Snelheden optellen volgens Einstein

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 187

Snelheden optellen volgens Einstein

Ik kon het met de zoekfunctie niet vinden, dus vraag ik het maar hier.

Einstein zei:

Afbeelding

Hoe valt dit te verklaren? Moet ik hierbij denken aan lengte-contractie en tijddillatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Zodra je er niet bij zet wat v, w en u betekent kan ik er niet wijs uit.

Berichten: 187

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Stel je voor; twee voorwerpen die naar elkaar toe bewegen.

Dan zijn V en W de snelheden van de twee voorwerpen ten op zichte van een derde observer. U is dan de snelheid van het ene voorwerp, ten opzichte van het andere voorwerp.

Dus als twee deeltjes elkaar met 90% van de lichtsnelheid tegemoet komen dan is hun snelheid:

U = (V + W) / (1+ VW/c^2)

U = (0,9 + 0,9) / (1+ 0,9*0,9/1^2)

U = 1,8 / 1,81

U = 0,995 maal de lichtsnelheid.

Berichten: 270

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

w00tw00t schreef:Ik kon het met de zoekfunctie niet vinden, dus vraag ik het maar hier.

Einstein zei:

Afbeelding

Hoe valt dit te verklaren? Moet ik hierbij denken aan lengte-contractie en tijddillatie?
Dit is inderdaad de manier om snelheden op te tellen op de manier van Einsten. Ik dacht dat er voor lengte contractie en tijddilatie een andere formulie gelde. Ik dacht

Tijd:

(delta)t = (delta)t' / sqrt(1-v^2/c^2)

Lengte:

l = l' . sqrt(1-v^2/c^2)

Ik dacht dat de algemene relatie was: sqrt(1-v^2/c^2)

En omdat deze hetzelfde is bij zowel lengte contractie als tijdsdilatie wegen ze elkaar precies af.

Berichten: 217

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Micheltje schreef:
w00tw00t schreef:Ik kon het met de zoekfunctie niet vinden, dus vraag ik het maar hier.

Einstein zei:

Afbeelding

Hoe valt dit te verklaren? Moet ik hierbij denken aan lengte-contractie en tijddillatie?
Dit is inderdaad de manier om snelheden op te tellen op de manier van Einsten. Ik dacht dat er voor lengte contractie en tijddilatie een andere formulie gelde. Ik dacht

Tijd:

(delta)t = (delta)t' / sqrt(1-v^2/c^2)

Lengte:

l = l' . sqrt(1-v^2/c^2)

Ik dacht dat de algemene relatie was: sqrt(1-v^2/c^2)

En omdat deze hetzelfde is bij zowel lengte contractie als tijdsdilatie wegen ze elkaar precies af.


w = (u + v)/(1 + u v/c²)

Als u of v of allebei gelijk zijn aan c, dan is de uitkomst ook weer gelijk aan c, en als u en v allebei minder zijn dan c, dan is de uitkomst ook minder dan c.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Ik snap 't ff niet.

U = observer

En er worden 2 opzichten van de objecten vanuit observer waargenomen?

Toch?

Dus dan moeten deze 2 objecten toch zich ook eerst al naar een bepaald punt toebegeven

Welk punt is dat?
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Je moet denken dat je eerst rekening met gamma moet houden bij de eerste berekening van snelheid en het dan nog een keer doen, voor de tweede. Die kan je dan wel optellen.

Zie ook hier. De uitleg is niet erg uitgebreid, maarja... het is tenminste iets :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

w00tw00t schreef:Ik kon het met de zoekfunctie niet vinden, dus vraag ik het maar hier.

Einstein zei:

Afbeelding

Hoe valt dit te verklaren? Moet ik hierbij denken aan lengte-contractie en tijddillatie?
Die v en w hebben de volgende betekenis: het zijn de respectievelijke snelheden van de 2 personen ten opzichte van een derde persoon. Als je dan wil weten wat de snelheid is van die 2 personen ten opzichte van elkaar, dan pas je die formule toe.

Stel bijvoorbeeld dat persoon 1 aan 99% van de lichtsnelheid naar links vliegt ten opzichte van de derde persoon, en de tweede persoon vliegt naar rechts ten opzichte van de derde persoon. Dan zou je (als je Einstein niet kende) verwachten dat ze zich aan 1,98% van de lichtsnelheid van elkaar verwijderen. Maar dat is niet het geval. Als je de formule toepast, dan zie je dat ze elk vaststellen dat ze zich met een snelheid van iets groter dan 99% van de lichtsnelheid van elkaar verwijderen, maar wel steeds minder dan de lichtsnelheid.

Beste groeten

Peter Opdebeeck

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Hier staat het wat beter uitgelegd. :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 187

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Oke.. die site leidt de formule af.

bedankt.

*SLOTJE*

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Snelheden optellen volgens Einstein

Hier staat het heel goed uitgelegd. Dus voor de mensen die wat moeite hadden met de andere pagina's kunnen hier eens kijken. :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer