis,

Idd, dan kijk je beetje te scheel.

Bedankt voor je antwoord, maar het is me niet helemaal duidelijk betreft het nu van optisch dun naar optisch dicht, of omgekeerd..? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Examenopgave vwo: breking van normaal af?

een optisch dichter medium heeft een hogere brekingsindex, dus de 1,8 hier is het optisch dichtere medium.

Lucht is ook een optisch dichter medium dan vacuum, maar het verschil is zeer klein.

De straal breekt niet op het eerste grensvlak van de lens omdat dat vlak vlak is. De hoek van de straal met de normaal is daar nul graden ( of radialen of wat dan ook) ;)

Daar is N1 die van lucht en N2 die van het glas.

Bij het verlaten van het glas is de hoek ten opzichte van de normaal 15 graden.

N1 is daar die van het glas 1,8 en N2 is daar die van lucht 1.

sin 1 is dus de sinus van de hoek van de straal met de normaal vóór het grensvlak, en sin 2 is de sinus van de hoek van de straal met de normaal ná het grensvlak. :D

Berichten: 9

Re: Examenopgave vwo: breking van normaal af?

Oeff, wat doem. :D

In ieder geval bedankt, nu snap ik tenminste wat mijn fout is. ;)

Reageer