De roots van antisemitisme?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: De roots van antisemitisme?

- De Joodse staat is inderdaad niet gesticht door fundamentalistische Joden. Mijn stelling is dat fundamentalistische Joden claimen recht te hebben op land (zoals "groter Israël" inclusief de westelijke Jordaanoever en de Gazastrook). En dat "recht" is gebaseerd op hun geloof. De zionisten hadden in eerste instantie een ideaal om met Joden één land te vormen, en daarbij lag het oude Israël het meest voor de hand. Zij claimden geen "recht" op het land maar zochten naar de verwezenlijking van hun ideaal.
Dat is niet helemaal waar, de zionisten dachten in eerste instantie aan een lap grond ergens in Libië, of errond, het idee van Israël was eerder een voorstel van Groot-Brittanië, die op dat moment verveelt zat met een kolonie. Deze kolonie bracht naar mijn idee niets op, maar kostte Groot-Brittanië wel een behoorlijke duit. En bovendien kwam het strategisch natuurlijk heel goed uit om joden in het hart van de islamitische wereld te plaatsen, op die manier waren ze er van verzekerd dat de Islam-wereld, het nu zou opnemen tegen Israël en west europa geruster kon zijn, en zo met de Verenigde Staten hun dominantie vergroten.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De roots van antisemitisme?

De variant Libië kende ik nog niet. Het idee van Israël was gewoon de eerste keus, maar omdat daar vanuit de Arabische wereld nogal wat weerstand tegen was, is er gezocht naar alternatieven, en daarbij zijn o.a. Ethiopië en de VS aan de orde gekomen. Maar die ideeën zijn uiteindelijk afgewezen,omdat toch het echte Israël het beloofde land was, en niks anders.

Berichten: 614

Re: De roots van antisemitisme?

Het enige probleem was dat dat "beloofde land" al bewoond werd.

Hypothetische situatie:

Duitsland claimt met oude papieren dat Nederland altijd heeft toebehoord aan Duitsland, en overtuigt met deze claim de internationale gemeenschap.

Gevolg: de volgende dag rijden Duitse tanks ons landje binnen en worden wij uit onze huizen geschopt.

Daar ben je dus mooi klaar mee.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De roots van antisemitisme?

Het enige probleem was dat dat "beloofde land" al bewoond werd.
Enig idee hoeveel mensen er toen woonden? En los daarvan, Israël was en is gewoon het aan de Israëliërs beloofde land.

Het hypothetische geval Nederland/Duitsland is echt volslagen onvergelijkbaar.

Berichten: 26

Re: De roots van antisemitisme?

En los daarvan, Israël was en is gewoon het aan de Israëliërs beloofde land.
Beloofd door wie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: De roots van antisemitisme?

Ik denk dat jullie het een beetje verkeerd begrepen hebben, voor de WOII begonnen zionisten aan populariteit te winnen, en de bestemming die ze in gedachten hadden was libië, ervoor dus.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De roots van antisemitisme?

Beloofd door wie ?
De Almachtige.

Berichten: 26

Re: De roots van antisemitisme?

De Almachtige.
Je bedoelt de Almachtige van de Joden !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De roots van antisemitisme?

Er is maar één Almachtige, en dat is inderdaad dezelfde als de Almachtige van de Joden.

Berichten: 26

Re: De roots van antisemitisme?

Zolang de autoriteit van "De Almachtige" niet wereldwijd wordt aanvaard, is een beroep daarop weinig zinvol.

Ik vind ook, dat de diskussie over het ontstaan van de huidige Israël al te gemakkelijk voorbij gaat aan de rol van verschillende zionistische stromingen (Hertl) uit de 19e eeuw. Het ontstaan is historisch een complex verhaal.

Maar dat alles heeft niet veel te maken met de oorspronkelijk vraag: hoe, waar en waarom is het anti-semitisme ontstaan ?

Er werd hierboven gesignaleerd, dat al in het Romeinse Rijk de Joden werden vervolgd. In die tijd werden wel meer volkeren en godsdiensten vervolgd. Dat verklaart niet het Europese anti-semitisme, zoals wij dat kennen.

Ik zoek de verklaring in een sociologisch proces, dat in Europe zijn start vond ik 15e eeuw.

Daar werd m.i. voor het eerst in Europa (Spanje) een officiele wet (decreet) uitgevaardigd door Ferdinand en Isabel, die de Joden vervolgde. (30/3 1492). Dat dreef de Joden na verloop van tijd steeds mee in de marge van de samenleving.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De roots van antisemitisme?

Zolang de autoriteit van "De Almachtige" niet wereldwijd wordt aanvaard, is een beroep daarop weinig zinvol.
Of die autoriteit nou wel of niet wereldwijd wordt aanvaard, dat zal mij worst wezen. Voor mij staat die vast. En het is voor mij ook de enige manier om antisemitisme in het algemeen, en de spanningen tussen Israël en de buurlanden in het bijzonder, te begrijpen. Een beetje kort door de bocht geformuleerd: het is gewoon rebellie tegen God, gespeeld via Israël, zijn uitverkoren volk.

En het is niet begonnen in de Romeinse tijd. Antisemitisme is van alle tijden en was er al vanaf het moment dat Abraham de belofte kreeg. Een bekend voorbeeld is de onderdrukking van het volk Israël toen ze in Egypte verbleven.

Berichten: 329

Re: De roots van antisemitisme?

het antisemitisme heeft maar 1 'root', soort van penwortel, te weten de navenant geweldige successen die Joodse mensen in alle culturen waarbinnen ze zijn gaan participeren geboekt hebben. Op wetenschappelijk gebied, cultureel gebied, kunstzinnig gebied...

Antisemitisme is derhalve louter haat en naijver vanwege jaloezie en frustratie.

Hitler was een antisemiet bij uitstek omdat hij geen enkele kans maakte als academische aquarellist in een tijd dat vooral veel Joodse expressionisten terecht furore maakten en een volledig nieuwe periode binnen de kunst(en) inluidden.

De man heeft er alles aan proberen te doen om die tendens de kop in te drukken, maar het heeft de natuurlijke ontwikkeling der dingen en de scheppende potentie van Joodse mensen uiteraard niet beinvloed, of ALS die invloed er geweest is, alleen maar ten faveure van hen
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: De roots van antisemitisme?

Of die autoriteit nou wel of niet wereldwijd wordt aanvaard, dat zal mij worst wezen. Voor mij staat die vast. En het is voor mij ook de enige manier om antisemitisme in het algemeen, en de spanningen tussen Israël en de buurlanden in het bijzonder, te begrijpen. Een beetje kort door de bocht geformuleerd: het is gewoon rebellie tegen God, gespeeld via Israël, zijn uitverkoren volk.
Hier zit precies het probleem wat ik al eerder aankaartte: Als je een geloof aanhangt dat jou bepaalde rechten geeft, of een "uitverkoren" positie, dan creeer je een probleem wanneer je dat idee in de praktijk gaat brengen. De vele anderen met wie je op deze wereld woont en dit geloof niet aanhangen zullen dat uiteraard niet accepteren. Dat heeft al tot heel wat conflicten geleid.

Ik weet niet of hier een basis voor antisemitisme in zit, maar het lijkt mij zeer plausibel. In mijn eerdere reactie oppperde ik de gedachte dat "afgunst" een factor zou kunnen zijn. Zoals dat ook zou gelden in de huidige anti-amerikaanse sentimenten en in het verleden ook de Indiërs betrof. Ik denk nog steeds dat dit een belangrijker reden is voor antisemitische sentimenten dan de puur religieuze achtergrond.
....... dat zal mij worst wezen. Voor mij staat die vast.
Op deze manier uitgedrukt laat dit weinig ruimte voor discussie. Dat is jammer, want het feit dat iemand ergens heilig in gelooft verdient zeker respect, maar dit respect wordt des te groter, als er ruimte voor discussie is en de voors en tegens van bepaalde hypothesen tegen elkaar afgewogen kunnen worden.

Het feit dat veel mensen (ook niet-Joden) het Joodse volk als "uitverkoren" zien, komt niet uit de lucht vallen. Maar ik heb er nog geen enkel degelijk argument voor gezien. (Behalve in één publicatie dan)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De roots van antisemitisme?

klazon schreef:Of die autoriteit nou wel of niet wereldwijd wordt aanvaard, dat zal mij worst wezen. Voor mij staat die vast. En het is voor mij ook de enige manier om antisemitisme in het algemeen, en de spanningen tussen Israël en de buurlanden in het bijzonder, te begrijpen. Een beetje kort door de bocht geformuleerd: het is gewoon rebellie tegen God, gespeeld via Israël, zijn uitverkoren volk.

En het is niet begonnen in de Romeinse tijd. Antisemitisme is van alle tijden en was er al vanaf het moment dat Abraham de belofte kreeg. Een bekend voorbeeld is de onderdrukking van het volk Israël toen ze in Egypte verbleven.
Ik weet dat mijn reactie je ook een worst zal wezen. Maar jouw bijdragen in dit topic tonen minstens een deel van de voedingsbodem voor antisemitisme.

Het wijst ook naar een triestige God, die slechts een beperkt deel van de wereld uitverkoren maakt. Wat dan met de rest van zijn schepping?

En als jouw God vindt dat anderen dan ook maar Jood moeten worden, waar moet deze rest van de wereldbevolking dan leven? Ook in Israël? Of vond God het gezellig om met een beperkte minderheid verder te gaan?

http://www.aish.com/jewishissues/jewishsoc...ti-Semitism.asp
Eric

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De roots van antisemitisme?

Dit is wel een aardige link. Die laat zien hoe irrationeel antisemitisme is. Kort gezegd: wat de Jood ook doet, het is nooit goed.

De Joden zijn niet uitverkoren gemaakt om lekker uitverkoren te wezen, ze hebben ook een missie, en dat is God bekend maken aan de wereld. Direct toegegeven, daarin zijn ze nog maar matig geslaagd, maar het is wel hun opdracht. En daar zit de link naar de rest van de schepping.

Verder vindt God niet dat anderen ook maar Jood moeten worden, dat kan helemaal niet. Jood ben je door biologische afstamming, en niet door bekering.

Reageer