chromatische aberratie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

chromatische aberratie

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje waar ik zelf toch wel bij het antwoord zit, maar toch net niet mijn vinger achter kan krijgen. Jullie kennen het vast wel.

Het gaat even over chromatische aberratie.

Rood licht wordt bijvoorbeeld door een prisma minder snel gebroken dan blauw licht.

Oke, blauw licht heeft een andere golflengte dan rood licht zover ben ik.

Als een lichtstraal een ander medium in gaat zal rood licht minder snel afbuigen dan blauw licht. In hoeverre dit gebeurd ligt aan de brekingsindex van het materiaal. Zover ben ik al.

Maar wat gebeurd er nu precies met die lichtstraal zodat deze uit elkaar wordt getrokken in een prisma? Waardoor komt het nu dat je het kleurenspectrum te zien krijgt?

Ik ben er van overtuigd dat iemand mij het antwoord kan geven.

Alvast bedankt!

Cleverred

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: chromatische aberratie

Je hebt je eigen vraag eigenlijk al beantwoord.

Wanneer licht een medium invalt zal de fasesnelheid veranderen, hierdoor wordt het gebogen op het grensvlak. Deze snelheidsverandering is afhankelijk van de golflengte, dus zal elke kleur onder een andere hoek worden afgebogen en wordt multichromaal licht uit elkaar getrokken.
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein

Re: chromatische aberratie

Oke,

Inderdaad zat ik er niet ver naast, maar helemaal bewust was ik er niet van.

Door je uitleg nu wel.

Thanx :shock:

Reageer