Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Waarom zou je ook een bericht willen sturen aan mensen die maar <140 jaar worden? Daar kun je toch nooit een dialoog mee beginnen?
Met de mensheid zelf kun je wel een dialoog beginnen, in dat opzicht kun je de 'mensheid' zien als een super-organisme. Een soort van agent waarmee je communiceert, ook al bestaat die zelf uit verschillende agents. Ook zou je in het begin eens kunnen uitleggen aan de mens hoe hij onsterfelijk kan worden :eusa_whistle: , gewoon, om de dialoog op gang te houden. Of je zou de mens kunnen laten weten hoe hij boven de lichtsnelheid kan komen om informatie/zichzelf door te sturen en zo...

Maar als het zo ver zit in de technologie, is het waarschijnlijk dat ze de mens beschouwen als niet meer dan een mierennest. Interessant, maar simpel en primitief. Wanneer hebben wij voor het laatst een dialoog proberen op te zetten met een mierennest? Als er een weg moet liggen waar er een mierennest ligt, dan twijfelen we er niet aan om die laatste gewoon weg te vegen...
Natuurlijk verstuurd een AI het signaal dan met heel veel instap momenten, sync frames, error correctie... zodat het ook echt aan komt. Door al deze bewerkingen neemt de redundantie zo echter wel toe. De kans is daardoor echter ook grotere dat mensen het voor ruis zullen aan zien?
Nee, meer redundantie impliceert geen grotere entropie. Neem bijvoorbeeld iedere bit en verstuur die 10 keer. Veel redundantie, lagere entropie. Het is slechts bij comprimeren dat de entropie moet toenemen, maar dat heb je hier niet nodig, aangezien de overdrachtsnelheid toch zo traag gaat.

Het is dus juist hierdoor dat mensen het niet als ruis zullen aanzien, misschien wel het omgekeerde, dat we het gewoon als een periodiek signaal gaan zien... ](*,)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Lol.. toch nog eens beetje kijken naar die pulsars? :eusa_whistle:
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Op 24 november, morgen dus, om 22.10 is er een zeer interressante uitzending op Canvas ( Vrt 2 ).

" Stijn en de sterren " Het is een lezing over zijn passie voor de astronomie. Vele onderwerpen waarover hier geschreven, komen aan de orde. Voor een liefhebber zeker niet te missen. Ik weet niet ofdat dit station kan bekeken worden in Nederland, hopelijk wel. Volgende week, zelfde dag zelfde uur " Beroep : Astronaut "

Berichten: 114

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Als geoloog leerde ik een aantal ontstaanswijzen van het leven op aarde. Tegenwoordig hebben astrophysici kunnen aantonen dat er in de ruimte tussen de sterren de meest gecompliceerde organische moleculen rondzweven.

(alcolhol, suiker eiwitachtige stoffen o.a.) Ik ben hierdoor van mening, dat het leven helemaal niet op aarde is ontstaan... Het is gewoon uit de ruimte neergeregend.....en heeft gedurende 4 miljard jaar zich wat ontwikkeld.

Ik denk dat dit dus overal zal gebeuren.. Er zullen dus heel veel planeten met leven moeten zijn.

(even los van wat je onder leven verstaat..) Ik denk zelfs dat leven de meest normale situatie zal zijn voor planeten.

Ik neem aan dat de meeste sterren planeten hebben... ( dit is gevoel hoor...)

Conclusie: het heelal zit barstensvol leven.

In dit licht is de oorspronkelijke vraagsteling van dit draadje heel interessant.

Berichten: 18

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Wimapon schreef:Als geoloog leerde ik een aantal ontstaanswijzen van het leven op aarde. Tegenwoordig hebben astrophysici kunnen aantonen dat er in de ruimte tussen de sterren de meest gecompliceerde organische moleculen rondzweven.

(alcolhol, suiker eiwitachtige stoffen o.a.) Ik ben hierdoor van mening, dat het leven helemaal niet op aarde is ontstaan... Het is gewoon uit de ruimte neergeregend.....en heeft gedurende 4 miljard jaar zich wat ontwikkeld.

Ik denk dat dit dus overal zal gebeuren.. Er zullen dus heel veel planeten met leven moeten zijn.

(even los van wat je onder leven verstaat..) Ik denk zelfs dat leven de meest normale situatie zal zijn voor planeten.

Ik neem aan dat de meeste sterren planeten hebben... ( dit is gevoel hoor...)

Conclusie: het heelal zit barstensvol leven.

In dit licht is de oorspronkelijke vraagsteling van dit draadje heel interessant.
Interresant verhaaltje,

maar zonder pagina 1 en 2 te lezen geef ik nu even een kort antwoord op de forum titel:

Simpel, micro organismen zijn te moeilijk om te lokaliseren en intelligente wezens zijn te druk met overleven en elkaar afslacten.

Het minescule tijdje dat inteligente wezens in harmonie leven en zich richten op wetenschap en astronomie kan 2000 jaar zijn, een fractie van een seconde vergeleken met ons bestaan op de planeet aarde. dus die 2000 jaar konden zich miljoenen jaren geleden plaatsgevonden hebben, vinden zich nu plaats, of moeten nog komen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

Simpel, micro organismen
There’s No Such Thing as a ‘Simple’ Organism

Ivm het neerregenen van leven: zie panspermia.org.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 18

Re: Waarom lijken we vooralsnog alleen te zijn in het universum?

qrnlk schreef:There’s No Such Thing as a ‘Simple’ Organism

Ivm het neerregenen van leven: zie panspermia.org.
De Bacterie is inderdaad een heel interessant en complexe levensvorm.

ik vroeg mij al een tijdje af hoe deze levensvormen nou konden overleven en voortplanten etc.

Celdeling snap ik alleen nog niet helemaal, als de cellen splitsen en daarna weer groeien overschrijd je toch de wet van massa behoud?

Edit: ik lees net :
Voortplanting

Bacteriën planten zich voort door celdeling. De bacterie deelt zich in twee cellen zodanig dat de celinhoud van elke nieuwe cel of dochtercel dezelfde is als de moedercel. Er zijn bacteriesoorten die zich onder gunstige omstandigheden elke 20 minuten kunnen delen.
maar wat "eten" bacterien dan om te groeien??

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycoplasma <dit is die bacterie die onderzocht werd.

Reageer