De roots van antisemitisme?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De roots van antisemitisme?

Dat de zespuntige ster wel degelijk breder bekend was dan alleen binnen het occultisme en door de nazi-terreur.

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: De roots van antisemitisme?

Dat geeft dan toch alleen maar des de meer aan dat er een verband is tussen joden en het hexagram?
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De roots van antisemitisme?

Ja, in tegenstelling tot wat in de tekst beweerd wordt, in dat geval. Net zoals er een verband is tussen de Davidster en occultisme, het christendom, het hindoeïsme, ... en er een verband is tussen het pentagram en satanisme, wicca, het christendom, ... En dus?

Berichten: 9

Re: De roots van antisemitisme?

leergierig schreef:Van waar kom antisemitisme nu eigenlijk?

Ik snap racisme maar antisemitisme is toch wel een raar fenomeen in mijn mening. Joden zijn rustige slimme mensen, is het juist daarom?

thanks
Dat komt hier vandaan - Het concilie van Elvira - het allereerste (gedocumenteerd) concilie , leergierig, als je dit nog leest. Vond plaats tussen 301-320 AD.

Om even een stukje tekst te laten zien:

Elvira banned all intimate and social relationships between Christians and Jews. Claims are made that it was only Judaism the religion and its Judaizers that were targeted but it never translated into anything but century after century of violent and repressive anti-Semitism. One was forbidden to marry a Jew. One couldn't even share a meal with a Jewish person. Of the 81 Canons of Elvira, over 20 addressed and supported discrimination towards Pagans, Jews, and Christian heretics. These canons made discrimination and religious intolerance the law of the church and shows us the mindset that brought about the coming 1500 years of despotic church-state alliances. It is at Elvira that anti-Semitism is first officially promoted by church leaders. It is at Elvira that the foundation was laid for the future persecutions and inquisitions against other religious viewpoints. It is at Elvira that the groundwork was laid for the coming confiscations and destructions of pagan temples, heretic churches, classical libraries and Jewish synagogues. It is in the Elviran canons that we see the intolerant and unforgiving character of Biblical and Canonical Christianity as it emerged in late antiquity

anti-semitisme is een stuk ouder dan menigeen denkt.

Berichten: 25

Re: De roots van antisemitisme?

Van waar kom antisemitisme nu eigenlijk?

Ik snap racisme maar antisemitisme is toch wel een raar fenomeen in mijn mening. Joden zijn rustige slimme mensen, is het juist daarom?

thanks
Ik zou willen stellen dat je het antwoord op deze vraag niet zozeer bij 'de Joden' of 'de Joodse cultuur' moet zoeken, maar dat groepsrivaliteit eigen is aan de mens. Hiervoor zal ik eventjes de evolutie erbij halen, om vervolgens aan de hand van recente voorbeelden aan te tonen dat de creatie van een negatief discours met betrekking tot een bepaalde groep ("de ander") nog steeds een rol speelt in contemporaine politiek en zelfs bepaalde functies kan dienen: namelijk het creëren of versterken van het groepsgevoel van de eigen groep, de (re)creatie of (her)definitie van de eigen identiteit, en de legitimatie van het beleid.

Ik ben zeker geen expert terzake, dus verbeteringen zijn welkom. Deze dingen zijn natuurlijk allemaal al eens gezegd door andere mensen en ik beweer dus zeker niet dat ik hier zelf op gekomen ben.

Rivaliteit tussen groepen zit in de genen van de mens. De eerste mens leefde in groepen en deze groepen waren allemaal op zoek naar hetzelfde: goede jachtgronden, vruchtbare gebieden, veilige schuilplaatsen... Het kwam dan ook soms tot conflict en deze neiging tot rivaliteit is in onze genen vastgelegd. (Bron: interview in EOS met Christian de Duve, EOS nr. 5, mei 2011, p34)

De rivaliteit tussen groepen bestaat vandaag nog steeds, alleen is het nu op het niveau van naties, godsdiensten of zelfs windstreken ("West vs. Oost"). Je kan zelfs stellen (in de lijn van politieke denkers als Carl Schmitt) dat de creatie van een 'vijandbeeld' een belangrijke rol speelt in het voeren van politiek. Dit was zo in Hitlers tijd, maar is vandaag nog steeds zo. Ik denk bijvoorbeeld aan het buitenlandbeleid van de VS: na de "war on communism" kwam de "war on terror".

De creatie van een vijandbeeld (de kwaadaardige "ander") biedt niet alleen een handige legitimatie voor buitenlandse interventies (zoals, in het geval van de VS, het steunen van dictators in Zuid-Amerika tijdens de Koude Oorlog of de invasies in het Midden-Oosten meer recent), maar dient ook als "bindmiddel" voor de eigen bevolking en bevestiging van de eigen identiteit (bijvoorbeeld in het discours "Westen versus Oosten": door "de ander" te definiëren als religieus fundamentalistisch, barbaars en vrouwonvriendelijk, definiëren we onszelf als respectievelijk seculier, geciviliseerd en vrouwvriendelijk).

Een ander voorbeeld is misschien de huidige toenemende spanningen tussen Vlamingen en Walen in België: de, in Vlaanderen als stug en onredelijk gepercipieerde, houding van "de Walen", versterkt (een beetje) het 'Vlaams gevoel': plots zien heel wat mensen zichzelf als 'Vlaming', terwijl ze hier vroeger misschien nooit mee bezig waren. Op die manier wordt een Vlaams groepsgevoel ge(her)construeerd. Bovendien, door 'de Walen' te bestempelen als lui en profiteurs, definieert 'de Vlaming' zichzelf impliciet als het tegenovergestelde daarvan en zo wordt een Vlaamse identiteit ge(her)construeerd.

(PS:

(1) Ik beschouw de stelling dat groepsrivaliteit in onze genen zit, niet als een legitimatie van deze rivaliteit.

(2) Ik neem hiermee geen politiek standpunt in met betrekking tot het buitenlandbeleid van de VS of de huidige politieke situatie in België

(3) Als dit vijandbeeld al dan niet bewust ("met voorbedachte rade") wordt gecreëerd met als doel de besproken functies te dienen, laat ik in het midden

(4) Het is zeker niet mijn bedoeling om hedendaagse (politieke) tegenstellingen te vergelijken met het antisemitisme van de jaren '30 en '40 van de 20e eeuw! )

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: De roots van antisemitisme?

Voor de meeste feitelijkheden over jodenvervolging kan ik het boek "Elke dag gedenkdag" van Simon Wiesethal uit 1987 aanbevelen. (ISBN 9789010058522) Het boek gaat pas over de laatste 2000 jaar van onze wereldgeschiedenis en beschrijft kalendergewijs gedocumenteerde feiten met aantallen slachtoffers. Opvallend en macaber is dat de omvang van de vervolging door de eeuwen heen, de recente periode van WOII niet eens erg uniek maakt. Systematische jodenvervolging is van alle tijden.

Een ander boek wat ik kan aanbevelen heb ik vorig jaar in Jerusalem aangeschaft. Het heet "A chronlogy of Israel" en is geschreven door Adrian Wolf. (ISBN 9780979814907) Het is een zeer complete chronologie die doorloopt tot aan 2007. Met een aanloop vanuit de prehistorie wordt de bekende Bijbelse geschiedenis beschreven, aangevuld met andere bronnen. Daarna volgen tussen alle gebeurtenissen de opkomst van het christendom, de diaspora, het ontstaan van de islam, de kruistochten, de donkere middeleeuwen, de moderne tijd en de enorme vervolgingen in WOII, die uiteindelijk ook hebben geleid tot het ontstaan van de staat Israël. Daarna komt de periode van strijd en werldwijd terrorisme.

Deze twee boeken staan vol met feitelijkheden over de joodse geschiedenis, waar vervolging een substantieel deel van uitmaakt. Het lijkt meonmogelijk om over dit onderwerp te schrijven zonder waardeoordeel, maar ik vind deze boeken wel wetenschappelijk verantwoord en kan ze aanbevelen.

Gert

modknip - verwijzing naar eigen website is niet toegestaan

Berichten: 9

Re: De roots van antisemitisme?

Gert Schouwstra schreef:Voor de meeste feitelijkheden over jodenvervolging kan ik het boek "Elke dag gedenkdag" van Simon Wiesethal uit 1987 aanbevelen. (ISBN 9789010058522) Het boek gaat pas over de laatste 2000 jaar van onze wereldgeschiedenis en beschrijft kalendergewijs gedocumenteerde feiten met aantallen slachtoffers. Opvallend en macaber is dat de omvang van de vervolging door de eeuwen heen, de recente periode van WOII niet eens erg uniek maakt. Systematische jodenvervolging is van alle tijden.

Een ander boek wat ik kan aanbevelen heb ik vorig jaar in Jerusalem aangeschaft. Het heet "A chronlogy of Israel" en is geschreven door Adrian Wolf. (ISBN 9780979814907) Het is een zeer complete chronologie die doorloopt tot aan 2007. Met een aanloop vanuit de prehistorie wordt de bekende Bijbelse geschiedenis beschreven, aangevuld met andere bronnen. Daarna volgen tussen alle gebeurtenissen de opkomst van het christendom, de diaspora, het ontstaan van de islam, de kruistochten, de donkere middeleeuwen, de moderne tijd en de enorme vervolgingen in WOII, die uiteindelijk ook hebben geleid tot het ontstaan van de staat Israël. Daarna komt de periode van strijd en werldwijd terrorisme.

Deze twee boeken staan vol met feitelijkheden over de joodse geschiedenis, waar vervolging een substantieel deel van uitmaakt. Het lijkt meonmogelijk om over dit onderwerp te schrijven zonder waardeoordeel, maar ik vind deze boeken wel wetenschappelijk verantwoord en kan ze aanbevelen.

Gert

modknip - verwijzing naar eigen website is niet toegestaan
Als die boeken beginnen met de bijbelse geschiedenis kun je dat moeilijk 'feitelijkheden' noemen. Integendeel, zou ik zeggen.

Maar zoals ik hierboven al aangaf: de vraag was hoe de vervolging van de Joden tot stand kwam, en dat is duidelijk.

Het was gewoon een politieke beslissing om de Romeinen gunstig te stemmen (die enige tijd daarna inderdaad naar het christendom overgingen). Want elke rechtspraak in de 'bezette' gebieden was Romeins, en alleen Romeins. Ik geloof niet dat er onderscheid werd gemaakt in de zwaarte van de zaken.

Reageer