gelijke deeltjes of niet?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

gelijke deeltjes of niet?

Kan iemand me uitleggen hoe men tot de veronderstelling komt dat (elemntaire) deeltjes van verschillende generaties gelijk zijn als ze dezelfde spin hebben en in dezelfde mate reageren met de higgs-bosonen

Berichten: 187

Re: gelijke deeltjes of niet?

de mate van reageren met Higgs-bosonen.. is dat neit de massa?

Re: gelijke deeltjes of niet?

De mate van reageren is met higgs-bosonen samen met de spin maken zouden inderdaad het verschil tussen deeltjes kunnen maken, nu hoe heeft men dit bedacht, welk idee schuilt erachter en hoe kunnen we dit bewijzen, meten?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: gelijke deeltjes of niet?

(elemntaire) deeltjes van verschillende generaties zijn niet gelijk : ze zijn immers van verschillende generaties.

Algemeen: als twee deeltjes allemaal gelijke quantumgetallen (spin, impulsmoment, baanmoment, leptongetal, lading, ...) hebben, noemen we het identieke deeltjes.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: gelijke deeltjes of niet?

Ik heb op een site gelezen dat dit in bepaalde gevallen (neutrino's bvb.) wel het geval is, als je aanneemt dat een verschillende spin een verschillend elektrische veld beïnvloed (lading) en de interactie met de higgs-bosonen de massa. Het verschil tussen de deeltjes wordt door deze factoren + hun baan en energie die ze bezitten (en misschien nog andere factoren) beïnvloed. Maar ze gaan er van uit dat alles eigenlijk begint met 1 soort deeltje (bvb. 1 soort neutrino). Vergelijk het met de stringtheorie. De trilling veroorzaakt een verschil, maar eigenlijk zijn de basisdeeltjes, de strings gelijk.

Nu, hoe komt men op dit idee en hoe kan men het bewijzen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: gelijke deeltjes of niet?

Wat je hierboven beschrijft komt, voor zover ik je post begrijp, niet overeen met het Standaard Model. Of het overeen komt met de string theory zou ik niet durven zeggen, maar het lijkt me raar: in alle theorieen die ik ken is (bijvoorbeeld) spin een behouden grootheid. Als je een "deeltje" introduceerd dat verschillende spins mag hebben, maar toch elementair zou zijn, lijkt mij dat onverenigbaar...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer